Presunúť na hlavný obsah

Cell phone generation: Úspešné ženy z 90. rokov nosili tento typ módy, inšpirujte sa ním aj vy

Móda

Cell phone generáciu 90. rokov strieda smart phone generácia. Niektoré princípy však zostávajú zachované, jedným z nich je aj maskulínny kód vložený do ženskej DNA v podobe čistých kostýmov a biznis štýlu, tak typického pre túto éru telekomunikácií.

Kolotoč módnych prehliadok sa v marci  minulého roka zastavil a nastalo ticho. Rytmus, v ktorom sme všetci posledné dekády kráčali, stratil dávno na kráse. Nasledujúce mesiace zostal kalendár módnych podujatí prázdny. Čas, keď každý z nás začal rekapitulovať a uvedomovať si to, čo tu pár jednotlivcov hlásalo už dávno predtým. Preskočili dobu, ale nemalo to šancu na úspech, osveta spoločnosti si vyžaduje vždy nejaký čas. Vývoj vedy a technológií úzko súvisí s vývojom toho, akým smerom sa bude módny priemysel uberať. Keď sa obzrieme späť v čase, niektoré prehliadky sa stávajú dejiskom pocitov vyvolávajúcich déjà vu. 

Inšpirujte sa: Sukňa ako univerzálna uniforma: Kúsok, ktorý je stávkou na istotu a vytvaruje sexi krivky

Cell phone generation a éra 80. – 90. rokov v New Yorku

Supermodelky 90. rokov oplývajúce prirodzenou krásou a kúzlom osobnosti ako Linda Evangelista, Christy Turlington, Cindy Crawford, Claudia Schiffer či Eva Herzigová hrajú prelomovú rolu. Dejiskom toho všetkého sa stáva New York, metropola, kde sa plnia sny, predovšetkým tie biznisové. Nová perspektíva, v ktorej biznis rástol do výšok mrakodrapov. Nečakané stretnutia definujú novú dekádu. 
Cell phone generation a éra textových správ sa premietla z filmografie na móla a červený koberec. Rola vo filme Steel Magnolias vyniesla herečke Julii Roberts Zlatý glóbus. Na odovzdávaní cien Golden Globes v roku 1990 si ho prevzala v sivom pánskom obleku s kravatou z dielne Armaniho. V tom čase kontroverzná voľba, ktorá ju plynutím času zaradila medzi kultové stylingy v histórii. Vintage fotografia z tohto obdobia posunula pánsky kostým medzi statement kúsky, ktoré preverili desaťročia. Slouchy suits alebo padnuté elegantné obleky ideálne na nadchádzajúce obdobie do chladného officu.

Slouchy suits

Osemdesiate až deväťdesiate roky a čisté kostýmy ako predzvesť úspešnej mladej ženy plnej entuziazmu sa prevtelili do tiel modeliek vychádzajúcich z módnych domov The Row, Bottega Veneta, Balenciaga a Max Mara. Prototyp postavy a status working girl zakomponovali do svojich kolekcií aj módne domy ako Chanel, Dior či Prada, v ktorých sa na ženách objavili dokonca kravaty. V čase pred vypuknutím pandémie netušili, že nastane „doba, v ktorej sa nebudeme mať kam obliecť“, o to silnejší návrat so sebou nesú tieto statement kúsky práve v aktuálnom čase jeseň/zima 2020/2021. 

Protipól k maskulínnemu štýlu s výraznými ramenami inak elegantnej a sebavedomej ženy tvoria priliehavé šaty a dlhé pulóvrové šaty kopírujúce siluetu. Roláky a goliere hrajú aj túto jeseň prím. 
Sako a sukne s previazaným opaskom alebo kožené kabáty po zem od Fendi, Prada, Balenciaga odzrkadľujú dobu matrixu, ktorú od čias uvedenia kultového filmu z režisérskeho kresla súrodeneckého dua Lilly a Lana Wachowski, vtedy Andy a Larry, prežívame dodnes. 

Out of the Boudoir

Horúca stopa sa skrýva pod oblečením. Hranice medzi vrchným a spodným odevom sa stierajú a časť módnej elity ako Christopher Kane, Victoria Beckham a Burberry venovala pozornosť spodnej bielizni. Triangel a podprsenky bez kostíc otvárajú dvere do tajov ženskej intimity v duchu out of the boudoir. 

Pestovať si svoj osobitý štýl je dnes tak trochu ako science fiction. Herečky vystriedali modelky a modelky dnes striedajú hviezdy z Instagramu. Cell phone generation sa premietla do smart phone generation. Generácia, pre ktorú sa stala cieľom honba za dokonalosťou vyprodukovanou smart technológiami a aplikáciami, a to aj za cenu straty osobnosti. 

Rokmi preverené statement kúsky sa snažia dizajnéri implementovať do svojich kolekcií a postupne vracajú ľudstvo k uvedomeniu si poctivej práce a remesla. Práve to predstavuje pomyselný luxus v móde, ktorý za posledné roky nabral celkom neželaný spád. Móda sa stala záležitosťou bohatej „wannabe“ smotánky, ktorá si vďaka masovej nadprodukcii módnych domov mohla dovoliť vykúpiť všetko. Z luxusných kúskov sa stali sezónne trendové záležitosti. Rýchlosť na úkor kvality.  Uznanie a úspech im to však neprinieslo a ani postavenie v spoločenskej elite. V mapovaní súčasnej scény sa z influencerov stali digitálne figuríny suplujúce tie z kamenných butikov. Window shopping sa stal našou každodennou rutinou. Luxusné módne domy zostali na chvíľu bez duše.

Neprehliadnite: Módne trendy 2021, ktoré tieto dni ožívajú: Čo na seba, ak chcete trochu zmenu?

Spoločnosť túži po hodnotách a vytvára tlak aj na samotných kreatívnych dizajnérov. Práve oni by mali poskytnúť útočisko tradičnému remeslu a podporiť lokálnu tvorbu. Participovanie na spoločnej vízii s lokálnymi dizajnérmi a novými tvárami by mohlo vytvoriť nevšedné spojenie v móde. Bez povšimnutia by nemalo zostať ani kultúrne dedičstvo národov, poskytujúce mimoriadnu perspektívu pre vizuálny odkaz. Ako povedala Victoria Beckham počas svojej fashion show jeseň/zima 2021, kde nastolila dve odlišné ponímania krásy ženy: „Nemusíme sa vždy správať podľa pravidiel. Môžeme sa spoľahnúť na vlastný inštinkt.“