Kristína tkala látky pre Chanel a Dior: Dnes prichádza na Slovensko so svojou unikátnou značkou
Tradičné ľudové remeslo napriek modernej dobe nevymiera, práve naopak. Na Slovensku ho rozvíja napríklad mladá talentovaná umelkyňa Kristína Šipulová, dnes už Plavčanová, ktorá nám o svojej práci otvorene porozprávala v rozhovore.
Si absolventkou VŠVU, no ja by som sa rada vrátila do momentu, keď si sa ešte len na školu vyberala. Tušila si vtedy akým štýlom chceš svoju textilnú tvorbu produkovať alebo išlo o štýl, v ktorom si sa našla na vysokej škole?
Už od začiatku som mala v hlave akúsi víziu, že raz by som chcela nejakým spôsobom vyjadriť ako vnímam folklór a preložiť obrazy, ktoré som si nosila v hlave do materiálnej podoby. Najmä pocity, keď som si obliekla kroj a cítila som sa v takomto odeve vždy veľmi špeciálne. Bola som hrdá, že mám na sebe niečo, v čom sa ukrýva toľko ľudskej energie a príbehov. Už na začiatku prihlasovania sa na štúdium som vedela, že chcem ísť viac na textil ako na odev, lákali ma viac drobné veci - prejsť cez voľnejšiu tvorbu a časom si vytvoriť vlastný spôsob vyjadrenia.
Na rozdiel od svojich rovesníkov si sa ty v tomto celkom bohatom priemysle nestratila, práve naopak. Popri škole si zbierala skúsenosti aj inde a mňa by zaujímalo, kde?
Absolvovala som ročný študijný pobyt v Nórsku na Oslo National Academy of The Arts, odtiaľ som išla priamo na stáž do štúdia Beck & Kinch do Dánska. Neskôr to bolo štúdio Edelkoort/Trendunion v Paríži, štúdio Marléne Huissoud a nakoniec moja prvá práca po absolvovaní magisterského štúdia na VŠVU - vyučovanie na IFA Paris.
Prečítajte si: VIDEO: Kostýmová výtvarníčka Alexandra obliekala hercov do filmu Známi Neznámi: Čo všetko obnáša jej práca?
Tkala si aj pre značky ako Dior či Chanel. Ako si to vnímala? Predsa to sú mená brandov, ktoré pozná každý - a už dlhé roky si držia úroveň, akú sa darí len málokomu.
Keď som navštívila ateliér Lesage, kde tvoria prvé vzroky na tkaný tweed a ručné výšivky, pochopila som, že každého tam práca nesmierna napĺňa. V každom kroku ide o úplnú precíznosť a absolútne ovládanie danej techniky až k smerom k experimentu, k hre. To som zažila aj v ateliéri, kde sme tkali. Mala som možnosť podieľať sa na tvorbe vzoriek až po tkanie finálnych látok. Ide o proces, v ktorom sa nerobia kompromisy, ak niečo nesedí alebo príde inak zafarbené vlákno - či už ide len o jeden odtieň. Neupúšťa sa z nárokov…
Dnes prichádzaš s vlastnou značkou. Máš s ňou aj nejakú ambíciu alebo je to niečo, čo vychádza prirodzene z teba, tvojho remesla a tvorby?
Viem si predstaviť, že časom by z mojej značky vzniklo multidisciplinárne štúdio, kde by sa prelínalo viacero smerov, ktoré by mali spoločný základ, spoločnú estetiku, filozofiu tvorby. Vždy ma bavilo súčasne viac vecí a verím, že sa to raz všetko krásne prepojí. Pracujem na tom.
Čo všetko sa skrýva za kúskom od Kristíny Šipulovej?
Príbeh, kvalitný materiál, a neustále znovuobjavenie pocitu radosti pri nosení ručne vytvoreného kúsku.
Aj keď je myšlienka udržateľnej módy a kvalitného spracovania krásna, je nepochybne náročnejšia.. ak by si to možno mala nejako laicky vysvetliť čitateľom, prečo sa jej držíš? Ak by si sa vybrala cestou fast fashion, zrejme by si zarobila viac a zároveň by si bola ‘’populárnejšou’’...
Dáva mi väčší zmysel robiť menej kúskov ale kvalitných, kde môžem mať čas a priestor pracovať s ručnými textilnými technikami. Takisto zapojiť do tohto procesu ľudí z prostredia, odkiaľ pochádzam, ktorí sú zruční a dáva im to nový pohľad na remeslo ako také a radosť sa na výrobe podieľať. Nechcem len produkovať a produkovať a ocitať sa pod tlakom že stále musí prísť niečo nové a znižovať tak svoje nároky alebo robiť kompromisy pri výbere materiálu, aby bol lacnejší - tým pádom menej kvalitný a trvácny. Tempo, ktorým pracujem, má byť zároveň v súlade s mojím osobným životom.
Prečo si sa rozhodla popularizovať staré remeslo a čo ťa na ňom najviac fascinuje?
Celková filozofia udržateľnosti. Staré remeslá nemali skoro žiaden odpad a najmä vychádzali so spôsobu života ľudí, ktorí žili v súlade s prírodou. V remeslách je ukrytých veľa vedomostí, ktoré by sme mohli čerpať aj dnes.
Neprehliadnite: Petra Schultz-Izakovic robila v ateliéri Alexander McQueen: Ako prácu dizajnérky dokázala spojiť s úlohou mamy?