Inšpiráciu hľadá v jednoduchosti - dizajnérka šiat najkrajšej Češky
V jednoduchosti je podľa módnej návrhárky Hany Havelkovej krása odevného dizajnu. Svojou tvorbou sa dvojnásobná držiteľka ocenenia Výtvarník sezóny snaží ženám ponúknuť pocit istoty, pohodlia, ale aj výnimočnosti.
Najdôležitejší je pre ňu štýl a rukopis, ktorý autora charakterizuje. "Módu vnímam nadčasovo. Snažím sa ju robiť tak, aby na seba modely nadväzovali, aby na nich bol poznať rukopis. Chcem, aby odev odrážal súčasné dianie, náladu v spoločnosti a nepôsobil archaicky," povedala Havelková.
Pre svoju novú kolekciu si zvolila názov Trochu inak. Inšpiráciou pre ňu pánsky spoločenský odev, najmä frak, ktorého súčasti premietla do dámskych modelov. "Pánsku módu mám rada. Je to strohý štýl, ktorý premieňam do dámskej podoby. Je tam dráždivý kontrast kriviek ženského tela s pánskymi prvkami," povedala k novej tvorbe.
Aj keď zostala verná svojmu zmyslu pre strohosť a jednoduchosť, svoje modely oživuje detailmi, vďaka ktorým získa odev punc originálu. "Mám rada jednoduché, strohé veci. Aby neboli banálne, snažím sa vymyslieť detail, ktorý model ozvláštni, posunie tak, aby z toho bolo jednoznačné, že ide o dizajnový kúsok," uviedla. Podľa nej v tomto zmysle najlepšie pracuje s tmavými farbami, černou a sivou. "Farba ma nesmie rušiť. Mám rada nadčasovosť, keď odev nezostarne. Preto používam také dezény a farby. Čierna je v tomto smere hviezdou," priznala.
Svojich klientov sa Havelková snaží vnímať komplexne, poznať ich názory a myšlienky. "Je v tom veľký kus psychológie. Návrhár sa musí vžiť do klienta, odhadnúť jeho povahu, kuráž a zistiť, kam až môže zájsť v štýle obliekania," vysvetlila. "Musíte poznať ich názor na to, v čom sa cíti dobre a čo im pristane. Nemôžem uprednostňovať svoju kreativitu s tým, že tá žena to nevynosí. Musí to byť kompromis, keď ona bude spokojná a ja sa pod to budem môcť podpísať," povedala.
Vďaka účasti na medzinárodných prehliadkach ako Týždeň módy v New Yorku alebo Paríži autorka poznala, že tvorcovia z východnej Európy majú šance aj vo svete. Módu tam podľa nej ľudia vnímajú omnoho emotívnejšie a úprimnejšie ako v jej rodnom Česku. "Som až dojatá, ako tam autora ocenia. Sú vrúcnejší a vedia dať najavo, ako sa im to páči. Potlesk je tam úprimnejší a reakcie spontánnejšie," uviedla.
Každý autor by však mal podľa Havelkovej zvážiť, či sa mu investícia do svojej prezentácie vo svete oplatí a či jeho móda môže uspieť v cudzine. "Ponúkať by mal len to, čo je schopný dodať a predať," povedala. Podľa nej je však každá príležitosť dobrá na získanie kontaktov. Sama práve zvažuje účasť na Týždni módy v Londýne.
Ako autorka slávneho saténového modelu pre Miss World Taťánu Kuchařovú, ktorý sa v New Yorku vydražil za trištvrte milióna českých korún, vie, že dobrý klient je pre návrhára výbornou reklamou. Teší ju však aj to, že sa k nej zákazníci vracajú a medzi sebou si jej salón odporúčajú.
Text: ČTK, oŽene.sk
Foto: Design Guide