Presunúť na hlavný obsah

Konflikt dieťaťa s učiteľkou riešte najprv pokojnou cestou

Rodinné vzťahy

Keď má dieťa konflikty s učiteľom, môže to byť len prechodné obdobie určitých nedorozumení.

Problém však môže pokračovať tak, že učiteľ dieťa pravidelne zosmiešňuje, prenasleduje, šikanuje alebo aj udrie. Hľadať, kde je pravda, je pre rodiča náročné.


To, že každý človek má okolo seba ľudí, z ktorých sú mu niektorí sympatickí viac a iní menej, je nepopierateľný fakt a platí to aj u učiteľov. "Každý pedagóg má v každej triede obľúbených aj neobľúbených žiakov. Nie je to nič nenormálne, je to úplne prirodzené a nedá sa tomu vyhnúť," vyhlasuje Eliška Kostelníková, školská psychologička. Dobrý učiteľ vie tieto svoje pocity skryť, aspoň by sa o to mal snažiť. Nie je to však jednoduché.

"Negatívne pocity sa dajú ovládnuť, je však veľmi náročné nedať svojim obľúbencom najavo svoju priazeň. Obvykle sú viac chválení, učiteľ s nimi udržiava očný kontakt, príležitostne prehliadne drobný prehrešok. Bohužiaľ, to úplne stačí na to, aby to niekedy v ostatných deťoch vyvolalo pocit, že na nich učiteľ sedí – tak často ich nechváli, nevšíma si ich, to, čo prešlo susedovi, im neprejde," vysvetľuje psychologička. Zo svojej praxe má však skúsenosť, že deti si nezískavajú sympatie učiteľov len na základe nejakých povrchných charakteristík.

Deti majú problém s autoritou
V škole učiteľ zosobňuje autoritu namiesto rodiča. A práve s autoritou majú mnohé deti problém. Kostelníková vysvetľuje, že najčastejšou príčinou konfliktu medzi žiakom a učiteľom je nerešpektovanie autority učiteľa.

"Ak dôjde ku konfliktu, obvykle preto, že učiteľ pre žiaka nepredstavuje autoritu. Buď preto, lebo ju naozaj nemá, alebo preto, lebo žiak učiteľov v princípe nerešpektuje. Druhý prípad je dnes veľmi častý," hovorí psychologička. Prapríčina je podľa nej v tom, že ani mnohí rodičia si nevážia učiteľov a nevedú k tomu ani svoje deti. "Robia veľkú chybu. Každý musíme v živote rešpektovať nejaké autority, a keď to svojim deťom nebudeme vštepovať od malička, v budúcnosti to budeme ľutovať, lebo si nebudú vážiť ani nás, svojich rodičov," varuje.

Problém sa obvykle začne tak, že žiak pred celou triedou učiteľa slovne napadne, spochybní pravdivosť jeho tvrdenia, odmietne vykonať nejakú úlohu. Učiteľ najčastejšie zareaguje tak, že sa pokúsi so žiakom bojovať, aby nestratil autoritu u ostatných žiakov. Uloží mu nejaký trest a často sa uchýli k niečomu nepedagogickému - žiaka urazí, zosmiešni, niekedy aj udrie. Žiak na to zareaguje negatívne a takto to pokračuje ďalej, až nakoniec učiteľ akúkoľvek aktivitu žiaka vníma ako útok na svoju osobu a naopak.

Aj učiteľské dieťa má problémy
Milada je dieťa učiteľky, ale ani jej sa problémy v škole nevyhli. "Ako gymnazistka som sa stala terčom znevažovania dvoch profesoriek, ktoré si ma zaradili ako »zlú žiačku«. Jedna preto, že v škole predo mnou študovala moja staršia sestra a nespravila mi dobré meno a druhá z presvedčenia, že žiadne dievča v prírodovedných predmetoch nemôže vynikať, hádam okrem nej. Lepšiu známku ako trojku - štvorku som u nich nedostala, hoci inak som bola jednotkárka. Moja mama ako dlhoročná učiteľka vyhlásila: S tým si, neporadíš, pôjdeš na inú školu. V polovici štúdia! Vtedy som z toho bola veľmi nešťastná, mala som tam všetky kamarátky ešte zo základnej školy, ale s odstupom času zmenu školy neľutujem. V starej škole by som si svoj nezaslúžený imidž nikdy nezlepšila," spomína.

"Niekedy sa situácia nedá riešiť inak, ako prestupom na inú školu, ale to považujem za krajné riešenie. Pre dieťa je veľmi náročné zvykať si na nový kolektív a vopred nevieme, akí sú tu učitelia, aké sú tu deti. Také rozhodnutie treba veľmi zvážiť," myslí si školská psychologička Mária Tóthová-Šimčáková.

Matka žiačky základnej školy svoju dcéru preradila zo štátnej na súkromnú školu preto, že učiteľka používala fyzické tresty. "Škola to neriešila, tak som sa sťažovala na školskej inšpekcii. Dali mi za pravdu a škole uložili »pokutu«, učiteľka mala mať pozastavené odmeny. Zarazilo ma však, keď som zistila, že následne nikto nekontroluje, či to vedenie školy dodržalo a ako problém vyriešilo," sťažuje sa matka.

Riešte to pokojne
Škola je pre deti naozaj ich druhý domov, veď tu trávia väčšinu dňa. Ak sa dostanú s učiteľom do konfliktu, znepríjemní to život všetkým. Takéto situácie treba riešiť, ale pokojne.
Keď dieťa s učiteľom nevychádza dobre, rodičia majú viaceré možnosti, ako to riešiť. "Na začiatku by sa mohli obrátiť na triedneho učiteľa. Triedny by mal žiaka dobre poznať a vedieť odhadnúť, kde by mohla byť príčina konfliktu s iným učiteľom. Samozrejme, ak má škola svojho psychológa, je ideálnym pomocníkom v tejto situácii," odporúča Kostelníková.

Rodičia sa môžu porozprávať aj s inými rodičmi z triedy - ak má s nejakým učiteľom problém celá trieda, mení to situáciu. Ak majú s učiteľom problém viacerí žiaci a konflikty pretrvávajú, je dobré navštíviť aj riaditeľa školy. Stáva sa, že učiteľ svoju prácu naozaj nezvláda a riaditeľ ho prepustí, na to však potrebuje podnety od rodičov.

"Určite by však rodič nemal vynechať daného učiteľa, ale mal by za ním zájsť až po tom, čo sa pokúsi získať informácie aj z iného zdroja, ako od vlastného dieťaťa," radí psychologička. Ideálny učiteľ je vždy spravodlivý. So zveličením však možno povedať, že ideálnych učiteľov je asi toľko, čo ideálnych žiakov.

Ako hovoriť s učiteľom
Predovšetkým netreba prísť v bojovej nálade, vyzbrojiť sa treba skôr ochotou počúvať aj názor učiteľa. Podľa Kostelníkovej by bolo ústretové spýtať sa učiteľa, ako sa dieťa na hodinách správa, prečo si myslí, že má s daným predmetom problém a či nemá nejaký nápad, ako by sa to zdalo zmeniť. "Ak by rodič prišiel s tým, že u svojho dieťaťa nevidí o daný predmet záujem a chcel by to zmeniť, takýto úvod určite učiteľa naladí na spoluprácu oveľa lepšie ako otvorené obvinenie z toho, že na žiakovi sedí," varuje Kostelníková.

Ak si rodič myslí, že žiak je naozaj nespravodlivo hodnotený, môže požiadať o komisionálne preskúšanie. Vtedy žiaka preskúšajú iní učitelia daného predmetu. O komisionálne preskúšanie však môže požiadať aj učiteľ, ak žiak vymešká určité percento hodín daného predmetu (napríklad ak pravidelne nechodí na písomky).

Ak má rodič pocit, že už vyčerpal všetky možnosti a škola konflikty nerieši, môže svoje dieťa preradiť na inú školu. Ak však má dieťa problémy aj tam (čo je dosť obvyklé), treba začať hľadať príčinu skôr v správaní sa dieťaťa a vyhľadať odbornú pomoc.

Aké deti učitelia obľubujú
- Bystré, ktoré sa zaujímajú o učivo, baví ich daný predmet. Učiteľ má pri nich pocit, že jeho práca má zmysel.
- Snaživé, ktoré vynakladajú nejaké úsilie. Učiteľ obvykle ocení, aj keď žiak nemá na jeho predmet nadanie, keď sa aspoň snaží. Častá učiteľská veta znie: "Keď budem vidieť, že sa snažíš, dám ti ešte šancu."
- Príliš nevyrušujú. Je veľmi nepríjemné v triede niekoho ustavične prekrikovať a napomínať, je jasné, že taký človek si vaše sympatie nezíska.
- Správajú sa milo k učiteľovi aj k spolužiakom. Nezosmiešňujú, nešikanujú.
- Majú charakter, neklamú, nepodvádzajú.
- Osobnosti – deti, ktoré sú niečím zapamätateľné, výrazné aj vtipné.
- Známe - niekedy nie naozaj známe, ale stačí, ak žiak učiteľovi pripomína niekoho blízkeho alebo kamaráta z detstva, taký človek má jeho sympatie automaticky.

Text: Zora Handzová pre magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK