Presunúť na hlavný obsah

Spievala vo voľnom čase, teraz aj v La Scale

Kariéra

Operná speváčka Adriana Kučerová nepotrebuje Krištáľové krídlo, aby mohla lietať.

A niekoľko hodín po tom, čo si na javisku Slovenského národného divadla ocenenie v pondelok prebrala, pristála na letisku v Londýne. Mladá sopranistka skúša s Londýnskym filharmonickým orchestrom operu Falstaff skladateľa Giuseppe Verdiho. Uvádzať ju budú od konca mája do polovice júla na festivale Glyndebourne.

"Je zaujímavá čistotou svojho hlasového aj výrazového hereckého prejavu. V spojení s jej muzikalitou vytvárajú uzavretý celok," povedal o speváčke operný kritik Pavel Unger.

Speváčka ako rybka
Pritom do svojich 22 rokov Adriana Kučerová nevidela operné predstavenie. Prvý raz navštívila inscenáciu Eugena Onegina v Štátnej opere v Banskej Bystrici.

"Hoci som bola dojatá, aj som si poplakala, nezmenilo to môj život. Keď som skončila prvú vysokú školu, napadlo mi, že sa znova prihlásim na spev na ľudovej škole umenia," povedala speváčka v rozhovore pre Pravdu pred tromi rokmi. Zdalo sa jej, že má priveľa voľného času.

Ale prečo sa potom stala opernou speváčkou, na to sopranistka odpoveď nepozná. "Som ako rybka, ktorá si pláva. Neberiem všetko, čo príde, spev je pre mňa viac hoby ako práca," povedala, keď sa čoraz rýchlejšie rozbiehala jej kariéra.

A ešte dodala, že vždy chcela byť speváčkou. Dokonca aj speváčkou populárnej hudby. Ale to len v detstve, keď všetky dievčatká chceli byť ako Darinka Rolincová.

Mladá, krásna, plná radosti
Spomedzi slovenských operných umelcov žiari Adriana Kučerová v súčasnosti azda najviac. V Slovenskom národnom divadle občas vystupuje v inscenácii opery Nápoj lásky, ktorú vytvoril taliansky romantický skladateľ Gaetano Donizetti. Inak spieva najmä v zahraničí.

"Je typom modernej opernej speváčky. Spolu so spomínaným hlasovým a hereckým prejavom a muzikalitou vie zaujať príjemným vyžarovaním. Ak nepremárni svoj talent a šancu, najvyššie méty ju ešte len čakajú," vysvetlil Pavel Unger.

A sama Kučerová povedala, že isto tiež vidno, ako sa zo spevu teší, či to, že ľudí upúta jej mladosť a vzhľad. "Dirigenti a režiséri majú vždy vlastnú predstavu, koho hľadajú. Asi je šťastná náhoda, že do ich predstáv zapadám," uvážila.

Dosiahne aj po Björk
V lete vystúpi na bratislavskom festivale Viva Musica!, ktorý pod holým nebom a s obľúbenými skladbami sprístupňuje vážnu hudbu širšiemu publiku. Adriana Kučerová uvedie novú kantátu Under my spell, ktorú jej venoval basgitarista, dirigent a skladateľ Oskar Rózsa.

"Tá kantáta vznikala postupne niekoľko rokov predtým, ako som sa s Adrianou zoznámil. Ale potom som ju prepísal a daroval som jej ju. Lebo som konečne našiel interpreta, ktorý spĺňa moje túžby a požiadavky," povedal Rózsa. "Farba jej hlasu, a najmä jeho rozsah jednoznačne presahujú klasickú sopránovú farbu a interpretáciu, ako ju poznáme z vážnej hudby. Dosahuje od dramatických partov romantického typu vlastne až po veľmi intímny elektronický pop, aký spieva Björk," vysvetlil.

Kantáta pre soprán, chlapčenský zbor, perkusie a symfonický orchester Under my spell na texty Petra Kollára zaznie v Bratislave 23. júla.

Od základnej školy po bulvár
Keď vyštudovala pedagogickú fakultu, mohla byť Adriana Kučerová učiteľkou prvého stupňa na základnej škole. A niekoľko rokov po tom, čo v Banskej Bystrici videla predstavenie opery Eugen Onegin Petra Iľjiča Čajkovského, zvíťazila na prestížnej speváckej súťaži Hans Gabor Belvedere Singing Competition vo Viedni. Zúčastnilo sa na nej tritisíc spevákov.

Práve víťazstvo z roku 2005 ju vystrelilo medzi úspešných. Odmenou zaň bola aj možnosť vystúpiť v preslávenom milánskom opernom dome Teatro alla Scala.

Na stránky bulvárnych denníkov na Slovensku sa zase Kučerová dostala najmä po tom, čo sa so seriálom Panelák na televíznych obrazovkách usadil Filip Tůma. So spolužiakom z Vysokej školy múzických umení sa rozišli pred tromi rokmi. A keď sa spolu objavili v januári na Plese v Opere, špekulácie o obnovení vzťahu sa rozbehli.

"Počas sobotného večera nedokázali skryť zamilované pohľady. Vyzeralo to tak, že dvojica k sebe stále prechováva city. Znamená to, že sú bývalí milenci opäť spolu?" spýtal sa denník Nový čas.
Čoskoro sopranistka odletela do Paríža.

Medzi hviezdami
V Opere Bastille v Paríži spievala Adriana Kučerová v marci v uvedení opery Werther skladateľa Jula Masseneta.

Hlavnú postavu tam stvárnil argentínsky tenorista Rolando Villazón. Občas sa šeptá, že môže byť novým Pavarottim. Spievala tam Susan Grahamová. Tiež hviezda. A dirigoval Kent Nagano. Hudobný riaditeľ Montrealského symfonického orchestra a Bavorskej štátnej opery.

"Villazón je úžasný. Mal problémy s hlasom, ale výborná atmosféra a prajný tvorivý tím urobili svoje. Spieval od druhého predstavenia a bol fantastický," opísala sopranistka zážitok. "Nagano je zase ako japonský strojček. Založí disk a ide. Aj keď sme si hneď nepadli do oka, rozlúčili sme sa v dobrom," zhodnotila spoluprácu.

Najväčšie operné domy a nuda
Vystúpení na svetových operných scénach má za sebou viac. Najprv Kučerová zažiarila v úlohe Serpetty v opere Záhradníčka z lásky na prestížnom opernom festivale v Salzburgu v roku 2006. Pri príležitosti 250. výročia narodenia Wolfganga Amadea Mozarta uvádzali v jeho rodisku všetkých 22 operných diel, ktoré vytvoril.

Pred pol rokom zase sopranistka vystupovala v Theater an der Wien. V prvej vážnej dramatickej úlohe sa predstavila pod vedením svetoznámeho dirigenta Nikolausa Harnoncourta. Spievala postavu Anne Trulove v opere Igora Stravinského Život prostopašníka.

"V divadlách v zahraničí cítiť aj akýsi nadhľad. Všetci sú stopercentní profesionáli. Zaujímavé je iba krásne umenie nad všetkým praktickým okolo. Pri príprave predstavení tam človeka nič neprekvapí. Až je to akoby nuda," povedala speváčka.

Teraz sa najviac teší na návrat do Paríža na budúci rok. V opere Příhody lišky Bystroušky Leoša Janáčka bude spievať... líšku.

Diár má plný do roku 2012.

A výborné vyhliadky dáva sopranistke aj operný kritik Pavel Unger. "Pri šťastnej zhode okolností to môže Adriana Kučerová dotiahnuť až na najvyššie méty. Môže spievať veľké postavy v najprestížnejších operných domoch," odhadol.

Z ocenení pre Adrianu Kučerovú

2000 1. cena na Súťaži študentov slovenských konzervatórií
2004 nominácia na cenu DOSKY v kategórii Objav roka (cenu získala Zuzana Križková za text hry Poslovia; Divadlo a.ha. Bratislava)
2005 1. cena, Cena La Scaly, Cena nadácie Gulbenkian, Cena publika na Hans Gabor Belvedere Singing Competition
2008 Cena ministra kultúry SR za rok 2007
2009 Krištáľové krídlo

Zdroj: Juraj Fellegi pre Pravdu
Foto: Robert Hüttner