Presunúť na hlavný obsah

Ako si vybrať dobrú jazykovú školu

Kariéra

Chcete sa učiťjazyky ale neviete, ktorá škola je pre vás najvhodnejšia a aký typ kurzu si zvoliť?

Čo treba sledovať pri výbere jazykovej školy?

Pri výbere jazykovej školy je potrebné sledovať niekoľko dôležitých faktorov. Medzi ne patrí počet hodín výučbového programu a ceny vzťahujúce sa k danému počtu hodín. Uvádzané ceny za semester nehovoria nič o hodinovej dotácii výučby, a preto by si mal každý záujemca hodinovú dotáciu zistiť.
Výber lektora – na tento výber dbá konkrétna jazyková škola, mala by viesť a študentom tiež poskytovať informácie o lektorovi, napríklad jeho životopis. Bežnou praxou býva ponuka ukážkových hodín s lektormi. A v neposlednom rade si treba zistiť dostupnosť a lokalitu učební, ich vybavenie.

Poradíte, aký typ kurzu zvoliť?
Pri výbere jazykového kurzu si musíte zvážiť, kam chcete dôjsť, aký teda chcete dosiahnuť cieľ, ako rýchlo a na aký účel chcete cudzí jazyk používať. Potom si môžete vybrať jazykový kurz individuálny, skupinový, špecializovaný podľa zamestnania (napríklad odbor účtovníctva), zameraný na určité schopnosti (napr. telemarketing), požadujúci rozvoj špecifických schopností podľa náplne práce, napríklad ak potrebujete vedieť konať asertívne v danom jazyku a podobne. ?Nevieme si správne vybrať učebné pomôcky.

Ako máme postupovať pri výbere správnych učebných pomôcok?
Súčasťou výučby je výber pomôcok a učebníc využívaných pri výučbe. Závisí najmä od cieľovej skupiny a konkrétnych aktivít, ktoré môžu byť používané na hodinách, napr. komunikácia v kancelárii alebo v bežných životných situáciách. Pred výberom učebnice sa poraďte v jazykovej škole alebo s lektorom, pretože trh je veľmi pestrý. Je dobré sledovať najnovšie materiály, ktoré vychádzajú z moderných poznatkov o výučbe. Na našom trhu sú dostupné knihy od zahraničných vydavateľstiev, ktoré však môžu byť problematické pre začiatočníkov, pretože sú celé písané v cudzom jazyku. S týmto problémom môže pomôcť lektor. Knihy bývajú doplnené Teacher’s Book a Practice Book s cvičeniami a tiež posluchovými aktivitami.

Sú rady, ako vydržať pri jazyku, keď nemáme dostatok času?
Základným kľúčom k úspechu je uvedomiť si, na čo jazyk potrebujete. Budete chcieť konverzovať alebo rokovať s obchodnými partnermi? Vybavovať maily či inú korešpondenciu? Telefonovať? Čítať odborné texty? Podľa toho, na čo chcete jazyk používať, môžete tiež hľadať spôsob, ako tento cieľ dosiahnuť.

Dá sa vopred spoznať dobrá jazyková škola a dobrý lektor?
Výučba závisí od kvality lektora a kvalita lektora sa odvíja od kvality jazykovej školy, ktorá ho zamestnáva. Jazyková škola vyberá lektorov, s ktorými bude spolupracovať, podľa niektorých kritérií. Lektor musí mať pedagogické vzdelanie a dostatočnú prax vo výučbe a, samozrejme, vyštudovaný dotyčný jazyk alebo niekoľkoročný pobyt v cudzojazyčnej krajine.
Jazyková škola tiež posudzuje, či lektor dokáže pracovať so začiatočníkmi, alebo s pokročilými.
Určuje, pre akú skupinu je vhodnejší slovenský lektor a pre akú lektor z cudzej krajiny, a tiež jeho odbornosť. Bežne sa stáva, že jazyková škola ponúkne ukážkovú hodinu s konkrétnym lektorom. Ak lektor skupine či firme nevyhovuje, je lepšie požiadať školu o jeho výmenu radšej hneď, než po niekoľkých hodinách, pri ktorých nebude vzájomná spolupráca fungovať. Dobrá jazyková škola neskončí pri výbere vhodného lektora, ale ďalej jeho prácu sleduje.
Po takom sledovaní nasleduje sedenie lektora so zástupcom školy a preberú sa možné zlepšenia výučby.

Jazyková škola by mala sledovať nielen kvalitu svojich lektorov, ale tiež spokojnosť študentov a ich pokrok. Spokojnosť je sledovaná dotazníkom, v ktorom študenti hodnotia svojich lektorov aj jazykový program.
Hodnotenie pokroku zisťuje tzv. progress test, ktorý zvyčajne pripravuje lektor raz za semester na základe prebranej látky. Dobrá jazyková škola tiež podporuje ďalšie vzdelávanie svojich lektorov a organizuje pre nich semináre na rôzne témy, napr. metodické semináre, informačné semináre o aktuálnych trendoch vo výučbe alebo zoznámenie sa s najnovšími výučbovými materiálmi.

Ako by mala vyzerať vyučovacia hodina?
Väčšina jazykových škôl využíva pri výučbe tzv. komunikatívnu metódu. Vychádza z toho, že študenti sa naučia jazyk najlepšie, ak pri tom komunikujú, a to reálne zmysluplne. Cvičenia a rozhovory na hodinách sú použiteľné pre skutočné situácie, ktoré študent zažije v každodennom živote.
Lektori by sa mali vyvarovať dlhých a jednotvárnych prezentácií novej látky, mali by skôr študentov zapojiť tak, aby sami cudzí jazyk používali a hrali sa s ním. Lektor by mal byť hlavne organizátor a sprievodca hodinou, nie prednášajúci. Ideálna hodina by mala vychádzať z konkrétnych potrieb študentov, ktoré by mal lektor poznať a vychádzať z nich. Náplň by mala byť hlavne zaujímavá, témy reálne a študenti by mali mať možnosť komunikovať. Vhodné je systematické používanie učebníc.

Zdroj: Jana Véghová pre Pravdu
Odpovedali Jana Kadlíková, metodička, a Petronela Ficeková, koordinátorka z jazykovej školy SKRIVANEK
Foto: SHUTTERSTOCK