Máte problém? Najmite si firemného kauča!
Všetci sme z mäsa a kostí, žiadne stroje, a tak je celkom prirodzené, že denne zápasíme v práci s množstvom pracovných či medziľudských problémov. Dokážete si pri ich riešení pomôcť sami?
Trénerka pre manažérov a riadiacich pracovníkov Mgr. Monika Herdová zo spoločnosti Rogeriana patrí k tým, ktorí v týchto prípadoch pomáhajú hasiť ohne.
Pod oblekom zostávajú ľuďmi, ktorí majú naplniť potreby firmy, ale aj svoje potreby. A tou najzákladnejšou je potreba prijatia. Každý chceme byť prijímaný, potrebujeme cítiť, že máme svoje nezastupiteľné miesto vo firme, že si nás vážia.
Chceme podávať osobné maximálne výkony a zároveň sa priateliť s ostatnými. Problém nastáva vtedy, keď sa vlastné potreby nezhodujú s potrebami firmy. Vtedy má nezastupiteľné miesto dialóg medzi obomi stranami," vraví odborníčka na psychologické osobnostné poradenstvo.
Aj kauč je len človek...
Externému firemnému kaučovi sa takisto ťažko pracuje, ak je zaťažený vlastnými problémami. I z tohto dôvodu je nesmierne dôležitá vzájomná spolupráca a súhra s klientom. "Kaučing pozostáva z akčného plánu, ktorý si zvolí manažér spolu s kaučom. Súčasťou akčného plánu sú tieto oblasti: riadenie, motivácia, kontrola a delegovanie vo firme, riešenie konfliktov, presahy osobného života do firemného, hodnotenie a odmeňovanie pracovníkov..." objasňuje Monika Herdová.
Kedy osloviť o pomoc firemného kauča?
"Najvhodnejší čas je vtedy, keď si firma uvedomí potrebu konštruktívne a zrelo riešiť situácie, ktoré zaťažujú jej plynulý chod. Na spoluprácu s externým firemným kaučom dozrel čas aj vtedy, ak má manažér chuť a odvahu zrelo posúdiť svoje postoje, hodnoty, názory, komunikáciu a vplyv vlastnej osobnosti bez znevažovania, spochybňovania či zbytočného sebaodsudzovania.
Externý firemný kauč nie je emocionálne vtiahnutý do problematiky vo firme a aj tým sa čistejšie sústreďuje na pomoc a podporu manažéra. Tu platí "zákon pomoci" - čím zrelšia osobnosť kauča vplýva na manažéra, tým zrelšia sa stáva osobnosť manažéra."
Čo je úspech a cieľ...
Možno vyznie paradoxne, že najväčším úspechom v tejto práci je, ak manažér kauča už nepotrebuje. Ale práve to je podľa Moniky Herdovej cieľom tejto náročnej práce – aby si manažér našiel vlastný štýl riadenia alebo vyriešenia problému vo firme, ktorému po vzájomných konzultáciách s kaučom verí. Aby sa naplnil tento cieľ, musí fungovať v priebehu kaučovania aj spätná väzba.
Zdroj: Monika Schönová pre oŽene.sk
Foto: Shutterstock