Má vaše dieťa problém s rečou?
Detská reč sa najvýraznejšie vyvíja od jedného roka do troch rokov. Práve v tomto čase je najlepšie podchytiť nesprávny či zaostávajúci vývoj detskej reči a poradiť sa s logopédom. A urobiť tak treba čím skôr, pretože poruchy reči môžu negatívne ovplyvniť život dieťaťa.
Na Slovensku podobne ako v iných krajinách desiatim zo sto detí sa reč vyvíja oneskorene. Poznajú a používajú menej slov a menej gest, vyvíjajú sa pomalšie. Časť z týchto detí to časom naozaj dobehne - vďaka svojim rodičom, ktorí sa im venujú, alebo vďaka škôlke.
Sú medzi nimi aj deti, ktoré svojich rovesníkov nedobehnú nikdy a tento problém si nesú do života ďalej. Ich reč je narušená a na to narazia aj neskôr. Môže sa to začať tým, že nerozumejú maminým príkazom, nechápu predložky - nerozoznávajú, čo je"na" stole a čo"pod" stolom.
"To všetko sa môžu naučiť, môže sa zlepšiť ich porozumenie, aj reč sa dá vyčistiť tak, že budú mať čistú výslovnosť a na prvé počutie bude všetko akoby v poriadku. Prídu však do školy a začnú zlyhávať v čítanej alebo v písanej reči alebo v matematike," vysvetľuje logopedička Svetlana Kapalková z Inštitútu detskej reči.
Veľká časť detí, ktoré mali ako bábätká problémy s vývojom reči, hoci to možno rodičia ani neregistrovali, sa v škole zmení na žiaka s poruchou učenia - dyslexia (nevie dobre čítať), dysgrafia (nevie si rady s gramatickými pravidlami), alebo dyspraktikov (majú problémy s motorikou). Ak sa napríklad aj naučia čítať, na druhom stupni môžu mať problém látku vysvetliť."Jednoducho vždy, ak sa stretnú s nejakou novou jazykovou prekážkou, nevedia to zvládnuť. A za všetkým sa skrýva chyba vo vývoji reči," podotýka Kapalková.
Ono sa to spraví
Niektorým deťom sa tak reč vyvíja dokonca až do šestnásteho roku! Ak má vaše dieťa osemnásť mesiacov a ešte stále nerozpráva, samozrejme, primerane svojmu veku, môžete si povedať, že ničoho sa netreba báť, ešte sa rozhovorí. Ak má dieťa dva či tri roky a má očividné problémy s niektorými hláskami, môžete to vnímať tak, že kým začne chodiť do školy, azda sa to napraví. Pre niektoré deti to platí, ale iné si bez pomoci logopéda neporadia.
Od gest k slovám
Reč sa odvíja od porozumenia, od toho, či dieťa chápe jednoduché výzvy rodičov, či vie rozoznať, že tieto slová patria práve jemu, nakoľko rozumie ich obsahu. Začiatky reči, to však nie sú len slovká. Veľmi dôležité je aj niečo, čo na prvý pohľad s rečou akoby nesúviselo - gestá.
Dieťa ešte nevie niečo vyjadriť slovami, ale vie to ukázať. Potom kombinuje slovo, ktoré pozná, s gestom - napríklad povie da (daj) a ukáže na fľašku s mliekom. Neskôr možno porovnávať s normou počet slov, ktorým dieťa rozumie a ktoré používa. Napríklad v šestnástom mesiaci veku slovenské deti používajú priemerne asi 40 slov.
Dievčatá pritom bývajú o niečo zhovorčivejšie. Do dvanásteho mesiaca deti na celom svete používajú štyri základné gestá: dokážu ukázať na niečo prstom, vedia niečo podať, ukážu nejakú vec, že ju majú a vedia niečo žiadať.
Čím skôr, tým lepšie
V čase od roka do troch rokov je najlepšie podchytiť nesprávny či zaostávajúci vývoj detskej reči a poradiť sa s logopédom. Niekedy však, ak prídu za logopédom rodičia s ročným dieťaťom s tým, že sa im niečo nepozdáva, väčšinou ich odtiaľ pošlú preč, že s takým malým dieťaťom sa ešte nedá nič robiť, treba vyčkať.
"Rodičia potom vyhľadávajú pomoc pomerne neskoro, po treťom a možno až po piatom roku a obdobie, keď sa dá dieťa najviac stimulovať, sa nevyužije," hovorí Marta Guthová z Katedry logopédie Pedagogickej fakulty UK. Do tretieho roku totiž mozog dieťaťa rastie najrýchlejšie, je najplastickejší, vytvára sa najviac nových nervových dráh. Preto aj v tomto čase možno najlepšie ovplyvniť vývoj detskej reči, ktorú mozog riadi.
Otestujte svoje dieťa
Na Slovensku existujú tri centrá, ktoré sa zameriavajú na ranú starostlivosť o detskú reč a v regiónoch sú aj jednotliví špecialisti, logopédi, ktorí sa o to zaujímajú iniciatívne. Ak si rodičia nie sú istí, či ich dieťa zvláda to, čo by vo svojom veku malo, môžu sa presvedčiť na internetovej stránke www.detskarec.sk. Rodičia svoje dieťa poznajú a rozumejú mu najlepšie a vedia zodpovedať na otázky, ktoré pre nich zostavili odborníci.
Online test je už pre deti od 8 do 16 mesiacov a rozbieha sa aj verzia od 18 mesiacov veku. Rodičia, ktorí by boli ochotní vyplniť na internete dotazník o vývoji reči ich dieťatka, pomôžu zostaviť"manuál", s ktorým budú pracovať detskí lekári, aby vedeli rozoznať problémy s vývojom reči včas. A okrem toho získajú výsledky, či ich dieťaťu hrozí nejaký rečový problém alebo nie, lenže pre spracovanie údajov až o pár mesiacov.
Logopédi podľa odpovedí rodičov vedia usúdiť, či dieťa má alebo v budúcnosti bude mať nejaký problém s rečou. V tomto ranom období vývoja praktické rady odborníka môžu rodičom dobre poslúžiť, ale starostlivosť o vývoj reči dieťaťa je najmä na rodičoch.
Deti narodené s rizikom Keď sa narodí dieťa napríklad s mozgovou obrnou alebo s Downovým syndrómom či so svalovou dystrofiou, logopédi takmer s istotou vedia, že bude potrebovať ich starostlivosť. Rodičom však nikto nepovie, že ich dieťa treba popri iných zdravotným problémoch sledovať a stimulovať jeho reč.
"K nám do poradne pritom môžu prísť rodičia už s ročnými deťmi, existujú postupy, ktorými sa dá pracovať aj s takým malým dieťaťom a radiť rodičom typy hier a činností, ktoré reč ich dieťaťa podporia," hovorí Kapalková. Problémy s rečou mávajú deti buď z fyziologických príčin (napríklad kriesené deti), alebo môžu byť dané geneticky (napríklad Downov syndróm) alebo žijú v pre ne málo podnetnom prostredí, kde rodičia ich reč nerozvíjajú.
U malých detí sú reč, myslenie a hra spojené, vlastne sa ani nedajú od seba oddeliť. Dieťa spoznáva, učí sa a vyvíja sa prostredníctvom hry. Úlohou logopéda je na základe hry rozvíjať reč, ale tým sa rozvíja aj myslenie dieťaťa.
Zdroj: Zora Handzová pre Pravda Ženy
Foto: Shutterstock