Presunúť na hlavný obsah

Ide leto - naučte sa korčuľovať

Zdravie a relax

Pri pohľade na sexi korčuliarov sebavedomo uháňajúcich parkom vás nemusí hneď striasť od závisti. Veď pridať sa môžete kedykoľvek.

Stačí odhodlanie, dobrá výbava a chuť začať. Poradíme vám, ako na to.

Prvá jazda
Pred prvým obutím korčúľ by vo vašej výbave nemala chýbať prilba a chrániče.  "Treba si uvedomiť, že in-line korčule sú pre začiatočníka mierne nebezpečné. Kto sa na ne postaví prvý raz, mal by sa držať pevnej opory, nie iného korčuliara," začína rozprávať trénerka korčuľovania Bibiana Poliačková. Na prvú jazdu v živote sa treba vybrať na hladký a rovný povrch, ideálne sú asfaltové ihriská či hrádze. "Rozhodne neodporúčam skúšať prvé kroky doma na dlaždiciach či plávajúcej podlahe. V byte je na prípadný pád málo miesta a človek si môže ľahšie ublížiť."

Musíte vedieť stáť
Nácvik pohybu sa začína nie korčuľovaním, ale stabilným postojom na oboch nohách, aby korčuliar zvládol posadenie ťažiska nad korčule. Nasleduje prenášanie váhy z jednej nohy na druhú v stoji a znižovanie ťažiska do podrepu. "Ja odporúčam najskôr skúsiť na korčuliach len kráčať, nekĺzať sa. Potom pokračujte jazdou na dvoch nohách, takzvanými citrónikmi či cibuľkami. Ak už zvládnete jazdu na dvoch nohách, prejdite na základný korčuliarsky pohyb, a to je jazda vpred, takzvané stromčeky."

Základný korčuliarsky postoj je v podrepe, chrbát a brucho sú pevné. Ruky sú buď za chrbtom, alebo pomáhajú pri korčuľovaní rytmickým pohybom - striedaním vpred a vzad. Nohy sú špičkami od seba. Takto sa začína jazda vpred dlhým sklzom.

Rozbieha sa zaťažením jednej nohy a odtlakom na druhú, ktorá prechádza do kĺzavého pohybu do strany a následne sa nohy vymenia.

Brzdenie, otáčanie, svah
Na in-line korčuliach je pripevnená brzda na jednej z korčúľ, prípadne na oboch. Pri brzdení treba pokrčiť kolená a väčšiu časť ťažiska preniesť na nohu, ktorou sa nebrzdí. Brzdiaca noha sa vysunie približne o jednu stopu vpred, zodvihne sa špička korčule a zatlačí sa na pätu, kde je brzda. "Existujú aj iné druhy bŕzd, ale tie odporúčam naozaj len pre zdatnejších korčuliarov, nie pre začiatočníkov."

Otáča sa v oblúčiku. "Ak chcete zabočiť doľava, vysuňte ľavú nohu viac dopredu, znížte ťažisko nad túto nohu, ramená tlačte v smere, kam chcete ísť a týmto pohybom zmeníte smer jazdy. Otáčanie spredu dozadu je už náročnejšie a v prvých tréningoch či jazdách ho  neodporúčam. Je potrebné zvládnuť to technicky na mieste, v jazde až neskôr."

Začiatočníci môžu mierny svah zísť s pomocou brzdy. "Celú cestu smerom dolu brzdite a spomaľujte rýchlosť. Pokročilejší zvládnu jazdu v hlbokých oblúkoch po šírke svahu, z jednej strany na druhú."

Spadnite kam treba
Na in-linoch je padanie ťažšie ako na ľadových korčuliach. "Dôležité je, aby korčuliar vedel, kde na tele má chrániče, ktoré pád stlmia. Najdôležitejšie sú chrániče na dlaniach, ktoré pád na zadok či na kolená zmiernia. No nie vždy to človek stihne a pádu na bok či iné časti tela sa nevyhne. Preto naozaj odporúčam primeranú rýchlosť, kým sa nenaučíte automaticky reagovať a zabrzdiť."

Ako rýchlo a ako často?
Priemerná rýchlosť je individuálna, ale začiatočníkom sa neodporúča ísť rýchlejšie ako 7 - 10 kilometrov za hodinu. Zdatnejší zvládajú i oveľa vyššie rýchlosti, okolo 35 - 38 kilometrov za hodinu "Korčuľujte dovtedy, kým je vám to príjemné. Niekomu stačia tri kilometre, inému dvadsať a viac. Frekvenciu korčuľovania si zvoľte podľa svojich síl. Ak nebudete mať po prvej jazde svalovú horúčku či bolesti kĺbov, nič vám nebráni, aby ste na korčule šli aj na druhý deň. Ak vás prekvapí bolesť svalov, treba si urobiť ľahký strečing a dopriať svalom aspoň deň na regeneráciu."

Text: Nina Bacharová pre oŽene.sk
Foto: Robert Hüttner pre oŽene.sk