Presunúť na hlavný obsah

Vaša domácnosť môže byť udržateľná už dnes. Inšpirujte sa prieskumom od IKEA

Bývanie

Štatistiky z nového IKEA prieskumu o udržateľnosti, realizovaného v spolupráci s prieskumnou agentúrou KANTAR HOFFMAN, ukazujú, že pre 65 % z nás je hlavnou motiváciou ku kúpe udržateľných výrobkov najmä šetrenie peňaženky a životného prostredia.

Slováci pritom prispievajú k jeho ochrane najmä formou úspory energie (68%) a minimalizáciou odpadu (41 %). Avšak až 1/3 Slovákov si stále myslí, že výrobky šetriace energiu, vodu a minimalizujúce odpad, sú drahšie ako klasické výrobky. Prečítajte si viac o tom, ako pristupujeme k udržateľnej domácnosti a zistite, kam patríte vy. Zistíte zároveň, že udržateľnosť nie je žiadny luxus a prispieť svojou malou časťou k veľkej zmene môže každý z nás.

Kde šetríme najviac 

Ukazuje sa, že v slovenských domácnostiach šetríme hlavne energiu. Úsporné spotrebiče sú pre Slovákov voľbou číslo jeden a pri rozhodovaní o kúpe je pre nás dôležitá najmä ich cena. V 86 % slovenských domácností dnes môžeme nájsť žiarovky LED. Svoje účty za energie znižujeme praktickými life-hackmi. Počas chladných dní zvykne 79 % Slovákov používať textílie na regulovanie teploty v domácnosti, 51 % z nás dokonca veľmi často.

Taktiež, viac ako polovica z respondentov sa pochválila pravidelným využívaním znovu nabíjateľných batérií. Medzi bariéry, kvôli ktorým ich zvyšných 45 % z nás nevyužíva, patrí najmä ich cena (37%), naša zábudlivosť (31%) a nedostatok času na nabíjanie (15%). Používanie alkalických batérií ma negatívny vplyv na prírodu, preto sa IKEA tento rok zaviazala odstrániť všetky nenabíjateľné alkalické batérie z globálneho sortimentu vybavenia domácnosti do októbra 2021. 

Udržateľný prístup aj v spojení s nábytkom 

Dôležitou a neoddeliteľnou súčasťou našich domovov je náš nábytok. Kde a ako ho najčastejšie nakupujeme? Napriek všadeprítomnej digitalizácii až 76 % Slovákov nakupuje nábytok priamo v predajni s nábytkom. Nákup nábytku výhradne cez e-shop obľubuje 18 % Slovákov. Nábytku v domácnosti sa najčastejšie zbavujeme až keď je starý, zničený a ošarpaný (63%), keď potrebujeme iný rozmer (19%) či vyjde z módy (18%).

Až polovica Slovákov si nikdy nekúpila žiadny nábytok z druhej ruky. Takmer 1/3 z tejto skupiny spotrebiteľov nad tým nikdy ani nepremýšľala, pre ostatných nie je použitý nábytok hoden kúpy za ponúkanú cenu (23%), kúpa sa im zdá riskantná (21%) alebo nehygienická (18%). 

To je niečo, na čom ešte môžeme popracovať, keďže zmena prístupu by pomohla k udržateľnejším domácnostiam. Samotná IKEA Bratislava v novembri 2017 spustila službu Druhý život nábytku, ktorá umožňuje zákazníkom predať svoj nevyužitý alebo nepotrebný nábytok z IKEA.

Zákazníci si v predajni môžu taktiež zakúpiť aj up-cyklované textilné výrobky z nevyužitých látok IKEA, ktoré sa do sortimentu dostali vďaka projektu Druhý život látkam a spolupráci s neziskovou organizáciou Dom Svitania. Hlavným cieľom oboch projektov je minimalizovať odpad v čo najvyššej možnej miere. 

Lepšia budúcnosť na dosah 

Začnite viesť udržateľnejšiu domácnosť už dnes. Prispejte k zníženiu nášho dlhu voči planéte, a zároveň ušetri cenné eurá pre rodinný rozpočet. Nejde pritom o žiadnu vedu, stačí pár jednoduchých pravidiel a je to. IKEA už dlhodobo vyvíja a navrhuje produkty, pri ktorých sa vo výrobnom procese využívajú udržateľné, recyklované alebo recyklovateľné materiály a nezaostáva ani pokiaľ ide o zodpovedný prístup v spojení s jedlom.

V posledných rokoch na trh uviedla napríklad vegetariánsky hotdog, ktorý má v porovnaní s tým klasickým o 85 % nižšiu uhlíkovú stopu, vegánsku zmrzlinu či nové bezmäsité guľôčky založené na rastlinnej báze. Svojich zákazníkov vzdeláva aj prostredníctvom svojej aplikácie IKEA Better living, pomocou ktorej vysvetľuje environmentálny dopad rôznych aktivít. Spoločnosť IKEA verí, že aj malá zmena v správaní spotrebiteľov dokáže vytvoriť veľký pozitívny dopad na životné prostredie.

- reklamná správa -