Podnikať cez internet možno aj s varechou v ruke
Tri ženy, ktorým internet a vlastná odvaha zmenili život, sú dnes úspešné podnikateľky. Vzdali sa dobre plateného zamestnania, firemné auto a zlatú kreditku vymenili za internet a rodinu. A neľutujú.
Gabriela Revická podniká v cestovnom ruchu, Monika Jakubeczová vyrába kytice zo sladkostí a Hana Sekulová sprostredkúva klientom zážitkové darčeky. Najprv Hana a Monika začali spolupracovať cez vzájomnú podporu svojich elektronických obchodov a neskôr sa zišli v Top centre podnikateliek aj s Gabrielou a okamžite našli spoločnú reč. Podnikanie cez počítač v ich podaní nie je podnikanie s odstupom, naopak, každá do svojej práce vkladá kus seba.
Začali sa stretávať, spolupracovať a o svoje skúsenosti, ako zarábať cez internet sa rady delia aj s inými ženami. Založili poradenskú stránku pre ženy podnikajúce na internete eženy. Ukazujú, že ženskosť, technika a obchod môžu fungovať v súhre. "Podnikať sa dá aj tak, že si navzájom vymieňame skúsenosti, pomáhame si a tešíme sa zo svojich úspechov," tvrdia. A napriek tomu - alebo možno práve preto sú úspešné.
Sladké kytice
Monika Jakubeczová riaditeľovala veľkému úseku v banke. Ale jedného dňa odovzdala svoje služobné auto, notebook, pozíciu aj dobrý plat a začala podnikať. Všetci kolegova si ťukali na čelo, že určite nie je v poriadku, keď sa vzdáva takýchto výhod. Ona však išla za svojím cieľom, lebo si verila.
"Dovtedy som striedala zamestnanie každé tri až štyri roky, vždy, keď sa to stala pre mňa rutina. Moja rodina už z toho bola nešťastná a ja tiež. Stále ako keby som niečo hľadala, až som pochopila, čo mi chýba: chcela som byť sama sebe paňou. A tak som si sadla k internetu a hľadala inšpiráciu," spomína na svoje začiatky Monika Jakubeczová.
Pri internete presedela každý večer štyri hodiny po práci, aby našla niečo pre seba. Až prišiel nápad so sladkou kyticou.
"Často som rokovala s mužmi z vyššieho manažmentu a keď som im ako obchodníčka mala priniesť za firmu darček, vybavili ma dáždnikom alebo perom, čo bolo absolútne bez nápadu a smiešne. Takže som im vždy kúpila nejaký darček za svoje. Knihu, cédečko, čo sa komu hodilo. Zistila som, že muži sú na sladké, ale zároveň to mal byť aj dlhotrvajúci darček," tak spomína na vznik sladkej kytice podnikateľka.
Kytice zo sladkostí
Predstavila si umelé kvety a sladkosti naaranžované do kytice. Vyštudovala však chémiu a pôsobila vo finančníctve. O kvetoch teda nevedela nič. Tak sa pol roka učila u odborníčky na viazanie a aranžovanie živých kvetov a zásady, ktoré sa naučila, si potom prispôsobila svojim potrebám. "Keď mi prvýkrát kolegyne za výtvor zaplatili, bolo to niečo famózne, úžasný pocit úspechu!" raduje sa ešte aj dnes. Popri emóciách však nestrácala obchodného ducha. "Verila som, že sa kyticiam bude dariť a aby som svoj nápad ochránila, tak majú moje sladké kytice od začiatku registrovanú ochrannú známku," vysvetľuje Monika Jakubeczová.
Skúšala to so zamestnankyňami, ale zistila, že to nie je ono, robili ich veľmi technicky. "Každá kytica zo sladkostí je originál a v každej je niečo zo mňa. Nedá sa to robiť ako pásová výroba," dodáva. Je to osobný darček, takže svojich klientov sa vypytuje, pre koho je určená. Inú kyticu by mal dostať šéf, inú brat, inú bývalý partner a inú ten súčasný. Iný vzťah vyjadrí iná sladkosť, iné farby. Päťdesiat percent klientov sú Slováci žijúci v zahraničí, ktorí chcú poslať sladkú kyticu niekomu doma. Prvú objednávku zo zahraničia prijala cez internet, keď ešte nevedela, ako sa dá zaplatiť.
"Bolo to jedno z mojich najlepších rozhodnutí v živote. V momente, keď som sa rozhodla postaviť sa na vlastné nohy, začali sa predo mnou otvárať príležitosti," vyhlasuje Monika Jakubeczová.
Aj ona na začiatku stála pred úlohou, aby si dokázala zarobiť na svoje výdavky. Ani telefón a benzín jej už niekto nehradil. Objednávky na sladké kytice sa po roku hrnuli, ale prišla aj ďalšia príležitosť. Oslovili ju na spoluprácu z medzinárodnej firmy, ktorá ponúkala sprostredkovanie frančízingu.
"Frančíza či franchise je podnikateľský koncept, kedy veľmi úspešná firma, ktorá sa chce rozšíriť, nevytvára vlastné pobočky s vlastnými zamestnancami, ale svoje know - how zabalí a za poplatok predá inému podnikateľovi. Ten už potom nezačína od nuly, len vloží do podniku svoje peniaze. Začala som sa o franšízu zaujímať a príležitosť si ma našla sama," vysvetľuje Monika Jakubeczová. Tak začala komunikovať so zahraničnými firmami a dnes na jednej zo svojich stránok ponúka záujemcom firmy "podnikateľské príležitosti vo forme franchise" - teda firmy "zabalené na frančízing". Ďalšie podnikateľské príležitosti prichádzali postupne a tak Monika spustila za tri roky štyri rôzne podnikania cez internet.
Sen o podnikaní
Gabriela Revická je majiteľkou internetovej cestovnej agentúry, ktorá sprostredkúva pobyty na chatách, chalupách a v penziónoch po celom Slovensku. "Začala som podnikať z domu ako účtovníčka, mala som veľa klientov, ale nenapĺňalo ma to. Keď som bola tehotná s druhou dcérou, chceli sme ísť na dovolenku na chatu a nevedeli sme si vybrať. Až sa mi jednej noci prisnil sen, ako by taká chata pre rodinu s deťmi mala vyzerať. Hneď som vedela, že to je ono a už som sa tej myšlienky nepustila! Tak som si založila cestovnú kanceláriu so zameraním na Slovensko," rozpráva Gabriela Revická.
Prvé kroky k podnikaniu urobila tajne, manžela požiadala, aby jej autom zastavil pri redakcii novín a podala si inzerát: hľadajú sa ubytovatelia. A keď sa začali naozaj hlásiť, už musela s farbou von a obchod sa rozbehol. "Začínala som z detskej izby, pred štrnástimi rokmi. Keby vtedy bol dostupný internet, nepredstaviteľne by mi to uľahčilo podnikanie. Vtedy bola ešte éra kamenných obchodov, faxov a pevnej linky, mobily len začínali," spomína. Dnes si môže podnikanie on-line dovoliť žena na materskej, žena s malými deťmi či taká, ktorá si hľadá nové uplatnenie. Internet je všade a nepotrebujete žiadne veľké vstupné náklady, len dobrý nápad.
Konkurencia v počítači
Internet je však zároveň konkurentom. Dnes už má každé väčšie ubytovacie zariadenie svoju stránku, a tak bolo treba prísť s niečím navyše. Prvým rozhodnutím bolo predávať dovolenky za pultové ceny. Veď prečo by ľudia kupovali od sprostredkovateľa niečo, čo je drahšie? K tomu patrí poradenský servis - pre klientov aj pre ubytovateľov.
Hoci Gabriela Revická postupne začala podnikať "len od počítača", za ubytovateľmi, ktorých služby ponúka, väčšinou zacestuje, aby zariadenie videla. Na začiatku však boli chaty a chalupy v hroznom stave a bolo treba ľudí školiť, ako poskytnúť klientom príjemné ubytovanie. Dnes je štandard úplne iný, ale majiteľka cestovky aj tak klientom ponúka, že časť platby prevedie na ubytovateľov až na konci dovolenky, keď budú so službami spokojní. "Vstupné investície do osvety sa zúročili neskôr, ale netreba prestať. Pripravujeme publikáciu ABC ubytovateľa, ktorá by mala byť pomôckou, ako pritiahnuť na dovolenku spokojného klienta," plánuje podnikateľka.
"Pobyty pre rodiny s deťmi sme testovali osobne, s našimi deťmi. Na dovolenke si rodičia chcú oddýchnuť a nemôžu prísť do nebezpečného prostredia, kde na deti treba stále dávať pozor, aby si neublížili na ostrých rohoch nábytku, na vysokých schodoch, aby cez bráničku nevybehli hneď na cestu," vyratúva majiteľka cestovnej kancelárie. Dnes už má staršia dcéra skoro 19 a mladšia 13 rokov a spolu s rodičmi vďaka maminej práci precestovali celé Slovensko.
Kreditka nestačí
Hana Sekulová hodila za hlavu pozíciu obchodníčky v medzinárodnej počítačovej firme a sadla si k počítaču doma. "Keď som bola na materskej so svojím druhým dieťaťom, povedala som si, že si ju vychutnáme celé tri roky. A keď som sa vrátila späť do zamestnania, pochopila som, že si musím zvoliť medzi dobrým zárobkom, lukratívnym miestom a dieťaťom. Rozhodla som sa pre rodinu a neľutujem," vyhlasuje Hana Sekulová.
Zvážila svoje možnosti a schopnosti. Mala v porvnaní s inými užívateľmi nadštandardné počítačové zručnosti, vo firme rokovali v aj angličtine, takže získala výbornú jazykovú výbavu a pracovala na pozícii obchodníka - tak jej z toho logicky vyšlo podnikanie cez internet. Hľadala inšpiráciu a keď si v časopise prečítala rozhovor s českou podnikateľkou, ktorá ponúkala klientom darčeky vo forme zážitkov, neváhala už ani chvíľu. Takéto podnikanie bolo pre ňu dostatočne zaujímavé, kreatívne aj priateľské - veď cieľom je pomôcť klientovi niekoho obdarovať, urobiť niekomu radosť.
"Vďaka internetu z domu môžete robiť tú istú prácu ako z kancelárie a zároveň držať dieťa za ruku, keď je choré. Nikto nevidí, či ste v papučiach a či ste stopercentne upravená, hlavne, že robíte dobre, čo robíte," vyhlasuje pani Hana. V tom čase boli na Slovensku zážitkové darčeky niečím novým a neznámym.a každému, koho oslovila na spoluprácu, musela vysvetliť ako zážitkové darčeky fungujú. Aj pre potenciálnych zákazníkov to bolo niečo úplne nové.
Začala zážitkovým darčekom pod pútavým názvom Degustácia strelných zbraní. Darček atraktívny najmä pre mužov ponúka lekcie strieľania s odborným inštruktorom. Nasledovala oddychová Havajská Lomi masáž a Zaľúbený víkend pre dvoch. Neskôr sa k tomu pridali adrenalínové zážitky ako akrobatický let alebo zoskok padákom v tandeme, ale aj pokojnejšie zážitky pre dušu a telo, ako napríklad thajská masáž alebo špeciálne víkendové pobyty pre zaľúbencov či výroba bábkových dvojníkov obdarovaných ľudí. Stačilo chodiť s otvorenými očami, zapisovať si kontakty na zaujímavé aktivity, služby či výrobcov a potom si dohodnúť rokovanie s majiteľom. Dnes ju už dodávatelia kontaktujú sami.
"Každý potrebuje niečo iné, dôležité je, aby bol darček vhodný. U mňa by ste napríklad s padákom neuspeli, adrenalínové zážitky testuje môj manžel, ja tie ostatné," smeje sa Hana Sekulová. Aby vedeli klientom povedať, s čím môžu rátať, ako bude celá vec prebiehať, aké sú na mieste podmienky, aké pocity darček v človeku vyvoláva. Obľúbenými darčekmi v kategórii neobyčajných darčekov sú aj pozemky na Mesiaci či na inej planéte, ktoré sa vypisujú priamo na osobné údaje obdarovanej osoby. Dnes dokonca zastrešuje na Slovensku Lunárnu Ambasádu so samostatným portálom na predaj vesmírnych darčekov...
Dnes Hana Sekulová obhospodaruje viacero stránok a stále ich chce dopĺňať, aktualizovať, pridávať nové veci. Na webmastrov však treba čakať dlho a Monika jej poradila: si šikovná, tak sa to nauč! Dnes už je tvorba webových stránok ďalšou podnikateľskou aktivitou Hany.
"Podnikať na internete je fantastické. Ostanete s rodinou, robíte, čo vás teší a ste sama sebe paňou. Iste, nemáte už k dispozícii kreditku ani nelietate pravidelne do zahraničia, ale takej prestíže som si už užila dosť. A nebola by som šťastná, ak by som nemala čas na malú dcérku," vyznáva sa Hana Sekulová.
Keď pracujete cez internet, rodina si rýchlo zvykne, že ste doma a chcú mať navarený obed aj večeru a objednajú opravára "príďte hocikedy, žena je doma". ",To ma veľmi hnevá, lebo ja často chodím na internete školím, rokujem, alebo chodím na konferencie, ktoré trvajú aj tri-štyri hodiny a vtedy potrebujem mať pokoj a sústrediť sa," mračí sa Monika Jakubeczová. Internet jej šetrí čas aj peniaze, lebo keby na konferenciu cestovala, trvalo by to povedzme dva dni a stálo by to nemálo peňazí.
Gabriela Revická sa venuje domácnosti cez obedňajšiu prestávku, ale aj popri varení vybaví pracovné telefonáty. Hana Sekulová si nosí svoj malý prenosný počítač - telefón zavesený neustále na opasku a boli časy, keď ťukala do notebooku aspoň jednou rukou aj vtedy, kým jej na tej druhej upravia nechty. Bez internetu nevydržia ani deň, ale vedeli si z neho spraviť pomocníka, ktorý im dáva slobodu, čas a peniaze.
Text: Zora Handzová pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK