Presunúť na hlavný obsah

Keď sa obyčajné dievča dostane do bohatej rodiny: Rozhovor s producentkami nového česko-slovenského filmu Slúžka

Kariéra

Už vo februári budúceho roka do kín prichádza nový česko-slovenský film Slúžka od režisérky snímok Únos či Sviňa, Mariany Čengel Solčanskej. Producentky filmu Simona Bago Móciková a Radka Machalová v interview prezradili zákulisie nakrúcania filmu.

Vznik Československej republiky čoskoro na filmových plátnach. Prichádza novinka Mariany Čengel Solčanskej Slúžka. 28. októbra 2022 uplynulo 104 rokov od založenia prvej Československej republiky. Práve tento historický míľnik výrazne ovplyvňuje príbeh filmu Slúžka, ktorý nakrútila režisérka Mariana Čengel Solčanská. Autorka mimoriadne úspešných snímok Únos či Sviňa sa tentoraz inšpirovala rovnomennou literárnou predlohou spisovateľky Hany Lasicovej a publiku prinesie dobovú drámu. 

Čítajte viac: Nový česko-slovenský film Slúžka: 15-ročná Anka prichádza pracovať ako slúžka do rodiny zámožného úradníka

Hlavnou hrdinkou filmu je pätnásťročná Anka, ktorá prichádza pracovať ako slúžka do pražskej vily vysokopostavenej rakúsko-uhorskej rodiny. Anka s pomocou zvyšného služobníctva spoznáva pravidlá nového sveta, triedne rozdiely aj komplikované povahy svojich zamestnávateľov. Jej úhlavnou nepriateľkou stáva rovnako stará dcéra panskej rodiny, Resi, no nevraživosť medzi mladými ženami sa postupne premení na sympatie. Silné puto pomôže obom hrdinkám prežiť príkoria, ktoré ich v období života počas prvej svetovej vojny čakajú. 

Točiť filmy na Slovensku, nie je práve najjednoduchšia záležitosť, obzvlášť, ak ide o financie a rozpočty. Čo vás lákalo na práci producentky? Ako ste sa dostali k filmu?

Simona: Nakrúcanie filmov nie je jednoduché asi nikde na svete :). Obe máme rady výzvy a filmy a naše záujmy aj know-how sa dobre dopĺňajú, preto sme si po štúdiu na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU založili vlastnú produkčnú spoločnosť Bright Sight Pictures. Mňa osobne na tejto práci najviac lákala možnosť byť vo filmovom projekte od začiatku do konca, nie iba vo fáze samotného nakrúcania. Zjednodušene povedané, od scenára až po premiéru v kinách. Mám rada komplexné a strategické úlohy a storytelling, čo je v tejto profesii dôležité. 

Radka: Mňa na práci producentky baví, že sa rozhodujeme, s akým príbehom a ľuďmi chceme tráviť roky života. Dôkladne si ich vyberáme a uvedomujeme si pri tom spoluzodpovednosť voči kultúre a audiovízii, pretože aj rozhodnutie vložiť do projektu naše zdroje a energiu spoluformujú aktuálnu filmovú tvorbu.

Práca producentky spočíva v schopnosti spojiť svet biznisu s umením. Čo musí človek, ktorý chce pracovať ako producent, vedieť?

Simona: Myslím si, že táto profesia nie je až tak o vedomostiach, ale skôr o zručnostiach, ktoré človek získa každým projektom, na ktorom pracuje. V niečom je to rovnaké ako každá iná manažérska pozícia, dôležité je vedieť komunikovať s rôznymi typmi ľudí od umelcov, cez remeselníkov až po médiá. 

Radka: Áno, dôležité sú tiež vzťahy s ľuďmi, ktoré sme si budovali už od školy. Či už so spolužiakmi, pedagógmi, alebo pri prvých pracovných príležitostiach v tejto oblasti. Vďaka týmto dobrým vzťahom je potom práca producenta omnoho príjemnejšia, ľudskejšia a jednoduchšia.

Simona: Úlohu hrajú tiež osobnostné predpoklady, schopnosť dodržiavať termíny, riešiť problémy, byť flexibilný, vedieť pracovať pod neustálym stresom. Za asi najnáročnejšie však považujem schopnosť udržať si entuziazmus, nasadenie a zároveň duševné zdravie aj pri projektoch, ktoré vznikajú dlhé, dlhé roky.

Mnohí diváci alebo laici si vôbec nevedia predstaviť, čo všetko sa skrýva za touto prácou. Ako vyzerá váš pracovný deň producentky?

Radka: Odkedy sme so Simonou aj maminky malých detí, nevieme si spomenúť, ako sme pred deťmi mohli niečo nestíhať :). Naše aktuálne pracovné dni nemajú časové ohraničenie, často mi od Simony príde mail v neskorej nočnej hodine, na ktorý jej potom ja odpovedám ešte pred východom slnka :).
Najlepšie a najťažšie zároveň na práci producentky je, že sa v podstate nikomu nezodpovedáte a ste si šéfom sami. Pracovný deň je pestrý, máme viacero projektov v rôznych štádiách od vývoja až po distribúciu a teda po telefonáte ohľadom novej verzie scenára k seriálu prichádza stretnutie v postprodukčnom štúdiu k filmu a nasledujú emaily ohľadom nakrúcania dokumentárneho filmu. 

Potom sú obdobia tesne pred nakrúcaním, kedy sa projekt intenzívne pripravuje a to je moja najobľúbenejšia etapa, vtedy to celé skutočne vzniká - casting, obhliadky, kostýmové a herecké skúšky, štábové stretnutia a pod. Za ideálnych okolností je potom nakrúcanie už „len” realizáciou toho, čo ste v príprave nachystali. Všetkých nakrúcaní sa denne zúčastňujem, rada ostávam v kontakte s realizáciou, tvorcami, hercami, štábom a hlavne príbehom. 
Každý deň teda môže vyzerať inak, spája ich však dosť vysoké pracovné nasadenie. Sú dni, kedy sa objaví viacero zlých správ alebo problémov, to musí človek v sebe zbierať sily, aby to všetko zvládol a prekonal. Vtedy som viac ako inokedy vďačná za parťáčku Simonu, lebo vo dvojici to ide ľahšie. A aj tá radosť z malých čí väčších úspechov, ktoré, našťastie, tiež prichádzajú, sa potom znásobuje :).

Budúci rok vo februári príde do slovenských kín vaša najväčšia novinka, česko-slovenský film Slúžka od režisérky Mariany Čengel Solčanskej. Už teraz však zožal veľký úspech. Film vznikal takmer 10 rokov. To je skutočne dlhý čas...

Simona: V našich podmienkach sú umelci aj producenti zvyknutí na dlhé doby vzniku filmov, hoci v priemere je to možno 4-5 rokov, nie 10. Európska kinematografia je závislá od dotácií z rôznych fondov a iných inštitúcii, rozhodovanie o „priklepnutí” financovania zvykne trvať aj niekoľko mesiacov a nie vždy grant dostanete, čo vás vráti o krok či dva späť. Pri medzinárodných koprodukciách je s každou zapojenou krajinou toto riziko ešte vyššie. Aj preto musíme projektom, na ktorých pracujeme, naplno veriť a byť presvedčené o dôležitosti ich vzniku, čo pri filme Slúžka bezpochyby sme. 

Radka: Smejeme sa na tom, ako film a jeho etapy vzniku datujeme podľa našich detí. Mariana ho začala písať s Hanou Lasicovou podľa jej románu Slúžka, keď mala jej dcéra len mesiac. Nakrúcanie je spojené s narodením mojej dcérky. Film sme dotočili, keď sa narodil syn Simone. Premiérujeme spolu s narodením môjho druhého dieťaťa. Medzitým je z Marianinej Esterky už veľká 10-ročná slečna, a tak človek vidí, ako ten čas uletel. Ale ako raz Mariana niekde uviedla a pri tejto otázke to nemôže byť výstižnejšie: Dobré veci sa rodia ťažko a dlho. A na Slúžku sa nám určite oplatilo počkať.

Mohlo by vás zaujímať: VIDEO: Aňa Geislerová ako hlava štátu v novom romantickom filme Prezidentka

Svetovú premiéru mal film na festivale Black Nights Tallinn v Estónsku, kde zaujal svojou ústrednou témou – príbeh slúžky, ktorá odíde pracovať do rodiny zámožného úradníka. Ako sa vám s touto témou pracovalo?

Simona: Filmový festival Black Nights Tallinn patrí medzi 14 najvýznamnejších festivalov na svete, sme preto nadšené, že film po prvýkrát videli diváci práve tam. Myslím si, že film zaujal nielen svojou ústrednou témou, ale najmä vysokokvalitným umeleckým a technickým spracovaním. V hlavných úlohách sa predstavili začínajúce herečky Dana Droppová a Radka Caldová, ktorým však sekundovali skúsene profesionálky ako Vica Kerekes, Zuzana Mauréry či Anna Geislerová a všetci herci odviedli skvele výkony. Vizuálna stránka filmu - výprava, práca s kamerou, no tiež hudba, sa spájajú do funkčného celku, ktorý asi v organizátoroch festivalu vyvolal emócie, v ktoré režisérka Mariana Čengel Solčanská dúfala. A my dúfame, že rovnako film zaujme aj slovenské diváčky a divákov už vo februári. 

Režisérka Mariana Čengel Solčanská má za sebou mimoriadne úspešné filmy ako Sviňa, Únos. Aké je to spolupracovať s ňou, čo to pre vás znamená?

Radka: S Marianou sme sa spoznali, keď som pracovala ešte ako asistentka produkcie na jej filme Únos. Pozorovala som, s akou istotou a pripravenosťou vedie celý ten kolos - neľahký príbeh, štáb, hercov. Ten film mal neskutočný spoločenský presah. Veľmi si vážim, že nám o pár rokov na to ako začínajúcim producentkám dala dôveru s produkciou jej srdcového filmu Slúžka, ktorý už v tej dobe nosila v hlave pár rokov. Mariana je bojovníčka. Je súčasťou tímu od začiatku až do konca a prekážky sú pre ňu niečo, čo jednoducho treba len preskočiť. A na to je vždy pripravená, čo bolo fantastické, lebo pri vzniku filmu sa takých teda naskytá nespočet. Popritom všetkom dokáže z každej situácie, aj na prvý pohľad nevýhodnej, vyťažiť maximum a obrátiť to v prospech filmu, ktorý je pre ňu prvoradý. To je len jedna z mnohých kvalít, ktoré pri práci s ňou obdivujem.

Simona: Mariana je najúspešnejšia slovenská režisérka a ako žena-filmárka je pre mňa vzorom. Asi ako v každej profesii, aj v umení je rodová rovnosť a rovnosť príležitosti niečo, na čom treba neustále pracovať a ľudia ako Mariana dokazujú, že hlas žien-filmárok je potrebný. Práve vďaka tomu môžeme vo filme Slúžka priniesť pohľad na to, aké bolo postavenie žien v spoločnosti pred sto rokmi a prispieť ním do diskusie, ktorá je v mnohom stále aktuálna aj dnes. Radi hovoríme, že film Slúžka je filmom od žien, o ženách a pre ženy. 

Vo filme sa objavujú herecké esá ako Zuzana Mauréry, Vica Kerekes, Anna Geislerová či Karel Dobrý. Ovplyvňuje kvalita hercov chod vašej práce?

Radka: Chod našej práce ovplyvňuje kvalita na všetkých miestach. Pracovať s hercami, ktorí sa s nami do Slúžky pustili bolo úžasné. Predviedli výkony, z ktorých ma aj po opakovanom pozretí filmu mrazí v najlepšom slova zmysle. A nie sú to len spomínané herecké hviezdy, ale aj tie vychádzajúce, ako naše hlavné hrdinky Dana Droppová a Radka Caldová. Navyše, ak prijme ponuku do vášho filmu herec tohto mena, je to česť a akési ďalšie potvrdenie kvality scenáru a prejavenie dôvery voči tvorcom, ale aj nám producentom.

Neprehliadnite: Nový film PIARGY s Judit Bárdos: Otvorene ukazuje, kam sú Slováci ochotní v túžbe po láske a majetku zájsť

Akú najlepšiu spomienku na film Slúžka máte?

Radka: Celý proces vzniku tohto filmu sprevádzalo nespočetne veľa pozitívnych momentov. Najlepší pocit však prišiel po tzv. martini shote - po nakrútení posledného záberu filmu. Film sa nakrúcal na dve etapy, prvá na jeseň v roku 2020 a druhá na jeseň v 2021. Nakrúcali sme počas najprísnejších COVID opatrení, čo bolo veľmi stresujúce. Ale vďaka disciplíne a pripravenosti sme to však zvládli a neboli sme nútení produkciu neplánovane prerušiť. Bola to obrovská zmes úľavy, šťastia, vyčerpania a vzrušenia z toho, čo ešte máme pred sebou. Ale určite veľmi silný moment.

Simona: Pre mňa je naopak najlepšia spomienka spojená so začiatkom projektu, keď sa nám podarilo získať prvé financie na jeho vznik. Doteraz sme vďačné Audiovizuálnemu fondu, že dal dôveru nám, Mariane a projektu ako takému a mohli sme odštartovať to, čo je v týchto dňoch už hotový, hmatateľný film. A ďalší silný moment, ktorý si navždy zapamätám bol, keď som film videla asi pred pol rokom prvýkrát. Odvtedy som ho videla v rôznych štádiách dokončovania už niekoľkokrát a ešte ho asi párkrát uvidím hotový na rôznych premiérach, no musím povedať, že na každú ďalšiu projekciu sa vždy teším. A to je pre mňa asi najväčšie zadosťučinenie a najväčšia radosť.