- Miesto narodenia:
- New York, USA
- Vek:
- 53
- Znamenie:
- býk
- Povolanie:
- herečka, producentka, režisérka
Kariéra
Sofia Carmina Coppola sa narodila 14. mája 1971 v New Yorku v USA. Je dcérou známeho režiséra Francisa Forda Coppolu. Už krátko po narodení sa objavila vo filme, a to vo filme svojho otca Godfather (Krstný otec, 1972), v úlohe krsteného novorodenca. Detskú rolu stvárnila aj v pokračovaní ságy z mafiánskeho prostredia Godfather: Part II (Krstný otec II., R. Francis Ford Coppola, 1974).
V priebehu detstva a dospievania, predovšetkým zásluhou svojho otca, sa pravidelne objavovala v menších rolách niekoľkých filmov, The Outsiders (r. Francis Ford Coppola, 1983), Rumble Fish (Dravé ryby, r. Francis Ford Coppola, 1983), FRANKENWEENIE (r . Tim Burton, 1984), The Cotton Club (Cotton club, r. Francis Ford Coppola 1984), Peggy Sue Got Married (Peggy sue sa vydáva, r. Francis Ford Coppola, 1986), Anna (r. Yurek Bogayevicz, 1987).
V roku 1989 sa podieľa ako spoluscénaristka a autorka kostýmov na jednej z poviedok, Life without Zoe (Život bez Zoe), filmu New York Stories (Poviedky z New Yorku, r. Martin Scorsese, Woody Allen, Francis Ford Coppola, 1989).
Módnemu návrhárstvu sa potom začala venovať intenzívnejšie. Po odstúpení Winona Ryder od nakrúcania tretieho dielu Godgfather: Part III. (Kmotr, r. Francis Ford Coppola, 1990) dostala Sofia veľkú hereckú príležitosť, bola obsadená do role dcéry hlavného hrdinu Mary Corleone. Po drvivej kritike jej hereckého prejavu, dostala za neho dve Zlaté maliny (antiOscara), sa načas prestala filmu venovať.
Začala študovať na California Institute of the Arts. Počas štúdia sa venovala móde, navrhovaním kostýmov a spolupracovala pri tvorbe hudobných videoklipov.
V roku 1996 sa podieľala, ako strihačka a spolurežisérka, na krátkom filme Bed, Bath and Beyond (r. Ione Skye, Andrew Durham, Sofia Coppola, 1996).
Dva roky na to samostatne režírovala štrnásť minútový snímok Lick the Star (1998). V roku 1999 produkoval jej otec Sofiin celovečerný režijný debut, film natočený podľa románu Jeffreyho Eugenida, The Virgin Suicides (Smrť panien, 1999) opisuje osudy piatich sestier, ktoré všetky spáchajú samovraždu. Týmto počinom si získala uznanie filmových kritikov. Za štyri roky nadviazala na úspech oscarovým filmom Lost in Translation (Stratené v preklade, 2003).
Zatiaľ jej posledným filmom je historická dráma Marie Antoinette (2006), natáčanie tohto snímku bolo rušené záujmom bulvárnych médií o jej rozvod s manželom Spike Jonze, režisérom videoklipov. Spoločným znakom dejovej línie všetkých troch filmov je presadenie hlavného hrdinu do neznámeho prostredia a neschopnosť nadviazať citový vzťah.
Na prelome tisícročia sa malými rolami vrátila aj pred filmovú kameru, mohli sme ju vidieť napríklad v prvej epizóde Star Wars: Episode I.-The Phantom Menace (Hviezdne vojny I.-Skrytá hrozba, r. George Lucas, 1999). Ziskom sošky Oscara za najlepší pôvodný scenár k filmu Stratené v preklade, sa stala už treťou ocenenou generáciou rodiny Coppola. Túto cenu získal tak jej otec Francis Ford ako aj dedo.
V súčasnej dobe je považovaná za jednu z najrešpektovanejších režisérok Holywoodu.