Presunúť na hlavný obsah

Klára Nademlýnská: Móda musí žiť

Móda a krása

Živá a nositeľná by mala byť podľa českej návrhárky Kláry Nademlýnskej móda, ktorou v súčasnej pestrej ponuke dokáže autor zaujať.

Svojou tvorbou česká dizajnérka vyjadruje vlastné pocity, vnemy a prežitky. Skôr než trendy sleduje pre inšpiráciu okolitý svet. Prednosť dáva originálnym, ale praktickým a pohodlným modelom pred extravaganciou, s ktorou sú kreatívni tvorcovia spájaní.

"Nie som extravagantná návrhárka. Základ je pre mňa ženská postava. Chcem, aby žena skrz svoje oblečenie zvýraznila samu seba, aká je, čo má rada. Nedokážem robiť módu do vitríny. Obdivujem, keď to niekto urobí na prehliadku, ale mňa to príliš neoslovuje. Mám rada, keď móda žije, keď ľudia oblečenie nosia a dobre sa v ňom cítia," povedala Nademlýnská, ktorá v sobotu oslavuje 40. narodeniny.

Zaujať zákazníkov môže autor podľa nej predovšetkým vlastným štýlom. "Záleží na osobitosti vecí, na tom, že navrhár robí to, čo má rád. Pritiahne to ľudí podobne naladených. Človek si k tým veciam nájde vzťah, vytvorí si štýl, do ktorého tieto veci pasujú. Práve preto sa zákazníci vracajú," uviedla. Vo svojej práci hľadá predovšetkým vlastnú cestu. "Robím to, čo ma oslovuje. Inšpirácia číha všade okolo. Môže to byť hudba, film, zážitok z cesty alebo farby, ktoré vidím v knihe. Vnímam veci okolo seba, ktoré sa potom premietnu do kolekcie," povedala. K móde uznávaná autorka "pričuchla" už v detstve.

"S módou som vyrastala. Mamička mala odevnú školu a bola vyučená dámska krajčírka. Pracovala na objednávku. Vyrastala som medzi šitím, strihaním a skúšaním. Odmalička ma to fascinovalo," uviedla. Cibriť svoje schopnosti odišla Klára do Paríža, kde sedem rokov pracovala pre firmu s dámskou luxusnou módou. Keď potom v prahe ako jedna z prvých otvorila módny butik, cítila vraj rozpaky.

"Prišla som s určitým ideálom. Poznala som, ako móda funguje. V Česku však bolo málo ľudí, ktorí boli pripravení kupovať autorskú módu. Po minulom režime sa každý skôr rád schoval, než by na seba upozornil tým, že je oblečený inak," povedala k svojim začiatkom. Češky sa podľa Nademlýnskej báli toho, čo cudzinky kupovali so záujmom. Tiež v praxi sa stretávala s problémami, ktoré v zahraničí nepoznala.

"Skúsenosti z Francúzska mi pomohli firmu postaviť. Muselo sa to ale prispôsobiť českým podmienkam... Bola som zvyknutá na to, že pokiaľ práca nebola hotová, neskončilo sa. Bol pre mňa šok, že tu sa nechávala rozrobená robota," vysvetlila. V návrhárskej práci podľa Nademlýnskej záleží na tom, v akej kategórii sa móda robí.

"Pri kolekcii haute couture sa nečaká, že to bude oblečenie na každý deň. Každý kus je sám za seba, predpokladá sa extravagancia. Ide tam o remeslo a nápad. Pri pret-a-porter tiež hrá úlohu materiál, spracovanie, nápad, ale musí byť prijateľné pre bežný život. Pri konfekcii ide o širokú distribúciu a veci sa musia vôjsť do určitej ceny. V Česku sa to ale všetko hádže do jedného vreca," uviedla. Sama si vraj vybrala stred, teda luxusný pret-a-porter. "Ide o kvalitu a nápad, ale musí to byť nositeľné," upresnila.

Prezentáciu svojich kolekcií autorka už roky spája s tvárou modelky Terezy Maxovej. "Je spojením zaujímavého zovňajšku a úžasného človeka. Nejde len o vonakjšiu krásu, ale tiež vnútornú. Je veľmi inšpiratívna," hovorí o spolupráci. Prostredníctvom človeka, ktorý značku prezentuje, autor podľa nej dáva najavo to, o čom jeho kolekcia je. So žiadnym konkrétnym zákazníkom však vraj svoju tvorbu nespája. "Niekto sa nájde v každej kolekcii. Nejde o to, aby sa to páčilo všetkým. Štýl každého návrhára by o ňom mal niečo vypovedať," zdôraznila.

Zdroj: ČTK
Foto: Osobnosti.cz