Presunúť na hlavný obsah

Ktorým ekoznačkám možno veriť?

Bývanie

V obchodoch dnes nájdete produkty s rôznymi bio- či ekooznačeniami.

Pri výbere tých naozaj ekologických nezabudnite brať do úvahy dve veci. Prvou je hodnovernosť označenia - nie všetky totiž naozaj znamenajú, že výrobok je ekologický. Pri posudzovaní produktu je takisto dôležité zistiť krajinu pôvodu. Ekovýrobok, ktorý za vami precestoval takmer celú Európu, už nemusí byť ekologický. Diaľková doprava má totiž na prírodu negatívny vplyv. Preto si radšej vyberajte výrobky zo Slovenska, prípadne z okolitých krajín.

Dôveryhodné slovenské a české ekooznačenia

Environmentálne vhodný produkt
Túto značku udeľuje Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky tým výrobkom, ktoré spĺňajú prísne environmentálne a funkčné kritériá.

Bioprodukt
Výrobky označené značkou Bioprodukt sú dopestované bez syntetických hnojív, herbicídov, pesticídov, regulátorov rastu a iných chemických látok. Vďaka tomu sa bioprodukty stávajú zdravšími ako konvenčne pestované plodiny. Ekologické poľnohospodárstvo dodržiava aj etický prístup k zvieratám.

Európsky kvet
Európske výrobky s týmto označením sú dôkladne preverené a ich dosah na životné prostredie je v porovnaní s ostatnými menej negatívny. Na Slovensku ešte nie je natoľko rozšírená, časom však bude jej dôležitosť zrejme rásť.

Ekologicky šetrný výrobok
Táto značka je českou obdobou značky Environmentálne vhodný produkt. Udeľuje ju Ministerstvo životného prostredia Českej republiky a značka prezrádza, že daný výrobok je vo svojej kategórii environmentálnejší ako ostatné obdobné české výrobky.

Produkt ekologického poľnohospodárstva
Výrobky označené touto značkou vyrobili v Čechách bez použitia umelých hnojív, pesticídov a s citlivým prístupom k zvieratám. Majú podobné podmienky výroby ako slovenské výrobky s označením Bioprodukt.

Nedôveryhodné a zle chápané označenia
Heslá ako "Šetrný k prírode", "Ekoprodukt", "Ekologicky šetrný výrobok", "Vyrobené z prírodných surovín", "Prírodný produkt", "Ekologické balenie" sú bez ekoznačky len reklamou, ktorá nemusí byť vôbec pravdivá.

Človiečik vyhadzujúci obal do smetí iba pripomína, že obal patrí do smetného koša - nemá nič spoločné s recykláciou.

Tri šípky spotrebiteľovi hovoria, že ide o obal z recyklovateľného materiálu - vôbec však nezaručujú, že je už recyklovaný alebo bude recyklovaný v budúcnosti.

Zelený bod majú najmä nemecké výrobky a vzťahuje sa len na ich obaly, nie na vnútro. Znamená len to, že ich výrobcovia uzavreli zmluvu a zaplatili firme za likvidáciu alebo recyklovanie obalov.

Text: Elena Zemková pre magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK