Presunúť na hlavný obsah

Ako vyzerá "výchova hlavy, srdca a rúk"

Rodinné vzťahy

Waldorfská škola na Slovensku funguje ako experiment a jediná škola tohto typu je súkromná. Vychádza z učenia zakladateľa Rudolfa Steinera, ktorý na prelome storočí vytvoril filozofické a náboženské učenie nazvané antropozofia.

Na Slovensku, ale aj v zahraničí sú to kontroverzné alternatívne školy. Najviac sú kritizované, že na jednej strane tvrdia, že sú slobodnými školami, ale na druhej strane sa snažia vnucovať žiakom určitý štýl výchovy a vzdelávania spolu so  svetonázorovými princípmi. Ako a čo sa tu deti vlastne učia?

Ideové princípy
"Antropozofia učí, že existuje umenie spirituálneho vnímania nezávisle od tela a telesných zmyslov. Zvláštny spirituálny zmysel je zásobený informáciami cez okultno.
Antropozofické hnutie pôsobí cez spektrum oblastí - o. i. náboženstvo, medicína, biodynamické pôdohospodárstvo, a najvýznamnejšia je pedagogika. Okrem iného učí, že karma z minulého života môže viesť duše k usídleniu sa v chorých alebo zmrzačených telách. Špeciálne vzdelávanie je zostavené tak, aby pomohlo týmto dušiam vyvinúť novú silu pre ďalšiu inkarnáciu," uvádza Ústav pre vzťahy štátu a cirkvi.

Pedagogické princípy
Osoba učiteľa je mimoriadne posilnená (jeden učiteľ aj vo vyšších ročníkoch). Učitelia sa musia vzdelávať v učení zakladateľa školy R. Steinera (antropozofi a), ale oficiálne antropozofi u deti neučia. Učebnice sa používajú obmedzene.
Hlavné vyučovanie beží vo väčších celkoch, tzv. epochách. (Hlavné predmety v 90-minútových blokoch počas 3 - 4 týždňov, hlavné predmety sa striedajú.) Osnovy nie sú totožné s osnovami štátnej školy. (Prváci píšu iba veľkým tlačeným písmom, písať a čítať deti vedia neskôr.) Učivo sa deťom podáva obrazovo-umeleckým spôsobom. Heslom je výchova hlavy, srdca a rúk.

Nebezpečenstvo je v špiritizme
Ústav pre vzťahy štátu a cirkvi upozorňuje: "Treba upozorniť na priame prepojenie na antropozofické učenie (i keď o tom školy oficiálne nehovoria), ktoré má základ v špiritizme. A práve to je najväčšie nebezpečenstvo, pretože kontakty tohto druhu neprospievajú ani dospelým (existuje dosť prípadov, keď ľudia zaoberajúci sa špiritizmom skončili na psychiatrii), a už vôbec nie deťom. Keďže sa predpokladá, že väčšina rodičov nepozná Steinerovu filozofiu, je tu možnosť rozšíriť si svoje poznatky prostredníctvom študijných skupín. To znamená, že prebieha akýsi nepriamy nábor do antropozofie. Vo waldorfských školách sa deti začínajú učiť čítať až druhom
(treťom) ročníku a preto nie je žiadnou výnimkou, keď ešte nevedia čítať ani v šiestom.

Čo je v súlade so Steinerom, ktorý odporúčal začať sa učiť čítať až po puberte, aby sa vyšlo v ústrety požiadavkám spoločnosti, môžu sa urobiť kompromisy. Taký postup odporuje aktuálnym zisteniam výskumov, podľa ktorých deti nezvládajúce čítanie na prvom stupni budú zaostávať za ostanými po celý život."

Po preverení walrorfskej pedagogiky v zahraničí školu neodporučilo ako štátnu ani ministerstvo školstva. "Nerešpektuje stupeň nadania jednotlivých detí, nerozvíja ich predpoklady a schopnosti vzdelávať sa, tlmí ich osobnostný prejav a rast, kladie dôraz na plnenie príkazov a pokynov učiteľa, ktorý rozhoduje o výbere učiva. Vzhľadom na dosiahnutú úroveň vzdelávacieho systému v SR a nároky rodičov, implementovanie waldorsfkej školy ako celku by nebolo prínosom pre povinné vzdelávanie garantované štátom," hovorí oficiálne vyjadrenie. Školu povolili ako súkromnú a ako experiment.

Trpaslíci trávu zo zeme nevytláčajú

Princípy vyučovania vo waldorfských školách vysvetľujú predstavitelia Medzinárodnej asociácie waldorfskej pedagogiky vo východoeurópskych krajinách Christoph Johansen a Markus Michael Zech.

Škola vychádza z filozofie zakladateľa školy Rudolfa Steinera a jeho antropozofie. Akému svetonázoru deti v škole učíte?
Naši učitelia sú vzdelávaní v antropozofii, my ako učitelia máme svoj svetonázor, ale to neovplyvňuje obsah toho, čo učíme, ale to, ako učíme. Deti sa u nás učia to, čo aj v ostatných školách, ale tým, že rozvíjame hlavu, srdce a ruky, sa učia ešte viac. Učitelia pracujú s pedagogickými myšlienkami Rudolfa Steinera, ale nevyučujú ich deti.

Rodičia hovoria o prípadoch, keď sa deti učia o tom, že aj neživá príroda je živá, že tráva rastie tak, že trpaslíci ju vytláčajú hlavami zo zeme...
Také niečo by som použil pre šesť-, sedemročné dieťa ako obraz, lebo to zodpovedá jeho veku, ale učiť to neprináleží našim učiteľom.

Učia sa teda deti vo waldorfskej škole na vedeckej báze, získajú obraz sveta podľa najnovších vedeckých poznatkov?
Nerozumiem otázke.

Názory zakladateľa školy Rudolfa Steinera sa nepovažujú za vedecké.
Je komplikované hovoriť o tom, čo to je vedecký prístup, určiť, kde sú hranice súčasných vedeckých poznatkov. Prichádzajú stále nové poznatky, ktoré tieto hranice posúvajú. Je teológia vedou? Je vedou filozofia? Chcem dôrazne poprieť, je, že waldorfské škola obsahovo učí antropozofiu. Žiakov vychovávame v prírodných vedách aj v kultúre na základe súčasného poznania sveta a nie na základe duchovna. Matematika je matematika a dejepis je dejepis. Ale nie je úlohou školy predkladať deťom hotové názory, ani v spirituálnej oblasti. Našou úlohou je, aby si sami našli cestu aj vo svetonázorových otázkach.

Text: Zora Handzová pre magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK