Presunúť na hlavný obsah

Ako často treba vyskúšať inú pracovnú pozíciu alebo firmu?

Kariéra

Častá zmena zamestnania nie je príjemná ani pre firmy, pretože do výchovy zamestnancov vkladajú často veľa peňazí aj času.

Aké sú skúsenosti personálnych manažérov, sa Pravda opýtala Pavla Vargu, HR manažéra DELL Slovensko a Ingrid Sivákovej, vedúcej oddelenia ľudských zdrojov NAY. Obom položila tri otázky.


1. Kedy sa vo všeobecnosti odporúča meniť zamestnanie?
2. Kedy je častá zmena zamestnania považovaná za prijateľnú, v rámci normy?
3. Máte vypracovaný systém kariérneho rastu zamestnancov?

Pavol Varga:
1. To je veľmi individuálne. Navyše treba rozlíšiť medzi zmenou zamestnania a zmenou firmy. Človek môže robiť u jedného zamestnávateľa dlhé roky a pritom interne rotovať. Všeobecne odporúčam, aby človek zmenil pozíciu, ak sa v súčasnej už nemá čo naučiť.

2. U nás v Dell máme interné pravidlo, že zamestnanec musí zostať minimálne 12 mesiacov na jednej pozícii, v niektorých oddeleniach 18. Treba však podotknúť, že sme dynamická firma, plná mladých ľudí – tí sa rýchlo učia a dobre znášajú zmenu.

Ingrid Siváková:
1. Podľa môjho názoru neexistuje presné časové ohraničenie. Dôležitý je však pocit zamestnanca z práce. Ak sa u niekoho prejavuje ústup motivácie a zápalu pre prácu, najlepšie bude zmeniť buď zamestnávateľa, alebo v rámci súčasného zamestnávateľa vyskúšať inú pracovnú pozíciu. Často sa zamestnanci alebo ich priami nadriadení uchyľujú k predčasným záverom, keď chce niekto odísť z firmy. Pritom som videla množstvo prípadov, keď pomohla zmena pracovného zaradenia v rámci tej istej spoločnosti, a pritom firma nestratila kvalitného a zaškoleného zamestnanca.

2. Aj striedanie zamestnaní treba posudzovať u uchádzačov individuálne. Nie každý job-hopper si túto situáciu zapríčinil sám. V rámci výberového rozhovoru často zistíme, že príčina striedania zamestnaní je v likvidácii predošlých zamestnávateľov uchádzača alebo v organizačných zmenách spojených s prepúšťaním. Ak však niekto zmení v priebehu piatich rokov päťkrát zamestnanie vždy pre lepšie finančné ohodnotenie, je na zváženie, či sa v našej spoločnosti nezachová podobne. V tomto prípade zvažujeme, či nám riziko finančných nákladov spojených s nástupom a zaškolením neprevýši riziko, že zamestnanec aj naďalej bude vyhľadávať prvú vyššiu finančnú ponuku. Osobne vždy radšej prijímam zamestnancov, kde zo životopisu cítiť určitú zdravú lojalitu k bývalým zamestnávateľom.

3. V našej spoločnosti viac ako dĺžka práce zaváži spôsobilosť zamestnanca. Rozpracovávame systém vychovávania zamestnancov s možnosťou kariérneho alebo odborného rastu,  tzv. Talent Pool. Ak sa uvoľní, alebo vytvorí vhodná pracovná pozícia, vždy oslovíme v prvom rade našich zamestnancov. Až v prípade, keď nevieme nájsť vhodného kandidáta z vlastných zdrojov, vydávame externú inzerciu a pracovníkov hľadáme zvonku.

Text: Jana Véghová pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK