Presunúť na hlavný obsah

Ručné písmo ako vznešené umenie. Anita si založila kaligrafickú firmu, ktorú vyhľadáva aj Louis Vuitton či Chanel

Kariéra

Je mladá, šikovná, ambiciózna a živí sa skutočne vznešenou činnosťou. Češka Anita, ktorá momentálne žije v zahraničí, vytvára nádherné umenie kaligrafie nielen pre Slovensko a Česko, ale aj známych svetových gigantov.

Kaligrafia je skutočne krásnym typom umenia. Neviem či sa to zdá mne, no ja mám pocit, že je v dnešnej dobe na rozdiel od iných typov umenia dostatočne nedocenená. Ako to vnímate vy, keďže ste v centre diania?

Som rada, že sa vám páči. Myslím si, že máte pravdu. Celkove mi pripadajú ručné práce a umenie občas nedocenené - ale taktiež vidím zlepšení v posledných rokoch. Ľudia sa začínajú k tvorbe rukami vracať - či už ako hobby v našom dosť digitálnom svete alebo pri kupovaní. Majú radi veci s príehom, chcú originál, sú to populárne darčeky.

 V čom vlastne spočíva umenie kaligrafie? Koľko také naučenie okrasného písma trvá?

Kalifrafia je viacmenej umenie krásne ručne písať. Sú niektoré druhy písma, ktoré majú dosť jasne stanovené pravidlá - proporcie a výška písmen, šírka ťahov. Stále je to ale umenie a priestor pre kreativitu a prevažne v modernej kaligrafii sa pravidlá toľko neaplikujú.

To sa viaže k vašej otázke ako dlho trvá naučenie sa - pokiaľ chcete krásne napísať moderným štýlom priania na Vianoce pre rodinu, za pár mesiacov tréningu nepochybujem o tom, že budú vašim písmom uchvátení. Ak by ste sa chceli naučiť niekoľko typov písma niekoľkými nástrojmi a poznať aj to, aké pero použiť na aký povrch, aký používať atrament, ale aj istotu v ozdobách, to vidím skôr na niekoľko rokov. No a pokiaľ by ste mali ambíciu stať sa Master Penman, momentálne ich je na svete 12, tak to si nedovolím ani odhadnúť.

Prečítajte si: Z Ameriky si priniesla to, čo jej chýbalo. Janka si na Slovensku založila sladký biznis La Caramela

O vašej spoločnosti viem, že sa zaoberáte týmto typom umeleckej tvorby. Akoby ste to však opísali laikovi? Čo je podstatou a celkovo náplňou vašej práce?

Laikovi väčšinou vravím, že robíme čokoľvek, kde je potreba pekné, ručné písanie. Uvediem hneď niekoľko príkladov - menovky na gala akcie, svadby, pozvánky na prehliadky a amabasády, kompliment karty šľachty, súčasť darčekov luxusných značiek alebo personalizácie a ukážky na udalosťiach naživo - vyrývanie do parfémov, osobné priania na vína alebo šampanské...

Je to niečo, bez čoho sa každý obíde. Pokiaľ to však raz má, chce to znovu. Je to jeden zo spôsobov, ako prekvapiť, zvýšiť loajalitu zákazníka, mať trošku navrch od podobnej značky, dať niečo extra. Dobrá značka vie, že efektívnejšie bude mať krásne ručne napísané menovky napríklad na plátkach achátu než vytlačené vo fonte Times Roman veľkosti 12 na ohnutom papiere alebo poslať kartu k narodeninám influencerky odzobne ručne napísanú, než keď to napíše pani sekretárka a posledný riadok sa tam niekedy sotva vojde.

S výsledkom sú spokojní všetci - je z toho cítiť čas a starostlivosť, je to veľmi grammable a posty influeneriek, kde postujú našu kaligrafiu, majú tisíce až desaťtisíce lajkov. Influencerka alebo koncový zákazník má veľký dosah, značka skvelú reklamu a my spokojného klienta. Náplň práce teda spočíva v komunikácii s klientom, upresnením jeho zámeru, prípadne pomoc s vymyslením konceptu akcie, doporučením miestom a dodavateľom, designu aj textu, pokiaľ je treba.

Ujasníme si farby, štýl písma, prípadne pokiaľ majú svoj font, pošlú nám ukážku a my urobíme analýzu toho, akoby mohol vyzerať zvyšok abecedy. Potom buď pošle klient tlačoviny alebo ich zaobstaráme my. Keď papier nepoznáme, skúšame reakciu pera a atramentu a ideme písať. A troška aj dúfať, že sa nám neurobí žiadna škvrna! Na záver sa objednáva kuriér a kaligrafia putuje do sveta.

Neprehliadnite: Biznis mamy a dcéry: Jej kolekcie milovali v Dubaji, či New Yorku, napokon sa rozhodla vydať úplne inou cestou

Spomínate prestížne značky. Ak sa nemýlim, zákazky ste mali aj pre gigantov ako napr. Chanel. Na akej báze prebiehala táto spolupráca?

Presne tak, Chanel, Louis Vuitton a ďalšie módne značky sú našimi stálymi klientami - behom roka podnikajú mnoho akcií a svojich klientov si hýčkajú. Ich nápady na darčeky alebo pozvánky sú fantastické. Niektoré pozvánky vyzerajú ako herbáre, niektoré ako milostné dopisy s pečaťou alebo kuriér privezie kus ľadu a v ňom zmrzlé kvetiny. Vždy si vravím, že toto už tromfnúť nejde. Ale ta ďalšia je ešte lepšia!

Chanel nás oslovil so svojím fontom, ktorý sme sa mali naučiť. Vyplňujeme pre Chanel pozvánky na prehliadky, adresovanie obálok, listy a karty pri špeciálnych udalostiach, sme súčasťou live akcie. Na jednej udalosti bolo skoro 200 Chanel hostí a my sme písali na tričká špeciálnym brushpenom to, čo si priali. Boli to dlhé fronty, niekoľko našich kaligrafiek bolo na troch stanovištiach. Každý odkaz bol iný a originálny. Veľmi sme si to užili a hostia tiež. Bohužiaľ viac detailov alebo fotiek sme zdieľať nemohli, pretože pri niektorých zakázkach podpisujeme zmluvu o mlčanlivosti.

Čo musí človek, ktorý chce u vás pracovať, ovládať? Nevyzerá to totiž ako jednoduchá práca.

Sme malá agentúra, no poskytujeme kaligrafické služby pre celú Škandinávii. V tíme máme administrátora, grafičku, kaligrafky na západnú kaligrafiu, ale aj kaligrafky na čínsku alebo japonskú kaligrafiu. Treba mať tak znalosť toho, čo chce ponúkať. Musí tiež vedieť perfektne anglicky, na škandinávskych jazykoch nelipneme, no je to výhoda. Ako tím pokryjeme 9-10 jazykov.

Väčšina komunikácie ide cezo mňa, no musím si byť istá, že za mňa môj tím komunikáciu zvládne - pokiaľ by horelo a že na živých akciách nevznikne faux paus. Či už kvôli náporu zákazníkov, nervozite alebo natáčaní.

Preto musí človek pracujúci s námi vedieť vystupovať, byť reprezentatívny, milý a elegantný. Ladíme detaily, akými je dresscode, manikúra, líčenie, šperky, prípadne preberieme etiketu. Všetko musí sedieť s konceptom eventu a značky a ako tím chceme pôsobiť jednotne.

Mohlo by vás zaujímať: Silvia priniesla na Slovensko udržateľné značky pre deti. Nie je jedno, čo deťom obliekate, tvrdí

Vo vašom tíme pracujú aj Slovenky. Ako ste k tejto spolupráci prišli a čo je ich úlohou?

Ano, máme dve slečny zo Slovenska. Bola to náhoda, našli sme ich v skupine cudzincov v Dánsku, kde som dávala inzerát. Skúšala som prv loviť vo vodách centrálnej a východnej Európy, pretože v týchto štátoch je celkom bežné pekne písať, ovládať kurzívu zo školy - a podarilo sa. Taktiež som rada, že môžem poznať ďalšie expats a podporiť je v tom, čo ich baví. Sama viem, že byť v novej zemi nie je niekedy ľahké. Jedna z nich je grafička, spolupracujeme napríklad na našich písankách a zošitoch či na návrhu log. Druhá slečna je kaligrafka a navyše hraje skvelo na saxofón! :)

Asi taká celkom praktická otázka - dá sa písmom uživiť?

Pokiaľ je človek ochotný dať do toho všetko, čo má - nemyslím finančne, ale energiu, nápady, čas, tak verím, že sa spojí celý vesmír, aby to uskutočnil. A to neplatí len o kaligrafii.

Inšpirujte sa: Antónia a Aroa spojili vkus a udržateľnú módu. Značka Trace Collective je premyslená do posledného gombíka