Moc a úspech zvyšuje sexepíl
Prečo z niektorých ľudí sexepíl - alebo inak povedané sexuálna príťažlivosť - len tak žiari aj napriek tomu, že majú napríklad krivý nos alebo plešinu?
A prečo nás, naopak, pohľad na niektorých krásnych ľudí necháva chladnými? Najmä ľudia zo šoubiznisu by zaň platili zlatom, to správne vyžarovanie sa však nedá kúpiť za žiadne peniaze. Pár bodov navyše v rebríčku sexuálnej atraktivity však získať možno.
Väčšina ľudí sa zrejme zhodne v tom, že sexepíl nemusí nutne vyžarovať človek, ktorý je krásny. Dokonca ani ten, kto je sexy. Namiesto krásy a sexy vzhľadu sa však u takých ľudí objavuje charizma, osobné kúzlo a vyžarovanie, vnútorný náboj a iskra, aj keď samozrejme príťažlivý vzhľad chýbať nemusí. Nie je však podmienkou.
Módna fotografka Jena Šimková sexepíl definuje ako neuchopiteľnú príťažlivosť. "Nedá sa naučiť, je vrodený. Je to chémia, ktorú sme sa v škole neučili," vysvetľuje v skratke podstatu sexepílu.
Psychológovia rozumejú pod označením sexepíl sexuálnu atraktivitu človeka, ktorá ho zvýhodňuje oproti iným ľuďom v možnosti sexuálneho styku. "Ak vedľa seba postavíte štyri rôzne ženy a necháte skupinu ľudí zostaviť tabuľku príťažlivosti, u každého bude poradie iné. Aj tá najmenej príťažlivá z vybranej štvorky sa však posunie dopredu, ak by sa medzi nimi objavila napríklad bezdomovkyňa alebo žena s vyhasnutým pohľadom pôsobiaca ako životná troska," vysvetľuje psychologička Monika Gajarová.
Výrazný vplyv na zoradenie podľa nej bude mať aj vek alebo sociálna úspešnosť. "Ľudia v približne rovnakom veku ako vy budú pre vás sexuálne príťažlivejší ako seniori alebo dospievajúci," podotýka Gajarová.
Peniaze, moc a javisko
Nepríťažlivý vzhľad tak dokáže nahradiť charizma a kúzlo, body v rebríčku sexuálnej atraktivity však dokáže pridať najmä sociálna úspešnosť. "Herci a herečky považovaní za úspešných sú často spájaní s pojmom sexepíl. Sociálna úspešnosť z nich robí kvalitnejších potenciálnych sexuálnych partnerov," vysvetľuje psychologička, prečo sa práve ľuďom zo šoubiznisu pripisuje najväčší sexepíl.
Či sú to však všetko ľudia plní sexepílu, je otázne, u väčšiny z nich sa kúzlo z filmového plátna alebo fotografie prenáša aj do súkromného života a sú to sexy ľudia s magnetickým vyžarovaním.
Zlé jazyky a filmoví kritici však tvrdia, že napríklad herečka Marilyn Monroe, považovaná za najväčšiu sexbombu dvadsiateho storočia, bola v skutočnosti len komerčným produktom a jej sexepíl umelo mediálne vytvorený. "Ak sa o niekom napíše, že je sexy, ľudia ho tak začnú podvedome vnímať," hovorí v tejto súvislosti psychologička.
Platí to však aj v iných oblastiach – aj o bohatých biznismenoch, úspešných politikoch alebo právnikoch sa často hovorí ako o ľuďoch so zvýšenou sexuálnou atraktivitou. Treba si však položiť otázku, či by taliansky premiér Silvio Berlusconi, známy sexuálnymi škandálmi, bez politickej funkcie neklesol v tabuľkách príťažlivosti dolu, alebo či by osobné kúzlo u žien dokázal uplatniť aj ako napríklad obyčajný predavač talianskej zmrzliny.
Má sexepíl každý?
Takisto sa nedá povedať, či niekto sexepíl má, alebo nie. Tvrdiť možno akurát to, že niekto je sexuálne atraktívnejší pre väčšiu časť ľudí ako niekto iný. Pre mužov väčšinou nemá sexuálnu príťažlivosť žena, ktorá sa správa príliš autoritatívne, alebo tá, ktorá je príliš utiahnutá.
Ženy mužov podvedome testujú, naznačia chuť páriť sa a hneď sa stiahnu, pritom však pozorujú muža, ako sa zachová. Takéto sexuálne prvky v správaní výrazne zvyšujú sexepíl.
Pre muža je sexepíl najmä vizuálna záležitosť. Naopak, ženy mužov posudzujú aj podľa toho, čo hovoria, dôležité je pre ne intelektuálne porozumenie. Nepotrebujú sa totiž s dotyčným dohodnúť na jednej spoločnej noci, potrebujú s ním komunikovať najbližšie roky pri výchove detí. A to je jeden z dôvodov, prečo sa muži tak často predvádzajú, akí sú múdri. Takže možno skonštatovať, že v tabuľke ženám pridá ďalšie body vzhľad, mužom schopnosť inteligentne komunikovať.
Simulovať sexepíl je drina
Jednou z oblastí, kde sa so sexepílom pracuje každodenne, je módna fotografia. Petra Ficová fotografovala stovky slovenských i českých celebrít, pričom si všimla, že sexepíl nemá každý. "Práve preto sú ľudia so sexepílom výrazní a priťahujú pozornosť ostatných. Pre mňa ho majú ľudia sebavedomí, vyrovnaní a cieľavedomí, možno trošku exhibicionisti, no to sa nevylučuje so skromnosťou. Človek so sexepílom má akosi prirodzene niečo navyše," tvrdí Ficová.
Módni fotografi majú zväčša k dispozícii tím štylistov a vizážistov. Dokážu aj obyčajného človeka premeniť na sexy muža či ženu? Podľa Ficovej áno, za podmienky, že fotografovaný človek má aspoň pred objektívom minimálnu dávku exhibicionizmu. "Z toho potom dokážeme spoločne čosi vyťažiť," hovorí.
Jej kolegyňa fotografka Jena Šimková potvrdzuje, že sexepíl sa nasimulovať dá, no priznáva, že pre všetkých zúčastnených je to drina. Obe fotografky sa zhodujú, že ľudia so sexepílom sa fotografujú ľahšie. Šimková vysvetľuje, že väčšina úspešných hercov, modeliek či spevákov má v sebe okrem talentu aj niečo neopísateľné, čo priťahuje davy ako magnet. Nie vždy je to však len prvoplánová krása.
Sieťované pančuchy nie!
Šimková považuje za sexy kombináciu krásy, šarmu a inteligencie so štipkou neidentifikovateľného fluida, z ktorého sa podlamujú nohy. Vôbec nemusí súvisieť so sexom a s nahotou. Také vyžarovanie pripisuje Johnnymu Deppovi, Jackovi Nicholsonovi, Marcellovi Mastroianimu či Alanovi Delonovi a Michalovi Dočolomanskému. Zo žien sa jej zdajú sexy Španielka Penelope Cruzová či brazílska modelka Giselle Bundchenová.
Aj Ficovej sa páči Johnny Depp a zo slovenských žien pridáva speváčku Daru Rolins či tanečnicu Ivanu Surovcovú. Zovšeobecniť, čo je sexy, nie je ľahké. "Každému pristane niečo iné. Ja mám rada voňavých a čisto upravených ľudí. Určite nepovažujem za sexy sieťované pančuchy a pätnásťcentimetrové opätky na popoludňajšej prechádzke starým mestom – a to na akomkoľvek sexy tele," smeje sa Ficová.
Práve pri sieťovaných pančuchách sa pre mladú fotografku začína hranica medzi sexepílom a vulgárnosťou. Potom zvážnie a dodá, že rozdiel je asi najmä v správaní. Veď aj na maškarný bál môže žena prísť ako dáma. A menej často býva viac – sexy. Sama si pri práci svoj vlastný sexepíl neuvedomuje - keď fotografuje, je oblečená v "kapsáčoch" a starom tričku. Vtedy totiž ide o Petrinu prácu, nie o ňu. A to Petra prísne odlišuje.
Text: Zuzana Hlavačková, Katarína Sedláková pre magazín Pravdy
Foto: Profimedia