Muži. Sú naozaj iný živočíšny druh? I. časť
Nemecký spisovateľ Dietrich Schwanitz vždy rád provokoval. Naposledy vtipnou príručkou nazvanou Muži.
Čitateľov a či azda skôr čitateľky v nej pozýva na výpravu do exotického mužského biotopu. Pretože ak muži považovali ženy za nepochopiteľné, záhadné stvorenia, rovnako občas pôsobia oni na ženy.
Tie sa samy seba neraz zúfalo pýtajú, prečo si to so svojím mužom tak zavarili. Muž akoby spôsoboval viac problémov, než ich vyrieši. Jeho správanie je často zarážajúce, motivácia nejasná, vnútro uzavreté. Jeho spoločnosť je väčšinou tiesnivá a hluk, ktorý spôsobuje, neznesiteľný.
Schwanitz, pôvodne profesor anglistiky na univerzite v Hamburgu, ponúka originálne vysvetlenia.Tvrdí, že civilizáciu vynašli ženy a mužov na pobyt v nej treba vychovať. Muž sa totiž v civilizácii necíti doma. Vyčítať mu to by však bolo rovnaké, ako vyčítať byvolovi, že obchod so starožitnosťami nie je jeho prirodzené životné prostredie. A tak ako byvol potrebuje šíru step s kalužami a močarinami, muž potrebuje svoju dielňu, garáž, ihrisko, krčmu, kde sa môže bahniť v spoločnosti iných mužov.
Pre lepšiu orientáciu vo svete mužov prinášame Schwanitzov prehľad mužských typov.
1. Gavalier
Jeho predobrazom je vznešený rytier, ktorý vzpriamene sedí na koni. Od stredoveku zaľudňuje našu literatúru a ľudové rozprávania. Rytier predstavuje muža dvoch tvárí: navonok je voči svetu mužov odvážny a silný, ale vnútri - vo vzťahu k ženám prejavuje jemnocit a nehu. Zbožňuje ženu vo veršoch, svoju erotickú energiu sublimoval v poézii a poskytol tak žene pestrú hru, z ktorej vyčítala vlastný magický vplyv. Keď netrávil čas bojom, venoval sa dámam.
Do tejto schémy zapadá aj príbeh Popolušky - z podradného postavenia ju oslobodí princ a urobí z nej princeznú. S tým spojená vízia novej garderóby robí túto schému ešte príťažlivejšou. Podobnú kostru majú takmer všetky významné milostné príbehy meštianskej éry vrátane Pýchy a predsudku Jane Austenovej až po My Fair Lady od G. B. Shawa či banálnu verziu Pretty Woman. Úspech tohto filmu dokazuje, že život rozprávkových princov je tuhý.
Gavalier spája cit pre štýl, bravúru a temperament. Zosobňuje mužskú erotickú príťažlivosť. U moderného rytiera má však komplex záchrancu háčik: funguje len vtedy, keď je žena v núdzi. Keď je šťastná, on nemá šancu. Jeho vyvolená teda musí stále hrať rolu nešťastnice. Ak je šťastná, on pôjde zachraňovať inú.
Kde žena stretne rytierov: pri ceste, kde sa jej pokazilo auto - v hlavách okoloidúcich šoférov sa hneď vynoria vízie, ako na prvý pohľad odhalia chybu a dvoma zásahmi ju odstránia, obdobne to funguje v kancelárii, kde žena bojuje so zradným počítačom, doma, kde nemôže otvoriť konzervu - ak sa pri jej otváraní muž poreže, no a čo, pre ženu svojho srdca preleje krv s radosťou.
2. Ramenáč - úspešný vodca
Má nadanie viesť ľudí vďaka svojej charizme a autorite, v iných vzbudzuje dôveru vo svoju silu a prezieravosť. Je nebojácny, nepanikári, dôveruje vlastnej sile a nikdy nereaguje unáhlene. Zároveň má schopnosť reprezentovať svoju skupinu ako celok. Navonok vyzerá tak, ako by sa skupina rada videla. Má schopnosť dať priateľov do pozadia a zmieriť sa s bývalými nepriateľmi, vie pružne nadväzovať nové spojenectvá, je veľkorysý, vie odpúšťať, je kompetentný a akceptuje, že naňho bude zvalená zodpovednosť za všetko, čo sa nepodarí. Napráva chyby po iných. Orientuje sa na budúcnosť a rieši problémy - nezaujíma sa o to, čo problémom predchádzalo, ale ako ich vyriešiť.
Žena, ktorá našla muža s vodcovskými kvalitami, má to, po čom iné túžia: široké ramená, o ktoré sa môže oprieť. Ale nemá ho len pre seba, on je totiž vždy "ženatý" aj so svojou skupinou. Preto naňho asi bude žiarliť. Ona chce vidieť, že preňho znamená viac ako ostatní a chce, aby jej to dokázal. Jemu však inštinkt hovorí, že práve toho by sa mal vystríhať. Vodca musí byť priateľský ku všetkým rovnako. Tieto kvality žena ocení až vtedy, keď má deti a rodina sa rozrastá. Lebo pre vodcu je na prvom mieste rodina, až potom on - je pripravený sa pre ňu aj obetovať. A moc pôsobí na ženy ako afrodiziakum.
3. Šarlatán
Typ, ktorý potrebuje vidieť, ako mu tlieska celý svet, ženy k nemu vysielajú rozžiarené úsmevy a muži mu prejavujú rešpekt. Jeho najväčšou slabinou je, že nemôže nijakú slabinu priznať. Ani sebe, ani ostatným. Ak by priznal porážku, nepriatelia by triumfovali a on by stratil tvár. Jeho tvár je maska, ktorú za žiadnych okolností nedá dole. A tak hrá na víťaza, ktorému sa závidí.
Šarlatán je muž, ktorý nikdy neprizná porážku a ostatným stále niečo predstiera, čím simuluje víťazstvo. Je viac než veľký klamár, vlastnej šou uverí aj sám. Stály tréning z neho robí pôsobivého divadelníka, ktorý je často presvedčivejší ako reálna postava. Vždy znova a znova nachádza dôverčivé publikum.
Kto sem patrí: falošní lekári a psychiatri, ktorí pri svojich prístrojoch pôsobia vierohodnejšie ako tí praví (lebo si naštudovali, ako má lekár vyzerať). Obete šarlatána sú často ženy, ktoré naletia svadobným podvodníkom či údajným úspešným podnikateľom, pre ktorých geniálny podnikateľský plán si vezmú úver a zaručia sa vlastným domom...
Paradoxne však práve to, v čom je skutočne dobrý - vo vytváraní ilúzií - nemôže odhaliť. On však túži, aby jeho kúzelnícke umenie bolo obdivované, a tak je stále odvážnejší, až nakoniec prichádza pád (paralely možno vidieť aj so šéfmi nebankoviek, ale patril sem aj Adolf Hitler).
Text: Katarína Sedláková pre Pravda Ženy
Foto: SHUTTERSTOCK