Personálni manažéri nelovia len chytré mozgy
Firmy sa v súčasnosti musia vyrovnávať s krízou, globalizáciou podnikania, keď firmy pôsobia v rôznych častiach sveta a sú tak konfrontované s lokálnymi normami a predpismi.
Preto je tzv. riadenie ľudských zdrojov, práca s ľuďmi vo firme dôležitá čím ďalej tým viac. Menšie firmy majú na to svojich HR manažérov, vo veľkých firmách celé oddelenie riadenia ľudských zdrojov. Vplyv HR manažéra na rozvoj spoločnosti za posledné obdobie vzrástol. Totiž stroje, technológie, dokonca i know-how sú na trhu ľahko dostupné, no výkonný a dobre motivovaný zamestnanec ako hybná sila podniku sa teraz stáva najcennejším artiklom.
Podľa štúdie HR Barometra pripravovaného pre Európsky klub pre ľudské zdroje (EChr) spoločnosťou Hewitt Associates sa čoraz motivovanejší HR lídri zapájajú do biznisu spoločnosti. To, aká je firma úspešná, je zrkadlom schopností, úsilia a vedomostí jej zamestnancov, preto základom každej prosperujúcej spoločnosti je funkčný personálny manažment, na ktorého čele stojí HR manažér. Personálny manažér je osoba, s ktorou sa zamestnanec priamo či nepriamo stretáva po celý svoj pracovný život. Stojí po boku zamestnanca od jeho príchodu do spoločnosti až po moment rozlúčky. Je to tá osoba, ktorá ho hodnotí na pohovore, ktorá ho prijíma a zaraďuje na pracovnú pozíciu. Snaží sa mu rozumieť ako samostatnej jednotke a spoznať jeho správanie, potreby a najmä faktory, ktoré ho motivujú. Všetky tieto informácie mu pomáhajú nastaviť najvhodnejší rozvoj kariéry, vzdelávanie či najlepšiu formu odmeňovania a motivovania, aby z ľudí dokázal vytiahnuť najlepší možný výkon.
V našich podmienkach je dôležitá práca HR manažérov pri fúziách spoločností. Jedným z najdôležitejších momentov úspešnej fúzie a začlenenia do spoločnosti je správny odhad rozdielnosti doterajších firemných kultúr spájajúcich sa podnikov, citlivé vzájomné prispôsobovanie sa pri zachovaní dôležitých firemných hodnôt. "Pri spojení našich spoločností sme už na začiatku venovali pozornosť práve tejto oblasti, porovnávali sme nastavenie procesov, štýly riadenia, spôsoby komunikácie so zamestnancami a vzťahy vo firme. Prvé úspešné kroky boli podmienené práve podobnosťou našich kultúr, ktoré sa vyznačujú veľkou mierou dôvery vnútri firmy a zodpovednosti voči zákazníkom i zamestnancom," hovorí Miroslava Košibová, personálna manažérka spoločnosti Asseco Solutions. Je nevyhnutné, aby najmä prvé kroky integračného procesu boli premyslené. Treba vykročiť "správnou nohou", pretože chyby na začiatku sa odstraňujú zdĺhavo a vyžaduje si to nesmierne úsilie, ak je to vôbec ešte možné. Podmienkou je pripravenosť manažmentu, dôsledné naplánovanie celého procesu a správny výber ľudí, ktorí sú schopní zhostiť sa tejto úlohy.
Nesmieme podceniť ani komunikáciu. S oznámením fúzie okamžite spozornie okolie a dáva si otázky, ako ich táto situácia zasiahne. Je potrebné včas a v predstihu priniesť odpovede na tieto otázky, aby spoločnosť v zaujatí vnútorným procesom včlenenia sa do firmy nestratila to najcennejšie – zamestnancov, zákazníkov, partnerov. "Komunikácii smerom von i do vnútra firmy venujeme veľkú pozornosť, organizujeme spoločné akcie aj viacdenné stretnutia pracovných tímov z oboch spoločností. Vďaka tomu sa rýchlo spoznávame, nadobúdame voči sebe dôveru a nachádzame partnerov, s ktorými chceme pracovať na spoločných projektoch" dodáva Miroslava Košibová.
"Oddelenie ľudských zdrojov je v našej spoločnosti nielen dodávateľom tradičných služieb pre interných a externých zákazníkov, ako je napr. administrácia nástupov a výstupov, mzdová agenda, realizácia školení a pod.," odpovedá Lenka Mečiarová, HR manažér, TNT Worldwide Express. "Popri bežnej práci sa stretávame aj s menej štandardnými situáciami, ktoré si vyžadujú odborné i praktické zručnosti, citlivý prístup a empatiu. Našim vedúcim oddelení i samotným zamestnancom pomáhame napĺňať ich očakávania a potreby a riešiť rôzne životné situácie. Príkladom môže byť odborná pomoc pri riešení poistných udalostí, úprava pracovných podmienok pre mamičky/otcov s malými deťmi podľa individuálnych požiadaviek, rokovanie s mestskou časťou o prijatí detí do škôlky, podpora lokálnych nefiremných podujatí, vyjednávanie benefitov u zmluvných partnerov pre zamestnancov i rodinných príslušníkov, spolupráca so školami pri darovaní nábytku, odbornom vzdelávaní budúcich zamestnancov a pod. Našim zamestnancom sa snažíme pomôcť v každej situácii, s ktorou sa na nás obrátia. Či už sú to bežné potvrdenia pre hypotekárne/spotrebné úvery, individuálne jazykové vzdelávanie, úprava pracovného času a podmienok, poistení pri súkromných cestách do zahraničia, pomoc pri podávaní súkromných daňových priznaní, ročných zúčtovaní, poradenstvo pri výbere ďalšieho štúdia, zamestnania a pod."
Text: Jana Véghová pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK