Na bývanie snov stačia aj minuloročné vychytávky
Ak sa hovorí o novinkách v bytovom dizajne, vždy sa spomína a čaká na veľtrh nábytku v Kolíne a Miláne či vo Frankfurte.
Kolín a Frankfurt nepriniesli nič prevratné, všetky vychytávky už Slováci videli. „Neviem, či je to tým, že sme v priebehu celého minulého roka v súvislosti s otváraním Design House boli vo veľmi úzkom kontakte s výrobcami, ale mal som pocit, že odvlani sa toho príliš veľa nezmenilo. Ani v Kolíne, ani vo Frankfurte sme nenašli nič prevratné, čo by nám okamžite udrelo do očí, hoci zopár noviniek v oblasti tvarov či farieb sme našli," hovorí Peter Meier, finančný riaditeľ spoločnosti Galan. Pokiaľ ide o budúce smery v dizajne nábytku, rozhodujúce slovo bude mať až aprílový veľtrh nábytkárskeho priemyslu Salone Internazionale Del Mobile v Miláne.
Čiastočne to má podľa neho na svedomí ekonomická recesia, ktorá zasiahla aj nábytkársky sektor. Poklesy objednávok väčšinou idú na úkor vývoja. Záujem odbornej i laickej verejnosti o nové trendy v nábytku však neochabol. Kolínsky veľtrh podobne ako vlani navštívilo približne 100 000 ľudí. Počet vystavovateľov sa oproti vlaňajšku zvýšil asi o jedno percento. Návštevníci si mohli prezrieť expozície 1 053 výrobcov. Zaujímavý bol najmä sedempercentný nárast počtu domácich vystavovateľov, čo je signálom oživovania nemeckej ekonomiky. Zahraniční výrobcovia tvorili okolo 58 percent z celkového počtu vystavovateľov. „IMM Cologne je jeden z mála veľtrhov spotrebného tovaru, ktorému sa napriek recesii podarilo zostať stabilným,” zdôrazňuje riaditeľ kolínskeho výstaviska Gerald Böse.
Mnohí prémioví výrobcovia pre krízu používajú jednoduchší dizajn, lacnejšie materiály a menej funkčnosti, no pri zachovaní kvality, ktorú reprezentujú značky typu Himolla či Wellemöbel. Urobili kolekcie odľahčených a cenovo dostupnejších produktov, ale zodpovedajúcich kvalite značky, aby si ich mohli dovoliť aj menej solventní zákazníci. „V niektorých prípadoch vznikli veľmi zaujímavé výrobky. Vznikajú netradičné kombinácie pozostávajúce už nielen z dreva a kovov, ale aj plastov, ktoré vyzerajú naozaj pekne a luxusne.
Výraznejšie sa zmenil tvar jedálenských stolov. Okrem toho, že sa vyrábajú vo väčších rozmeroch ako v minulosti, sú vybavené variabilnými mechanizmami rozkladania a funkciami, ktoré zjednodušujú ich používanie. Dajú sa rozkladať s vynaložením minimálnej sily, pri rozťahovaní nie je potrebné spratávať veci na stole, pohyblivé časti sú vybavené dobrzďovacím systémom, takže rozkladanie sa zaobíde bez búchania. Navyše aj mechanizmy samy osebe pôsobia veľmi esteticky. Pripomínajú ozubené kolieska v hodinách.
Čím možno oživíme svoje bývanie?
1. Farby
Pokiaľ ide o farby, prím udávajú zemité odtiene a kombinácie čiernej a bielej. Do módy prichádza petrolejová farba, ktorá bude v tomto roku prevládať, čo sa potvrdilo najmä na výstave bytového textilu Heimtextil. Ako však predpovedá väčšina výrobcov, postupne by ju v priebehu tohto a budúceho roka mala nahradiť námornícka modrá. Na farebnom tróne vystrieda fialovú, ktorá bola veľmi populárna v minulých rokoch. Keďže obe farby spolu dobre ladia, bude možné kombinovať nové výrobky so staršími, vo fialovom vyhotovení.
2. Trendy
Hlavným trendom je to, že žiaden viditeľný trend neexistuje. Spoločným znakom je však snaha o maximálnu univerzálnosť a šírku ponuky, čím sa výrobcovia textílií snažia zmierniť menší odbyt spôsobený krízou. Takmer všetci majú v ponuke sortiment, ktorým možno doladiť akúkoľvek domácnosť – bez ohľadu na to, či pozostáva zo starého, nového, rustikálneho, moderného, trendového alebo ktoréhokoľvek iného typu nábytku. Priestor na dizajnérske úlety sa značne zúžil.
3. Ekológia má budúcnosť
Trendom, ktorý nie je na prvý pohľad celkom badateľný, je čoraz väčší dôraz na ochranu životného prostredia a dodržiavanie hygienických noriem z hľadiska technologických atribútov výroby. Týka sa to najmä materiálov, ktoré prichádzajú do priameho kontaktu s pokožkou spotrebiteľa, ako je posteľná bielizeň či uteráky, ale aj samotného nábytku. Nemeckí a rakúski spotrebitelia pripisujú týmto atribútom oveľa väčší význam ako naši. Preto sa aj výrobcovia, ktorí majú v tomto smere zákazníkovi čo ponúknuť, snažia vyčleniť z radu a upozorniť na to, že sú držiteľmi príslušných certifikátov alebo ocenení.
Text: Jana Véghová pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK