Etiketa mobilnej komunikácie - čomu sa vyhnúť pri telefonovaní?
Moderné technológie v podobe mobilných telefónov poskytujú ľudstvu možnosť permanentnej komunikácie a kontaktu, ale môžu vytvárať aj množstvo ciest ako niekoho rozhnevať alebo dokonca obťažovať.
V súčasnosti je už mobilný telefón jedným zo základov nášho profesionálneho aj súkromného života, mal by byť však používaný so zreteľom na určité pravidlá. Stále viac aktuálna je "mobilná etiketa" - t.j. spôsob, akým zaobchádzať s mobilným prístrojom a pri jeho používaní tak, aby ste negatívne nevplývali na svoje okolie.
Nastavte si prístroj
Ak vás obťažuje alebo vyrušuje vyzváňací tón v konkrétnych situáciach (napríklad vo vlaku či v kancelárii), nie je to správne zvolená voľba. Predovšetkým si najprv urobte prieskum, ako vplýva vyzváňací tón na vaše okolie - zvonenia by nikdy nemali byť dotieravé a nútiť ľudí, aby obracali hlavy k miestu, odkiaľ zvonenie znie. Osvojte si, že pokiaľ vyrážate na pracovnú schôdzku, do kina či do divadla, prvé čo urobíte je vypnutie zvonenia. Zvoľte tichý režim alebo vibrovanie.
Buďte diskrétna
Váš mobil by nemal byť megafónom, preto do neho nekričte. Berte na zreteľ svoje okolie a snažte sa mobil nepoužívať v situáciach, keď by mohol hovor vyrušovať iných. Snažte sa vyhnúť situáciam, keď váš prenikavý hlas naruší tichú atmosféru vo vlaku či autobuse, plných do novín a kníh začítaných cestujúcich. Tiež dbajte o to, aby ste pred neznámym (ale aj známym) okolím neriešili intímne problémy. Podobné platí aj pre reči o sexe, peniazoch či fyzických problémoch, alebo vulgárne vtipy a hádky - netelefonujte ich pred svedkami. Snažte sa rešpektovať súkromie iných, ale aj to svoje. Existujú miesta, na ktorých je neprípustné mobil používať - také sú napríklad galéria, kostôl, verejná knižnica či nemocnica s pacientami. Rešpektuje výzvy a nariadenia, ktoré to zakazujú.
V spoločnosti
Osoby z mäsa a kostí si zaslúžia vždy viac pozornosti ako drobný prístroj. Pokiaľ ste teda súčasťou sociálnej interakcie s inou osobou, snažte sa mobil vypínať. Nie je tiež veľmi úctivé, pokiaľ ho vyložíte na stôl počas večere v reštaurácii a počas konverzácii s partnerom alebo kamarátom neustále sledujete displej. Pokiaľ očakávate dôležité volanie, vysvetlite sprievodu, že musíte tento hovor vybaviť, ospravedlňte sa a telefonujte krátko a stručne. Pokiaľ sa nachádzate v početnejšej skupine ľudí, napríklad na večierku, ospravedlňte sa a požiadajte o miesto, kde si môžete telefón vybaviť v súkromí. Pokiaľ ste v spoločnosti, vyhnite sa aj posielaniu esemesiek - pokiaľ to nie je urgentné. Netelefonujte ani počas vybavovania vecí v banke, na pošte či v obchodoch - je neúctivé, pokiaľ ľuďom, ktorí sa vám venujú a poskytujú službu, nevenujete dostatočnú pozornosť.
Priority a účel
Textové správy sú ideálne na sprostredkovanie krátkej a výstižnej správy. Nevyužívajte ich na komunikovanie dôležitých informácií alebo niečoho, čo potrebuje dlhší opis. Pokiaľ musíte zrušiť schôdzku, vždy zavolajte namiesto toho, aby ste to vybavili len poslaním SMS-správy. Pokiaľ komunikujete prostredníctvom SMS s osobou v pracovnom kontakte, nepoužívajte skratky alebo slangové výrazy, na ktoré ste zvyknutá napríklad pri esemeskovaní s kamarátkou. Buďte jasná, výstižná a čo najpresnejšia a najkonkrétnejšia.
Nikdy neukončujte vzťah cez esemesku. Absolútne faux-paux je tiež posielať kondolečnú správu prostredníctvom textovej správy - pôsobí to neokrôchane, necitlivo a lenivo.
Text: REUTERS
Foto: SHUTTERSTOCK