Presunúť na hlavný obsah

BMW M3 GT2 AKO UMELECKÉ DIELO

Lifestyle

Na premiére sedemnásteho vozidla série BMW Art Car v Centre Pompidou, jednej z najprestížnejších kultúrnych inštitúcií na svete, predstavil a podpísal autor Jeff Koons svoj výtvor pred očami 300 VIP hostí. Práve na tomto mieste predstavil a podpísal v roku 1977 svoj BMW Art Car jeho tvorca Roy Lichtenstein.

Po slávnych menách ako Calder, Stella, Lichtenstein či Warhol, v tomto roku BMW oznámilo, že sedemnásty Art Car, ktorý vytvoril Jeff Koons, sa zúčastní pretekov na pôde, na ktorej sa o vavríny pobili prvé pojazdné umelecké diela, na 24-hodinových pretekoch Le Mans vo Francúzsku, ktoré sa budú konať 12. - 13. júna. Koons ozdobil svojím umením BMW M3 GT2, homologované na účasť na aktuálnom ročníku najprestížnejších vytrvalostných pretekov na svete.

V rámci kreatívneho procesu umelec zhromaždil obrázky pretekárskych automobilov, príslušnej grafiky, nápadných farieb, rýchlosti a explózií. Výsledné farebne jasné umelecké dielo, ktoré Koons vytvoril, evokuje silu, pohyb a návaly energie. Strieborný interiér spolu s živým dizajnom exteriéru dávajú nováčikovi v sérii Art Car mimoriadne dynamický zjav dokonca aj keď nehybne stojí.

„Tieto pretekárske autá sú ako život: sú silné a plné energie,“ povedal Koons. „Môžete sa s nimi zblížiť, môžete sa k nim pridať, môžete splynúť s ich energiou. Pod touto kapotou je množstvo sily a ja chcem, aby moje myšlienky splynuli s týmto autom a skutočne sa spojili s touto silou.“ Koons intenzívne spolupracoval s tímom BMW v Mníchove niekoľko mesiacov. Svoje umenie spájal so sofistikovaným konštruktérstvom BMW, aby sa dostavil výsledok: sedemnásty Art Car, pripravený čeliť výzve 24-hodinovky Le Mans. Dokonca si nasadil prilbu a 23. februára sa pridal k pretekárskemu tímu BMW American Le Mans Series počas testovania na okruhu Sebring na Floride. Keď zažil BMW M3 GT2 v ostrom tempe zo sedadla historického pretekárskeho BMW M1, svoj zážitok opísal ako „svedectvo surovej nefiltrovanej dynamiky.“ A aby dostal dynamiku aj sám do krvi, zajazdil si na okruhu za volantom BMW M3 Coupé.

Pod Koonsovým priamym dohľadom a vedením vznikal jeho BMW Art Car spolu s kolektívom konštruktérov a dizajnérov BMW v štúdiu Schmid Design v Bavorsku.
Veľkou výzvou bolo vytvoriť BMW Art Car z ľahkých materiálov tak, aby jeho dizajn neuškodil aerodynamike pretekárskeho automobilu a jeho hmotnosti. Náročné bolo aj načasovanie: medzi prvými dizajnovými skicami a predstavením výsledku v Paríži boli k dispozícii iba dva mesiace. Preto sa použili digitálne výtlačky na vinylový podklad, ktorým sa obalilo vozidlo a na ktorý sa pre jasnejšie vystúpenie farieb naniesli ešte dve vrstvy bezfarebného laku. Aby sa mohli na vozidlo aplikovať stovky Koonsových dynamických línií, počítačový dizajn sa transformoval z trojrozmerného na dvojrozmerný a prácne sa aplikoval na celé vozidlo, ako aj na jednotlivé náhradné komponenty.

Dizajn Jeffa Koonsa obsahuje množstvo jasných kontrastných farieb, tlmočiacich estetiku sily. Koncepcia dizajnu dostala reálnu farebnú podobu. Na boky vzadu a na zadnú časť sa pridala grafika trosiek, vizuálne stimulujúca dynamiku vozidla. Dva grafické prstence na zadnej časti vozidla predstavujú jeho akceleráciu. Koons vytvoril svoj Art Car technikami, ktoré si požičal zo sveta dizajnu a konštrukcie automobilov aj pre svoje vlastné umenie: vo svojom štúdiu pri vytváraní monumentálnych skulptúr využíva trojrozmerné počítačom vytvorené modely, na ktorých posudzuje povrchy, následne ich vyrába štýlom producentov exkluzívnych motocyklov a lakuje sofistikovaným spôsobom, prevzatým z automobilovej branže.