Presunúť na hlavný obsah

Keď učiteľku práca baví

Kariéra

Titul výnimočný pedagóg v súťaži, do ktorej navrhujú učiteľov samotní žiaci, získala tento rok profesorka Gymnázia T. Vansovej v Starej Ľubovni Ľubica Semanová.

Od roku 1988 tu učí matematiku, fyziku a informatiku, predtým učila na Základnej škole v Podolínci. Na ocenenie ju navrhla jej bývalá žiačka, dnes študentka matematiky, fyziky a informatiky na UK Zuzana Batmendijnová. Ako sa na vzťah učiteľ - žiak pozerajú ony?

Profesorka Ľubica Semanová:

Máte nejakú svoju špeciálnu metódu, akou vyučujete?

Nemám. Baví ma práca s deťmi. Využívam to, že deti rady súťažia, experimentujú a spoznávajú nové veci. Rada vypĺňam deťom voľný čas rôznymi aktivitami.

Aké sú podľa vás dnes vzťahy medzi učiteľom a žiakom?
Vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi sú rôzne, je to individuálne, niektorí učitelia sú medzi žiakmi obľúbení viac, iní menej. Je pravda aj to, že niektoré deti sú naozaj "nespratné". Sú triedy, v ktorých sa učí lepšie, kde sú študenti aktívni, pekne pracujú, tam učiteľ chodí rád.

Cítili ste niekedy voči niektorému študentovi antipatiu? A cítili ste niekedy na sebe, že vás študent nemá rád?
Vyslovene antipatiu nie a myslím si, že sa nájdu študenti, ktorí ma nemajú radi, je to prirodzené. Navonok som to nikdy doteraz nepocítila.

Učíte matematiku a fyziku. Tieto predmety sú pre mnohých študentov postrachom. Čo myslíte, prečo?
Tieto predmety vyžadujú logické myslenie, riešenie úloh sa nedá naučiť. Niektorým žiakom sa učivo zdá nezaujímavé a v živote nepoužiteľné.

Študentka Zuzana Batmendijnová:

Má vaša bývalá učiteľka nejakú svoju špeciálnu metódu výučby?
Jediná jej špeciálna metóda bola veľká chuť rozvíjať talent žiakov. A túto chuť veľmi rýchlo preniesla aj na nás. Pani profesorka bola ochotná venovať nám svoj voľný čas, často aj prestávky a mala veľkú radosť z našich úspechov. Preto bolo pre mňa úplne prirodzené študovať nad rámec učiva, navštevovať krúžok, kde sme počítali, diskutovali o fyzikálnych problémoch a veľa sa pýtali.

Aké sú podľa vás dnes vzťahy medzi učiteľom a žiakom?
Gymnázium som skončila už takmer pred piatimi rokmi a už aj za tých päť rokov sa situácia trochu zmenila. Myslím, že učitelia čoraz častejšie ťahajú za kratší koniec. Negatívna motivácia typu, ak sa nebudeš učiť, nevezmú ťa na strednú/vysokú, už pomaly prestáva fungovať, pretože žiaci veľmi dobre vedia, že školy sa budú o nich skôr biť. Preto učitelia stoja pred veľkou úlohou motivovať žiakov pozitívne, čo je dnes veľmi ťažké.

Cítili ste niekedy voči niektorému učiteľovi antipatiu? A cítili ste niekedy na sebe, že vás učiteľ nemá rád?
Počas môjho štúdia som sa viac ráz stretla s učiteľmi, s ktorými sme si "nesadli". Na známkach sa to však neodrazilo. Myslím si, že žiak i učiteľ sa občas stretnú s človekom z druhej strany katedry, ku ktorému nepociťujú práve náklonnosť, ale je to úplne prirodzené, a kým to neovplyvní známkovanie, nevedie k urážkam, tak to netreba riešiť.

Cítia sa dnes žiaci v škole podľa vás dobre?
Kvalita školských hodín závisí v najväčšej miere od konkrétnych učiteľov, takže sa to paušálne posúdiť nedá. Ak sa učiteľ na hodinu vykašle, nepomôžu ani interaktívne tabule, zaujímavé učebné pomôcky a voľná učebná osnova. Najkrajšie by bolo, keby učiteľ vedel vzbudiť u žiakov zvedavosť, že by mali radosť z poznávania nového a ani si neuvedomili, ako hodina ubehla. Uvedomujem si však, aké to je v realite ťažké, hoci existujú aj svetlé príklady.

Zdroj: Zora Handzová pre Pravda Ženy
Foto: Archív Ľubice Semanovej