Keď sú rodičia v škole ako doma
Slovenské školy a slovenskí rodičia veľmi nespolupracujú.
V súčasnosti je mnoho rodičov pracovne veľmi vyťažených, že nemajú čas ani na vlastné deti a spolupráca so školou je to posledné, čo ich zaujíma. Tatranskej alternatívnej škole v Poprade sa však darí vtiahnuť do diania školy aj rodičov. Pozreli sme sa na to, aký majú v meste pod Tatrami na takéto niečo recept. Rodičov si škola získala v prvom rade atmosférou vzájomnej dôvery. "Naša škola funguje ako otvorené spoločenstvo - to znamená, že rodičia môžu ku nám vstúpiť kedykoľvek," hovorí riaditeľka Tatranskej alternatívnej školy Martina Kolcúnová. V Poprade môže dieťa absolvovať alternatívnu výchovu a vzdelávanie už od materskej školy, cez základnú školu až po osemročné gymnázium. "Naša škola je iná. Odlišuje sa od bežných už len tým, že každé ráno deti začínajú vyučovanie komunitou v kruhu a preberú s učiteľkou, čo bolo včera a čo ich čaká dnes. Deti si kreslia na každý deň "mapku mysle", kde majú zobrazené, čo budú robiť na jednotlivých predmetoch v tento deň, ak má byť písomka, aj to tam majú poznačené. A my ako rodičia vieme presne, čo sa v škole deje," vysvetľuje Ľuboslava Duroňová, mama druháčky a päťročnej škôlkarky. Rodičia školákov majú prístup do školy aj na vyučovanie, môžu sa pozrieť, ako sa deti učia. "Nemáme pred nimi čo skrývať," hovorí riaditeľka. Je samozrejmosťou, že rodičia majú kontakt na učiteľa a môžu ho osloviť bez obáv, že obťažujú. "Ja mám dcéru druháčku a chcem sa ísť pozrieť, ako to funguje na druhom stupni, tak sa chystám na niektorú otvorenú hodinu. " vraví matka školáčky.
V škôlke môžu byť rodičia prítomní spolu s dieťaťom počas obdobia privykania si na škôlku, ale aj kedykoľvek neskôr. "Sme radi, keď sa spolu s dieťaťom zapoja do činností. My ako učiteľky im nechávame na to priestor. Rodičia to radi využívajú a niekedy sú u nás aj celé predpoludnie," dodáva riaditeľka materskej školy Zuzana Závatzká.
Do školy spolu
Škôlka i škola pozýva rodičov na pravidelné popoludňajšie aktivity. Učitelia pripravia podmienky a deti samy vtiahnu svojich rodičov do spoločnej činnosti. "Pripravíme zaujímavý program, na čo deti nalákame a tie potom rodičov toľko domŕzajú, že jednoducho musia prísť," usmieva sa Závatzká. Učitelia, rodičia a deti spoločne často oslavujú. Tradične tu mávajú Oslavy učenia, Deň rodiny, tvorivé dielne, športovú olympiádu, oslavy Vianoc, Veľkej noci. K tradičným podujatiam patrí rozlúčka ôsmakov a deviatakov a školský ples. Na oslavách učenia sa deti môžu pred mamou a otcom blysnúť, čo všetko sa naučili, ale funguje to aj opačne. Rodičia sa musia vedomosťami blysnúť pred svojimi deťmi. Niektorí rodičia sa vraj tému snažia zistiť vopred. Mala by však zostať pre nich neznáma, aby to bolo fér. "Skúšanie rodičov sa osvedčilo aj nám na osemročnom gymnáziu. Keď sú deti v puberte, vie ich potešiť, ak rodičov pri niečom »nachytajú« a dávajú si záležať, aby im pripravili naozaj náročný vedomostný test," usmieva sa riaditeľka osemročného gymnázia Soňa Svienta. Kým sú deti menšie, túžia byť s rodičmi čo najviac. V puberte však nevidia rodičov v škole veľmi rady. "Vtedy kontakty s rodičmi v zmysle spoločnej práce a spoločných akcií nie sú až také intenzívne, ale fungujú aj tak. Napríklad konzultácie môžu vyzerať tak, že za učiteľom príde rodič spoločne s dieťaťom," dodáva riaditeľka gymnázia. Alebo ak dieťa niekoľko mesiacov pripravuje ročníkovú prácu na vybranú tému a potom ju má prezentovať, rodičia si už považujú za povinnosť prísť. Práce detí hodnotí nielen učiteľ, ale aj spolužiaci, aj ich rodičia. A podľa skúseností tatranských učiteliek sú pritom objektívni, hoci v hre je ohodnotenie ich vlastného dieťaťa.
Názor rodičov
Rodičia samozrejme tým menším so školou pomáhajú, ale deti ich k tomu samy nútia, keď pripravujú projekt a potrebujú niečo vyhľadať v encyklopédii alebo na internete. "Dieťa väčšinu práce urobí v škole, doma už úlohy riešiť nemusíme. Pripravujeme sa skôr na väčšie projekty," vysvetľuje Jana Šramková, matka žiačky druhej triedy. Matky sa zhodujú, že deti sú smelšie, ak sa naučia prezentovať svoju prácu pred spolužiakmi aj pred rodičmi a tešia sa z toho, čo sa naučili. "Keďže sa navzájom lepšie poznáme, lebo sa stretávame napríklad na tvorivých dielňach, deti sa ani pred inými rodičmi nehanbia, neberú ich ako cudzích ľudí," vysvetľuje Ľuboslava Duroňová. A ak je v triede nejaký konflikt, rodičia do toho nezasahujú, deti s učiteľkou to riešia na komunite. Tu si problém rozoberú a deti navrhujú, ako by ho chceli riešiť, pani učiteľka už len riešenie posunie správnym smerom.
Oslavy
Deň rodiny spája deň matiek, otcov i detí a koná sa v škôlke aj škole. Deň rodiny sa môže osláviť kultúrnou alebo športovou aktivitou, alebo spoločnou tvorivou činnosťou. Deti napríklad predvedú program, ktorý si pripravili, pripravia rodičom darčeky a spoločne sa zabavia pri tanci alebo pri športe, alebo pri varení gulášu. Na živote škôlky a školy sa často zúčastňujú nielen rodičia, ale aj starí rodičia, aj pre nich tu zaviedli deň babičiek a dedkov. "Každé stretnutie má svoje pravidlá a svoj obsah - každý sa s ním môže oboznámiť hneď na začiatku, aby vedel, čo ho čaká," hovorí Závatzká.
Tvorivé dielne
Pravidelné tvorivé dielne s rodičmi sa tiež začínajú komunitou. Rodičia i deti sa oboznámia s tým, čo sa bude robiť, organizačné pokyny sú vyvesené na viditeľnom mieste. Pri každej spoločnej činnosti platia určité pravidlá - niekedy môžu byť tiež vyvesené, alebo s nimi oboznámia rodičov ich deti. Platí napríklad pravidlo rešpektovania dieťaťa a pravidlo používania tichého hlasu. Rodičov privítajú a získajú trocha času, aby sa naladili sa na tvorivú prácu. Tvorivé dielne sa nesú v duchu určitej témy, v škôlke je to napríklad "cestoviniáda", papierové všeličo, veľkonočné prekvapenie, šarkaniáda. "Často pracuje rodič nielen s vlastným, ale aj s cudzím dieťaťom, vznikajú rôzne tímy. Na záver si navzájom vyhodnotia svoju prácu, ale si aj povedia, ako sa pritom cítili, čo sa im páčilo a čo im prípadne chýbalo, ako sú so svojím dielom spokojní, či sa im dielo podarilo," vysvetľuje Závatzká. V škole prebiehajú tvorivé dielne pre deti 3 - 4 dni, rodičia prídu väčšinou raz, keď pracujú spoločne s deťmi. Počas viacerých popoludní funguje v každej triede iná aktivita a dieťa si môže každý deň vybrať.
Domáca kuchyňa a blízke vzťahy
Zo spoločných stretnutí vznikajú nielen bližšie vzťahy medzi rodičmi navzájom, ale aj medzi rodičmi a ich deťmi, rodičmi a učiteľmi, učiteľmi a žiakmi. "Z jedného nášho stretnutia napríklad vznikli Pravidlá správania sa, ktoré vytvorili rodičia pre seba - pre rodičov. Hovorili o tom, ako sa majú rodičia správať k sebe navzájom a k iným deťom v škôlke a viseli v šatni po celý rok," spomína riaditeľka. Na zimných posedeniach pri čajíku si rodičia a učitelia prizývajú rôznych odborníkov, s ktorými by sa chceli o niečom poradiť - napríklad psychológ, lekár. Ku čajíku patrí aj ochutnávka sladkých domácich dobrôt. Ale býva aj ochutnávka zeleninových šalátov - každá rodina prinesie misku so svojím šalátom a pridá aj napísaný recept na jeho prípravu, popoludní sa potom "príspevky" ochutnávajú a vyhodnocujú. Ani karneval a halloween sa nezaobídu bez pohostenia. "Rodičia sú v škole často, máme lepšie prepojenie ako v klasickej škole. U nás funguje aj občianske združenie Spolok rodičov, ktorý deťom a škole pomáha," dodáva Ľuboslava Duroňová.
Zdroj: Zora Handzová
Foto: Archív Tatranskej alternatívnej školy
V škôlke môžu byť rodičia prítomní spolu s dieťaťom počas obdobia privykania si na škôlku, ale aj kedykoľvek neskôr. "Sme radi, keď sa spolu s dieťaťom zapoja do činností. My ako učiteľky im nechávame na to priestor. Rodičia to radi využívajú a niekedy sú u nás aj celé predpoludnie," dodáva riaditeľka materskej školy Zuzana Závatzká.
Do školy spolu
Škôlka i škola pozýva rodičov na pravidelné popoludňajšie aktivity. Učitelia pripravia podmienky a deti samy vtiahnu svojich rodičov do spoločnej činnosti. "Pripravíme zaujímavý program, na čo deti nalákame a tie potom rodičov toľko domŕzajú, že jednoducho musia prísť," usmieva sa Závatzká. Učitelia, rodičia a deti spoločne často oslavujú. Tradične tu mávajú Oslavy učenia, Deň rodiny, tvorivé dielne, športovú olympiádu, oslavy Vianoc, Veľkej noci. K tradičným podujatiam patrí rozlúčka ôsmakov a deviatakov a školský ples. Na oslavách učenia sa deti môžu pred mamou a otcom blysnúť, čo všetko sa naučili, ale funguje to aj opačne. Rodičia sa musia vedomosťami blysnúť pred svojimi deťmi. Niektorí rodičia sa vraj tému snažia zistiť vopred. Mala by však zostať pre nich neznáma, aby to bolo fér. "Skúšanie rodičov sa osvedčilo aj nám na osemročnom gymnáziu. Keď sú deti v puberte, vie ich potešiť, ak rodičov pri niečom »nachytajú« a dávajú si záležať, aby im pripravili naozaj náročný vedomostný test," usmieva sa riaditeľka osemročného gymnázia Soňa Svienta. Kým sú deti menšie, túžia byť s rodičmi čo najviac. V puberte však nevidia rodičov v škole veľmi rady. "Vtedy kontakty s rodičmi v zmysle spoločnej práce a spoločných akcií nie sú až také intenzívne, ale fungujú aj tak. Napríklad konzultácie môžu vyzerať tak, že za učiteľom príde rodič spoločne s dieťaťom," dodáva riaditeľka gymnázia. Alebo ak dieťa niekoľko mesiacov pripravuje ročníkovú prácu na vybranú tému a potom ju má prezentovať, rodičia si už považujú za povinnosť prísť. Práce detí hodnotí nielen učiteľ, ale aj spolužiaci, aj ich rodičia. A podľa skúseností tatranských učiteliek sú pritom objektívni, hoci v hre je ohodnotenie ich vlastného dieťaťa.
Názor rodičov
Rodičia samozrejme tým menším so školou pomáhajú, ale deti ich k tomu samy nútia, keď pripravujú projekt a potrebujú niečo vyhľadať v encyklopédii alebo na internete. "Dieťa väčšinu práce urobí v škole, doma už úlohy riešiť nemusíme. Pripravujeme sa skôr na väčšie projekty," vysvetľuje Jana Šramková, matka žiačky druhej triedy. Matky sa zhodujú, že deti sú smelšie, ak sa naučia prezentovať svoju prácu pred spolužiakmi aj pred rodičmi a tešia sa z toho, čo sa naučili. "Keďže sa navzájom lepšie poznáme, lebo sa stretávame napríklad na tvorivých dielňach, deti sa ani pred inými rodičmi nehanbia, neberú ich ako cudzích ľudí," vysvetľuje Ľuboslava Duroňová. A ak je v triede nejaký konflikt, rodičia do toho nezasahujú, deti s učiteľkou to riešia na komunite. Tu si problém rozoberú a deti navrhujú, ako by ho chceli riešiť, pani učiteľka už len riešenie posunie správnym smerom.
Oslavy
Deň rodiny spája deň matiek, otcov i detí a koná sa v škôlke aj škole. Deň rodiny sa môže osláviť kultúrnou alebo športovou aktivitou, alebo spoločnou tvorivou činnosťou. Deti napríklad predvedú program, ktorý si pripravili, pripravia rodičom darčeky a spoločne sa zabavia pri tanci alebo pri športe, alebo pri varení gulášu. Na živote škôlky a školy sa často zúčastňujú nielen rodičia, ale aj starí rodičia, aj pre nich tu zaviedli deň babičiek a dedkov. "Každé stretnutie má svoje pravidlá a svoj obsah - každý sa s ním môže oboznámiť hneď na začiatku, aby vedel, čo ho čaká," hovorí Závatzká.
Tvorivé dielne
Pravidelné tvorivé dielne s rodičmi sa tiež začínajú komunitou. Rodičia i deti sa oboznámia s tým, čo sa bude robiť, organizačné pokyny sú vyvesené na viditeľnom mieste. Pri každej spoločnej činnosti platia určité pravidlá - niekedy môžu byť tiež vyvesené, alebo s nimi oboznámia rodičov ich deti. Platí napríklad pravidlo rešpektovania dieťaťa a pravidlo používania tichého hlasu. Rodičov privítajú a získajú trocha času, aby sa naladili sa na tvorivú prácu. Tvorivé dielne sa nesú v duchu určitej témy, v škôlke je to napríklad "cestoviniáda", papierové všeličo, veľkonočné prekvapenie, šarkaniáda. "Často pracuje rodič nielen s vlastným, ale aj s cudzím dieťaťom, vznikajú rôzne tímy. Na záver si navzájom vyhodnotia svoju prácu, ale si aj povedia, ako sa pritom cítili, čo sa im páčilo a čo im prípadne chýbalo, ako sú so svojím dielom spokojní, či sa im dielo podarilo," vysvetľuje Závatzká. V škole prebiehajú tvorivé dielne pre deti 3 - 4 dni, rodičia prídu väčšinou raz, keď pracujú spoločne s deťmi. Počas viacerých popoludní funguje v každej triede iná aktivita a dieťa si môže každý deň vybrať.
Domáca kuchyňa a blízke vzťahy
Zo spoločných stretnutí vznikajú nielen bližšie vzťahy medzi rodičmi navzájom, ale aj medzi rodičmi a ich deťmi, rodičmi a učiteľmi, učiteľmi a žiakmi. "Z jedného nášho stretnutia napríklad vznikli Pravidlá správania sa, ktoré vytvorili rodičia pre seba - pre rodičov. Hovorili o tom, ako sa majú rodičia správať k sebe navzájom a k iným deťom v škôlke a viseli v šatni po celý rok," spomína riaditeľka. Na zimných posedeniach pri čajíku si rodičia a učitelia prizývajú rôznych odborníkov, s ktorými by sa chceli o niečom poradiť - napríklad psychológ, lekár. Ku čajíku patrí aj ochutnávka sladkých domácich dobrôt. Ale býva aj ochutnávka zeleninových šalátov - každá rodina prinesie misku so svojím šalátom a pridá aj napísaný recept na jeho prípravu, popoludní sa potom "príspevky" ochutnávajú a vyhodnocujú. Ani karneval a halloween sa nezaobídu bez pohostenia. "Rodičia sú v škole často, máme lepšie prepojenie ako v klasickej škole. U nás funguje aj občianske združenie Spolok rodičov, ktorý deťom a škole pomáha," dodáva Ľuboslava Duroňová.
Zdroj: Zora Handzová
Foto: Archív Tatranskej alternatívnej školy