Základné pravidlá pre zvládnutie problémových detí
Centrum Ulita v Petržalke ponúka deťom rôzne aktivity. Ak však chcú s deťmi efektívne komunikovať musia postupovať podľa určitých pravidiel...
Základné princípy nízkoprahových programov a centier ako Ulita:
anonymita – stačí uviesť prezývku alebo krstné meno,
bezplatnosť – štandardné služby sú klientom poskytované bez poplatkov,
dobrovoľnosť – kontakt na základe vlastného rozhodnutia, bez nutnosti členstva a pravidelnej dochádzky,
rovnosť – bez rozdielu pohlavia, rasy, farby pleti, náboženstva, sociálneho pôvodu, politickej príslušnosti,
dostupnosť – minimálne pravidlá, bez nutnosti pravidelnej dochádzky, stabilné prevádzkové hodiny prispôsobené potrebám klientov,
mlčanlivosť – dôvernosť osobných údajov klientov,
profesionalita – poskytovanie služieb v súlade s platnou legislatívou a predpismi organizácie,
rešpekt – možnosť vlastnej voľby, vyjadrovanie svojich názorov, bez moralizovania a odcudzovania, akceptovanie, ak klient o niektorých veciach nechce rozprávať, možnosť nezáväznej orientácie v ponuke služieb, bez nutnosti zapájania sa do jednotlivých aktivít, citlivosť k "role klienta" (nie každý návštevník je automaticky náš klient a užívateľ služieb),
individuálny prístup – zameranie na klientove špecifické potreby,
flexibilita – pracovník rieši to, čo je aktuálne,
kompetentnosť – klient je podporovaný pri zvyšovaní vlastnej kompetencie riešiť vlastnú situáciu.
- na Slovensku je asi 30 nízkoprahových zariadení, zvyčajne občianskych združení, najviac v Bratislave a na východnom Slovensku
- zameriavajú sa najviac na trávenie voľného času detí z málopodnetného prostredia a na znižovanie znevýhodnení voči ostatným deťom: preto nízkoprahové zariadenia vznikajú v priestoroch sociálnych ubytovní, v mestských getách, pri rómskych osadách... jednoducho tam, kde je koncentrácia sociálno-patologických javov medzi deťmi, ale aj medzi deťmi a dospelými zvýšená
Zdroj: Nadácia INTENDA
Text: Zora Handzová pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK