Presunúť na hlavný obsah

V rodinnej poradni hovorí učiteľka Anna Chrenková o učiteľkách

Rodinné vzťahy

Učiteľka mojej dcéry na prvom stupni je podľa mňa "vlažná"

Keď majú vystúpenie, pár detí nezaradí do programu - vraj účinkovať nechcú. Ale podľa mňa by hoci malú úlohu mal dostať každý. Keď rozvešia ich obrázky, nepozerá sa na to, aby svoj výtvor malo vystavený každé aspoň raz. Môžem niečo urobiť?

Čitateľka

Sama som učiteľka I. stupňa ZŠ a váš problém chápem. Z praxe viem, že väčšina rodičov venuje pozornosť výsledkom školskej práce svojich detí, rozmýšľa nad ich výrokmi o učiteľoch, o vyučovacích predmetoch, o výchovných situáciách. Tieto informácie dôveru rodičov upevnia alebo narušia. Učiteľ i rodič sú vo výchove dieťaťa partnermi. Ich spolupráca je nevyhnutná, ale žiada si vhodné formy a metódy.

Vzťah učiteľ žiak by nemal skĺznuť do krajných polôh: vstúpiť s deťmi do príliš blízkeho vzťahu ani vybudovať si k nim priveľký odstup. Empatické a asertívne správanie učiteľa pomáha lepšie nájsť optimálnu hranicu ich vzťahu.

Dobrý učiteľ poskytuje žiakom príklad dospelého, akým sa môžu stať. Ale môže to byť aj naopak. Žiaci citlivo vnímajú správanie učiteľa k nim, ale aj k rodičom a iným ľuďom. Všímajú si, ako reaguje na úspechy či neúspechy, radosti i starosti. Preto je pre učiteľa výhodnejšie, ak pomáha vytvoriť v triede priaznivú klímu, snaží sa podnietiť aktivitu všetkých žiakov, aby spoluvytvárali život triedy. Je dobré zapájať do činností všetkých žiakov, ak napríklad spoločne hodnotia práce, zhotovujú výstavky, pripravujú vystúpenia.

Od narodenia žijeme v skupine, či už je to rodina, škola, práca. Skupina hrá veľmi dôležitú úlohu v našom psychickom vývoji. Vzťah učiteľ - dieťa - rodič nie je výnimkou, a preto je dôležité, ako spolu vychádzajú. Nová reforma školstva umožňuje otvorenie školy smerom k školskej komunite a jej iniciatívam. Rodičia sú priamo zainteresovaní na priebehu a výsledkoch vzdelávania svojich detí, môžu dostať väčší priestor zúčastňovať sa na živote školy a prejaviť záujem o jej prosperovanie.

Každý učiteľ ochotu a aktivitu rodičov víta. Aj vám navrhujem aktívnu spoluprácu, napríklad viesť v škole krúžok či zorganizovať zážitkovú vyučovaciu hodinu, alebo podieľať sa pri nácviku programu. Výborný nápad je zaviesť netradičné rodičovské združenie, kde sa stretnú žiaci, rodičia a triedny učiteľ. Náplň môže byť rôzna, napríklad dieťa predstaví svojho rodiča všetkým a povie, čo si na ňom cení, rodič predstaví svoje dieťa a povie, čo si na ňom váži. Iniciatíve sa medze nekladú. Podobné aktivity zlepšia vzťahy medzi učiteľom - žiakmi - i rodičmi a prispejú k premene tradičnej školy na modernú.

Text: Anna Chrenková, učiteľka pre magazín Pravdy
Foto: Ivan Majerský pre Pravdu