Aká farba oblečenia dobre pôsobí na obchodnom rokovaní?
Odpovedá Oľga Škvareninová, odborníčka na komunikáciu z Univerzity Komenského.
Človek uprednostňuje určité farby vzhľadom na svoj temperament, momentálny psychosomatický stav, spoločenský úzus či módu. Mnoho ľudí volí farebnosť svojho odevu aj v súlade s komunikačnou situáciou.
Počas obchodných rokovaní a vyjednávaní sa najčastejšie odporúča obliecť si tmavomodrý kostým alebo oblek. Táto farba totiž vytvára dojem serióznosti a dôveryhodnosti, ktorý navyše umocní zelený akcent v hornej časti odevu. Dočervena ladené doplnky na oblečení zase naznačujú záujem komunikovať a vôľu dohodnúť sa.
Dámam môžeme odporučiť aj farby ako tlmená ružová, broskyňová, pastelové odtiene a farby so žltým základom, ktoré evokujú priateľskosť, prístupnosť, vľúdnosť. Výborne pôsobia akékoľvek tlmené, decentné farby či kontrasty svetlých a tmavých farieb.
Nevhodné je oblečenie s trblietavým efektom, krikľavé farby alebo odtiene, ktoré evokujú odstup a chlad (fialová, hnedá). Všeobecne sa neodporúča ani károvaný alebo pásikovaný odev – štvorce a pásiky akoby vytvárali pred človekom mrežu, čo spôsobí, že komunikuje menej ústretovo.
Text: Katarína Sedláková pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK