Presunúť na hlavný obsah

Annie Leibovitz ako súčasť prieskumu o živote v domácnosti. Slováci sa vo svojich domácnostiach cítia horšie ako pred rokom

Bývanie

Ikonická Annie Leibovitz ako súčasť IKEA prieskumu o živote v domácnosti.

Podľa najnovšieho prieskumu IKEA o živote v domácnosti sa vyše polovica Slovákov a Sloveniek (53 %) obáva finančnej situácie vo svojej domácnosti a 49 % celkového stavu ekonomiky. Obavy slovenských respondentov sú však stále menšie ako svetový priemer, v rámci ktorého sa hodnoty vyšplhali nad 60 %. V nadväznosti na očakávaný nárast životných nákladov sa mnoho z nás pripravuje na odklad renovácie či modernizácie domácnosti. Faktom však je, že podľa prieskumu iba 23 % ľudí na Slovensku si myslí, že ich domácnosť odzrkadľuje ich osobnosť. Zvyšní respondenti by renováciu domácnosti privítali. 

Čítajte tiež: Až 61 % rodičov podceňuje nástrahy internetu: Mnoho z nich predpokladá, že príve ich dieťaťa sa to netýka

Podľa spoločnosti je domov najdôležitejším miestom na svete, preto by mal napĺňať všetky naše potreby a odzrkadľovať našu osobnosť. IKEA prieskum o živote v domácnosti však poukázal na to, že iba 58 % ľudí na Slovensku si myslí, že môžu byť doma sami sebou, pričom s týmto tvrdením súhlasia najviac ľudia, ktorí bývajú osamote. Zároveň iba viac ako polovica respondentov (51 %) uvádza, že sa vďaka svojmu domovu cítia psychicky dobre. Túto skupinu tvoria najmä Slováci, ktorí bývajú s partnerom alebo partnerkou, prípadne ľudia bývajúci s deťmi. Iba jedna pätina (20 %) ľudí na Slovensku sa stotožňuje s názorom, že ich domácnosť pre nich predstavuje synonymum slobody. Priemerne vo svete s týmto názorom súhlasí 35 % respondentov. 

Slováci sa vo svojich domácnostiach cítia horšie než pred rokom

Iba 23 % (svetový priemer 58 %) Slovákov a Sloveniek si myslí, že ich domácnosť odzrkadľuje aj ich osobnosť a iba o desať percent viac z nás (33 %) má zo svojej domácnosti lepší pocit než minulý rok. Ľudia na Slovensku sa však vo všeobecnosti cítia doma horšie než minulý rok – zvlášť tí, ktorí bývajú sami. Podobne ako Slováci, sa v porovnaní s minulým rokom vo svojej domácnosti cítia horšie aj napríklad obyvatelia Talianska (30 %) či Maďarska (29 %). Najspokojnejšia je väčšina obyvateľov Estónska (64 %), Filipín (64 %) a Indie (56 %), ktorí sa vo svojej domácnosti cítia v porovnaní s minulým rokom lepšie.

Bezpečie a pohodlie sú najdôležitejšie potreby Slovákov

Pre viac ako 8 z 10 Slovákov sú dôležité všetky emocionálne potreby v domácnosti, no za najdôležitejšie sú považované pohodlie (93 %), bezpečie (92 %) a súkromie (91 %). Za najmenej dôležité emocionálne potreby respondenti určili pocit príslušnosti, úspech a vlastníctvo. Podľa prieskumu domov napĺňa všetky emocionálne potreby viac tým ľuďom, ktorí bývajú s dieťaťom alebo ľuďom, ktorí bývajú s partnerom či partnerkou.

Ideálny domov: materiálne veci vs. ľudia a zážitky

V prípade, ak má domácnosť odzrkadľovať osobnosť respondenta, sú pre Slovákov a Slovenky dôležité veci, ktoré si kúpia (46 %), priestor na ich záľuby a potreby (43 %) a ľudia, s ktorými bývajú (41 %). Aj tu však môžeme vidieť rozdiely pri vybraných skupinách respondentov. Ľudia, ktorí bývajú osamote, v prieskume označovali častejšie než ostatní ako dôležité veci, ktoré si kúpia (54 %), priestor na svoje záľuby a potreby (47 %) či vlastnoručne vyrobené veci (36 %). Naopak, ľudia, ktorí bývajú s deťmi alebo s partnerom, považujú tieto veci za menej dôležité a za dôležitých považujú najmä ľudí, s ktorými bývajú (52 %) a veci pripomínajúce minulosť či zážitky (s deťmi 41 %/ s partnerom 44 %).

Čo musí pre Slovákov a Slovenky spĺňať predstava o ideálnej domácnosti?

Najdôležitejšou je jednoznačne možnosť odreagovať sa a oddýchnuť si (49 %). Dôležitou súčasťou je však aj možnosť načerpať psychickú a fyzickú silu (32 %) a využívať dostupný priestor maximálne efektívne (30 %).
Protichodné názory ovplyvňujú spokojnú domácnosť Prieskum spoločnosti ukázal, že až 86 % Slovákov a Sloveniek v domácnosti pravidelne niečo rozčuľuje. Najčastejšie je to odlišný pohľad spolubývajúcich na neporiadok (24 %), chýbajúce miesto na odkladanie vecí (23 %), priveľa vecí bez vlastného miesta (20 %), neporiadok v domácnosti (18 %), neschopnosť zrenovovať si veci v domácnosti (16 %) či domáce práce (15 %). 

Hoci neporiadok v domácnosti a domáce práce patria do TOP 6 vecí, ktoré Slovákov najviac v domácnosti rozčuľujú, v porovnaní so svetovým priemerom ich rozčuľujú menej (18 % vs. 25 % a 15 % vs. 23 %). Prieskum o živote v domácnosti rovnako odhalil, že ženy pravidelne rozčuľuje neporiadok viac ako mužov (22 % vs. 14 %). Tento 8-percentný rozdiel bol na stupnici najvýraznejší.  

Jedli sme v posteli, rozprávali sme sa s kvetmi a pracovali na záchode

Domov je naše bezpečné miesto, preto v ňom realizujeme viacero bežných aj výnimočných aktivít. Čo všetko robili Slováci doma počas posledných 12 mesiacov? Napríklad viac ako štvrtina (26 %) respondentov konzumovala jedlo v posteli, 23 % opýtaných sa rozprávalo samo so sebou a 12 % sa prihováralo kvetom. Zaujímavým zistením je, že rovnako 12 % Slovákov a Sloveniek sa skrývalo pred ľuďmi, s ktorými býva, pričom 6 % pracovalo na záchode. Prirodzená zvedavosť priviedla 5 % opýtaných k tomu, aby si pozreli v skrini veci iného človeka, bez toho, aby mu o tom povedali. 

Ikonická Annie Leibovitz ako súčasť IKEA prieskumu o živote v domácnosti

Pri prieskume o živote v domácnosti, na ktorom sa zúčastnilo viac ako 37 000 ľudí na celom svete v 37 krajinách, Ingka Group dospela k jednému z kľúčových zistení. Takmer polovica ľudí na celom svete (48 %) má pocit, že médiá nezobrazujú ich reálny život v domácnosti. A práve táto nerovnováha medzi reálnym životom a životom, ktorý je prezentovaný v médiách, je odrazovým mostíkom pre nové vzrušujúce partnerstvo. Ingka Group nedávno oznámila významnú spolupráca s renomovanou americkou fotografkou Annie Leibovitz, ktorá sa v roku 2023 stane dvornou umelkyňou IKEA. 

Annie Leibovitz je uznávaná pre svoju schopnosť zachytiť prostredníctvom fotografie vnútorný život subjektov v intímnych priestoroch či momentoch. Sila jej práce spočíva v talente odhaliť pravdu a zobraziť autenticitu života a emócií. Vďaka tomu je Annie Leibovitz ideálnou umelkyňou pre IKEA a stelesnenie IKEA prieskumu o živote v domácnosti.  
„Domov bol pri mojej práci vždy dôležitý,“ vysvetľuje Annie Leibovitz. „Ľudí fotím v ich domovoch od začiatku mojej kariéry. Je to spôsob, ako pochopiť, aký naozaj človek je. Túto radu dávam aj mladým fotografom, aby fotografovali ľudí v ich prirodzenom prostredí, v kruhu ich rodiny. Je to jeden z najlepších spôsobov, ako začať. Teším sa na naše partnerstvo s IKEA v roku 2023,“ dodáva.
Ako vždy, správa o živote v domácnosti stelesňuje záväzok spoločnosti neustále sa posúvať vpred a prispôsobovať sa meniacej sa realite a tomu, ako ľudia žijú. Počas spolupráce bude Annie Leibovitz cestovať po celom svete a prostredníctvom fotografie zachytávať ľudí v ich domovoch. Navštívi sedem rôznych krajín: Japonsko, Spojené štáty americké, Nemecko, Taliansko, Indiu, Švédsko a Anglicko. Vytvorí sériu 25 portrétov, ktoré odhalia nuansy „života doma“, čím vytvorí silný fotografický dokument inšpirovaný správou o živote v domácnosti.