Antónia a Aroa spojili vkus a udržateľnú módu. Značka Trace Collective je premyslená do posledného gombíka
Kedy naposledy ste v rukách držali kúsok, pri ktorom ste si mohli byť stopercentne istý, odkiaľ pochádza? Áno, aj takéto značky fungujú. Jednou z nich je aj brand Trace Collective, ktorý spoluzakladala Slovenka Antónia.
Vyrábať oblečenie šetrné k prírode... na to, aby sa človek začal obracať k slow fashion podľa môjho názoru musí nastať nejaké precitnutie. Dnes je už ľahšie precitnúť, nakoľko sa nám z každej strany valia informácie o tom, ako v skutočnosti funguje bežný, módny priemysel. Mňa by však zaujímalo, kedy ste precitli vy? Kedy ste si uvedomili, že fast fashion je problém?
Odmalička som bola vedená k šetrnému zaobchádzaniu s vecami, pozorovala som starých rodičov, ako nosili kožené alebo plátenne tašky do potravín, mali vlastné záhradky so zeleninou, umývali a prepoužívali plastové kelímky, šetrne zaobchádzali s papierom, jedlom. Oblečenie sme napríklad nakupovali menej ale drahšie, kvalitnejšie alebo ako každý - aj ja som nosila zdedené veci. K udržateľnosti ako takej som sa dostala počas štúdia v Dánsku. Platené separovanie odpadu, minimalistický životný štýl, používanie bicykla ako dopravného prostriedku či prevaha lokálnych výrobkov v obchodoch mi otvorila nové obzory. Vtedy som len s módou začínala, a bola som presný opak svojho dnešného ja. To, kde sa daný kúsok vyrobil, alebo z čoho je vyrobený ma nezaujímalo.
Počas štúdia som pracovala pre Fashion Week v Kodani kde som sa dostala k móde, vedela, som že chcem s módou pracovať, nadchýnal ma skôr jej prejav a umenie. Neskôr som študovala Fashion Business zameraný na luxusné značky v Londýne a tu ma to dostalo. Posledný polrok štúdia sme rozoberali udržateľnosť. Moja magisterská práca bola o udržateľnosti. Stále pracujem na svojom udržateľnom životnom štýle, dlhé roky separujem odpad, kompostujem, nakupujem lokálne potraviny a snažím sa kupovať bezobalovú kozmetiku ale hlavne sa vzdelávam o životnom prostredí, klíme, regeneratívnom poľnohospodárstve a teším sa z každej malej zmeny, ktorú dosiahnem. Pozývam vás tiež žiť podobne, pridáte sa?
Jasné, za mňa určite áno. Ono to znie super, prispieť k zlepšeniu stavu našej planéty a zároveň upozorňovať na tieto problémy s rýchlou, neudržateľnou módou. Nebáli ste sa však ísť do kroku vlastnej značky?
Nemyslím, že sme sa niekedy báli. Moja spoluzakladateľka Aroa a ja sme presvedčené, že to, čo tvoríme má veľký zmysel. Podporujeme sa dennodenne, a dopĺňame, keďže každá prichádzame z iného oboru. Ak sa vrátime na úplný začiatok, skor sme citili zodpovednosť. Zodpovednosť, robiť veci kvalitne a dotiahnuť ich do posledných detailov, nebyť iba ďalšou módnou značkou, ale prispieť k zmene a ísť príkladom.
Najťažším na začiatku bol, výber materiálu a to, ako to ovplyvnilo náš dizajnérsky proces. A tu nemáme na mysli iba výber našich materiálov/látok, ktoré museli spĺňať naše stanovené normy transparentnosti a regenerácie, ale aj všetko ostatné, čo sa týka malých detailov, na ktoré ako spotrebitelia nikdy nemyslíme: nite, gombíky, podšívky, fixácie atď. Chceli sme sa vytvoriť plne biologicky odbúrateľné kúsky oblečenia a zistili sme, že nič z toho, čo väčšina značiek používa, nie je vôbec biologicky odbúrateľné. Nepoužívame žiadnu gumu, žiaden elastán, je to dosť limitujúce pre dizajn, látky sme chceli iba 100 % z jedného materiálu, žiadna prímes. Od začiatku sme rozmýšľali, čo bude s týmto produktom, keď skončí svoj účel. Trvalo nám niekoľko mesiacov nájsť tých správnych dodávateľov, a museli sme meniť a prispôsobovať naše dizajny aby spĺňali tie najvyššie štandardy. Taktiež výber a komunikácia s dodávateľmi bola na začiatku dosť náročná. Veľa dodávateľov nie je zvyknutých byť úplne transparentných a uvádzať údaje o pôvode látky alebo nespĺňali iné naše štandardy.
Prečítajte si: Na slovenskú módnu scénu priniesla nový kúsok. Nina začala vyrábať nadčasové kimoná ešte počas materskej dovolenky
Rozdiel medzi fast fashion a slow fashion nie je len v cene, ako si mnohí myslia, ale práve v tejto spomínanej výrobe. Vedeli by ste nám opísať ako prebieha tá slow výroba, konkrétne vašich kúskov?
Ako príklad si použijem jeden z našich najobľúbenejších kúskov, The Wrap Jacket, 100% organická nefarbená ľanová bunda. Náš dodávateľský reťazec je celý situovaný v Európe, od fariem, kde sa pestujú naše prírodné, organické látky, až po našu produkciu. Ľan, ktorý sa použil na výrobu tejto bundy je certifikovaný ako GOTS. Plodina ľanu rástla v Normandii, vo Francúzku. Potom cestovala do Gdanska v Poľsku, kde sa z plodiny vyrobila priadza, tak sa poslala do našej partnerskej továrne na výrobu textílií v Belgicku, kde je dokončená.
Pokiaľ je bunda v čiernej farbe je farbená podľa prísnych štandardov, ktoré náš dodávateľ sleduje už viac ako 150 rokov. Nite používame iba z GOTS certifikovanej organickej bavlny, gombíky sú vyrábané z kokosovej škrupiny, podšívka z bavlny bez formaldehydu, naše značkové štítky sú vyrobené z ústrižkov látky ktoré ostali prototypového procesu. Visačky, na ktorých má každý produkt svoj unikátny barcode (po zoskenovaní Vás zoberie na celu transparentnú cestu produktu, ako napríklad tejto bundy ) sú vyrobené z rastlinného papiera – zmes rastlinných semienok a zvyškov bavlneného vlákna z bavlnenej priadze.
Naši zákazníci môžu visačky zasadiť do pôdy a mať krásne rastlinky. Snažíme sa byť čo najviac zero-waste. Každý náš kúsok oblečenia je posielaný buď v recyklovateľných obaloch alebo kompostovateľných taškách. A okrem toho v porovnaní s bežnou bavlnenou bundou tento kúsok zachránil ekvivalent 2 rokov pitnej vody, 50 dní energie žiarovky a 16% z kúpnej ceny ide priamo do našej chránenej dielne v Barcelone. Táto dielňa poskytuje ženám, v systéme trestného súdnictva, so zručnosťami v šití, aby mohli znovu vstúpiť na trh práce. A 40% percent profitu z každého jedného predaja putuje na našu neziskovú organizáciu, Trace Planet. Táto naša sesterská organizácia pracuje na podpore regenerácie životného prostredia ako kľúčového riešenia spomalenia klimatickej zmeny, a vyvolať zmenu správania, ktorá vedie k merateľnému dopadu.
Pri toľkých veciach je bizarné myslieť si, že si človek môže kúpiť tričko za 5 eur... na akej cenovej relácii sa tie kvalitné kúsky pohybujú a prečo je dobrým nápadom do nich investovať?
Rýchla móda nás necháva v klame koľko by malo stáť oblečenie. Čo je dôležitejšie, cena, ktorú platíme v obchodoch s rýchlou módou, nie je ich skutočnou cenou. Tento rozdiel niekto platí. Preto v Trace Collective vám chceme presne povedať, koľko nás stojí výroba odevu z najkvalitnejších látok a platenie spravodlivých miezd robotníkom: Rozoberme si cenu vyššie spomínanej bundy: cena látky: 34 libier, výrobné náklady 67 libier, cena komponentov 11 libier, celkové výrobné náklady 111 libier.
Bežná cena takejto bundy by bola 500 libier, normálne značky požívajú 4.5 násobné zvýšenie ceny, naša cena je 390 libier. Náš biznisový model je iný, nespolupracujeme s veľkoobchodom aby sme udržali ceny nižšie a aby boli naše produkty prístupnejšie.
Pokiaľ Vás ešte všetky tieto detailné informácie neprekvapili, opýtajte sa seba samého, o ktorom kúsku oblečenia vo vašom šatníku toho toľko viete, alebo dôvody prečo toho toľko neviete, prečo iné značky nie sú takto transparentné a kde je chyba? Naša transparentnosť je pridanou hodnotou, za ktorú aj my platíme a to sa odráža na cenách našich produktov. My vieme, koľko zaplatíme našim šičkám za výrobu každého kúsku, vieme, že nie len šičky ale aj ostatní pracovníci z fariem, textilných továrni pracujú v dobrých podmienkach a vieme, že naše látky sú tej najlepšej kvality. Je to investícia, do každého z nášho dodávateľského reťazca, podporujete cirkulárnu ekonomiku, začínajúci biznis a ako plus máte na sebe látku, v ktorej sa nepotíte, je príjemná, priedušná na pokožke a neničí životne prostredie. Ponúkame doživotnú záruku, ak sa niečo s Vašim kúskom stane, pošlete nám ho a my ho opravíme.
Poďme ale trošku bližšie k vašej značke. Ako sa vám vôbec podarilo vybudovať tak úspešné meno?
Obidve (ja a moja spoluzakladateľka/co-founderka Aroa Alvarez Fernandez) sme neskutočne zanietené pre ochranu životného prostredia, a fascinuje nás moc/ schopnosť spotrebiteľov vytvárať zmeny prostredníctvom svojich nákupných rozhodnutí. Nakupovanie, ktoré je v súlade s našimi hodnotami je veľmi, dôležité a má veľkú moc.
Ak sa pozriete na odvetvia, kde majú spotrebitelia obrovskú moc, móda vyniká viac ako ktorékoľvek iné - snáď okrem potravín. Tak ako každý deň, musíme niečo jesť tak aj každý deň si musíme na seba niečo obliecť. S oblečením máme emocionálne spojenie a každodenne aj nepriamo používame oblečenie na vyjadrenie našej osobnosti.
Naša značka je autentická, vyzývame obyčajných ľudí aby sa zamysleli nad svojou spotrebou, nad svojou ‘environmentálnou stopou‘ , aby sa znovu prepojili s príbehmi produktov, ktoré si kupujú a zároveň chceme isť príkladom iným značkám, nebojíme sa provokovať módny priemysel.
Odkiaľ beriete inšpiráciu na svoje kúsky? Farby sú zemité, čo zrejme netreba vysvetľovať, no mám na mysli skôr tie konkrétne strihy...
Inšpiráciu nachádzame v textúrach a tvaroch z prírody, vo vodných a skalných útvaroch, ako aj v umení, najmä v modernej architektúre, keramike a sochách. K tomu prichádza veľa nápadov plynúcich z našich vlastných šatníkov. Máme radi nadčasové vintage kúsky a špičkové minimalistické značky. Tento proces k nám prišiel úplne prirodzene a naša návrhárka, odviedla skvelú prácu pri odovzdávaní všetkých našich kreatívnych nápadov do kolekcie, ktorú dnes vidíte.
Všetky naše kúsky sú minimalistické, pohodlné a všestranné. Vo všetkých našich odevoch uprednostňujeme pohodlie, väčšinu našich kúskov možno nosiť rôznymi spôsobmi, tým získate funkčnosť dvoch rôznych kúskov v jednom.
Dá sa v slow fashion, ktorá je možno mierne obmedzená farebnosťou, ale aj menšou obmedzenosťou v materiáloch, priniesť niečo nové? Čo konkrétne máte v pláne ešte vy, dajme tomu tohto roku?
Máme veľa limitácii v tvorbe, keďže sme chceli vytvoriť plne biologicky odbúrateľné kúsky. Nepoužívame žiadnu gumu, žiaden elastán, je to dosť limitujúce pre dizajn, taktiež látky sme chceli 100 % z jedného materiálu, žiadne prímesí, od začiatku sme rozmýšľali, čo bude s týmto produktom, keď skončí svoj účel. Ale zároveň to nas posúva dalej, máme veľkú víziu, naše limity začínajú a končia iba v našom presvedčení - a ako som spomínala my sme presvedčené, že robíme správnu vec.
Corona nas poznačila,ako veľa iných biznisov, takže sa zatiaľ nechystáme na veľké plány, ale radi by sme spolupracovali s inym značkami, ktore maju podobnu viziu. Nechceme vytvárať celu kolekciu, ale počúvať našich zákazníkov, čo im chýba v šatníku, a pomaly tvoriť a predstavovať nové dizajny po dvoch troch kúskoch. Veľmi sa teším na prácu našej neziskovky, verím, že to bude dobrý rok, nie len pre nás, ale pre každého. Teší ma, keď sa ľudia a firmy navzájom podporujú.
Neprehliadnite: Jej korunku si objednala samotná Kardashianka. Slovenka Anička vyrába originálne šperky