Kto si zachová chladnú hlavu, zvíťazí
Neschopná, nekompetentná a neškodná.
Niektorí kolegovia presne vedia, čo spraviť, aby sa aj silná obchodníčka cítila ako Maruška, ktorá v decembri nedokáže z lesa priniesť jahody. Čo robiť, ak kolega jasne signalizuje svoju nízku mienku o vašej práci?
Deti vedia byť kruté. Kto bol niekedy na pieskovisku svedkom, ako Janka hovorí Lukášovi: "Ty sa s nami nemôžeš hrať, si hlúpy", vie, o čom je reč.
Dospelí musia používať jemnejšie prostriedky, keď chcú ostatným ukázať, kde je ich miesto – najmä v kruhu kolegov. Je totiž spoločensky neprijateľné vmiesť kolegovi do tváre nadávky pred ostatnými členmi tímu, odoprieť mu právo vyjadriť sa k projektu či vystaviť ho na pranier ako v stredoveku.
Pre zlomyseľných oportunistov je totiž dôležité roztržky navonok maskovať. Dnes sa predsa cenia tzv. soft skills, kam patria aj komunikačné zručnosti. Spoločenské zlyhania – samozrejme, okrem šéfovskej úrovne – sa trestajú dohováraním ako malým deťom.
Bez významu a bez mena
Kto chce druhému výrazne, ale predsa len profesionálne ukázať, kde je jeho miesto, musí ísť na vec rafinovane. Najlepším prostriedkom uzemnenia je cielené nasadenie reči. Krátke, zjavne bezmyšlienkovito zamrmlané: "Ach dobré ráno, pani..." kolegyni jasne povie: je taká bezvýznamná, že si kolega nepamätá ani jej meno.
Rovnako efektívne kolegovia s nebotyčným sebavedomím používajú aj tieto slová: "také niečo" nerobia, "tamtá" nepracuje na ich oddelení a "týmto spôsobom" oni veci nevybavujú. Voľba slov maľuje pred očami vztýčený ukazovák. A potom vidno už len pokrčený nos a zdvihnuté obočie.
Ženy poznajú ešte jednu, veľmi obľúbenú metódu pohany: oslovenie "dievčatá". Tu hneď viete, kam vás rečník zaraďuje. Schopná obchodníčka v nohavicovom kostýme sa tak hneď zmení na neškodné dievčatko hopkajúce v ružových šatočkách po lúke.
Zákerné útoky
Podobný účinok majú aj odporúčania, ako sa správať, napríklad: "Len pokojne," "stay cool" či "upokoj sa". Kým tá veta zaznela, bol človek celkom pokojný. Vo chvíli, ako ju kolega vyslovil, však v človeku vzkypí žlč. Podsúvajú totiž dojem, že človek sa nevie ovládať, nestačí na svoju prácu a má sklony k hystérii.
Kto sa vtedy chopí slova a ubezpečuje, že sa predsa vôbec nerozčuľuje, nechtiac dokazuje len opak. Práve preto sú tieto kolegove reči také zákerné. Proti úskokom sa totiž dá brániť len okamžitým protiútokom. Ak napríklad kolega tvrdí, že ste kancelárske potreby predávali cez internet, okamžite treba namietnuť, že na také niečo skočí naozaj iba blázon.
Text: Katarína Sedláková pre magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK