Presunúť na hlavný obsah

Alternatívne školy? Chýbali mi domáce úlohy.

Rodinné vzťahy

Iveta Prieložná z Bratislavy má tri deti, z toho dvoch školákov. Chlapec chodil štyri roky do školy s montessoriovskou pedagogikou a dcéra chodí do školy, ktorá učí systémom integrovaného tematického vyučovania (ITV).

Prečo dala každé dieťa inam? „Každé dieťa podľa mňa potrebuje niečo iné, každé je iný typ. Môj syn bol ako malý veľmi nesmelý, a to bol dôvod, prečo som ho dala do alternatívnej školy," hovorí matka.

Užitočné pomôcky
Matka hľadala, kde synovi dajú čas a priestor, aby si mohol v škole zvyknúť pozvoľna a bez stresov. „Syn bol flegmatik, časový limit preňho nič neznamenal. V bežnej škole by pri písomkách asi prechádzal ťažko, úlohy vyriešil, lenže potreboval viac času. Tu mu ho poskytli," spomína Iveta Prieložná. Matka až neskôr zistila, že syn je dyslektik a dysgrafik, ale podľa odbornej rady sa to postupne zlepšovalo.

Preňho bolo výborné, že škola používa názorné pomôcky, ktoré zapájajú do učenia viac zmyslov. V montessoriovskej škole sa jej páčilo aj to, že riešili aj vzťahy medzi deťmi. A v menšom kolektíve má učiteľ väčšiu šancu odhaliť problémy. „Pred vyučovaním sa deti zídu v kruhu s učiteľkou a rozprávajú sa. Jakub sa prvý rok vôbec nezapájal a nikto ho nenútil. Teraz je z neho 15-ročný samostatný chlapec, chodí na osemročné gymnázium a nemá so školou žiadne problémy. Prvý rok čerpal z predchádzajúcej školy vedomostne, ale dalo mu to veľa aj sociálne," hodnotí matka.

Žiadne učebnice domov
Dcéru Terezku však dala do školy s integrovaným tematickým vyučovaním. „Tento systém mi vyhovuje najviac," vysvetľuje. S úrovňou dcériných vedomostí aj s atmosférou školy je spokojná. Oceňuje, že táto výučba sa snaží deťom podať prepojené informácie, jednu tému vidia z rôznych strán. Každý ročník má jednu nosnú tému a celý rok žiaci touto témou prechádzajú v rôznych predmetoch - v matematike, v slovenčine, vo vedách. Pre štvrtáčku Terezku to tento školský rok bude Slovensko. „Hoci majú určené vyučovacie hodiny, vďaka prepojeniu predmetov sa deti dozvedia veľa a hravou formou," vysvetľuje Iveta Prieložná.

Aj tu venujú priestor etike, každá trieda má vyvesené spoločné pravidlá, na ktorých sa dohodnú a ktoré dodržiavajú. Aj tu si ráno začnú deň tým, že sa porozprávajú. Vyhovuje jej, že deti sa učia podľa mesačného plánu, kým v montessoriovskej škole postupujú individuálne a nijaký spoločný rozvrh daný nie je. „Tu viem presne, čo sa dieťa učí, aj keď domáce úlohy tiež nedostávajú, iba ak niečo nestihne v škole alebo ak treba niečo precvičiť. V montessoriovskej škole sa stalo, že mi povedali: príde to samo. Možno aj preto sme synovu dyslexiu a dysgrafi u odhalili neskôr," spomína matka.

Pre dcéru považuje školu s integrovaným tematickým vyučovaním za lepšiu voľbu. „Každé dieťa je iné a ona by sa nemohla učiť systémom rob, čo chceš, hľadala by si ľahšie cestičky alebo by robila len to, čo ju baví. A nie som si istá, či by podchytili aj druhú oblasť, aby nezačala zaostávať," uvažuje Iveta Prieložná. V montessoriovskej škole jej chýbalo, že si deti nenosili domov učebnice a zošity. Rodičia sa síce môžu pýtať učiteľa, ale nie každému to vyhovuje.

Text: Zora Handzová pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK