Dobrá škôlka deti nielen zabaví, ale aj pripraví na školu
Je ráno pred deviatou a niektorí rodičia ešte len vedú svoje deti do škôlky.
Vyzliecť sa v šatni, ešte pusa na rozlúčku a už ich pani učiteľka odvádza za kamarátmi do triedy, sedí ich tu sotva desať. V súkromnej škôlke je detí menej a vládne voľnejší režim, deti možno priviezť aj do desiatej a vyzvdvihnúť až po šiestej. Niektorým zaneprázdeným rodičom to vyhovuje. Mnohé deti sú tu však preto, že sa im miesto v obecnej škôlke neušlo.
Rodina Drozdovcov býva pri Bratislave a manželia do hlavného mesta denne dochádzajú za prácou. Potrebovali dieťa umiestniť do škôlky v blízkosti zamestnania, aby ho stihli vyzdvihovať. A to ešte skôr, ako dcéra dovŕšila tri roky.
Zapísať dieťa do štátnej škôlky sa im nepodarilo. Mali hneď dve nevýhody: vek dieťaťa a trvalé bydlisko mimo Bratislavy. "Veľa kamarátok nemohlo nastúpiť do práce, lebo im deti nevzali do škôlky. Ak si nemôžete dovoliť platiť v súkromnej škôlke ani opatrovateľku, inú možnosť, ako byť naďalej s dieťaťom doma, nemáte," hovorí Dagmar Drozd. Za dcéru Dominiku v súkromnej platí školné, ale neľutuje. "Štátne škôlky sú obsadené a v neštátnych je aj lepší prístup k dieťaťu," vyhlasuje matka. Na neštátnom zariadení oceňuje menej detí, lebo učiteľka sa im môže viac venovať, aj zaujímavý program a celkovú lepšiu starostlivosť.
Vďaka rastúcej krivke pôrodnosti môžu od septembra mnohé škôlky praskať vo švíkoch a mnohé deti ostanú za bránami. Zriaďovateľmi väčšiny škôlok sú obce a centrálne sa počet odmietnutých žiadostí o prijatie do škôlky neeviduje. Smolu môžu mať práve najmladší nováčikovia, ktorí do škôlky len nastupujú. Ak je počet prihlásených detí vyšší, ako je kapacita materskej školy, riaditeľ totiž podľa zákona uprednostní deti v predškolskom veku, deti s odloženou povinnou školskou dochádzkou a deti, ktoré dovŕšili tri roky. A mnohí rodičia tak musia využiť služby súkromných zariadení.
Súkromné škôlky sa nesťažujú
V bratislavskej mestskej časti Podunajské Biskupice sú na jednej ulici hneď dve súkromné škôlky a obe sa uživia. Tá, ktorá vznikla skôr, ani nemá kapacitu, aby prijala všetkých záujemcov. "Najväčší záujem majú rodičia dvojročných detí a detí, ktoré si na kolektív ťažko zvykajú," hovorí Silvia Remeníková, riaditeľka súkromnej škôlky Pinguin. Vznikla len tento školský rok a zatiaľ je v nej jedenásť detí a vždy dve učiteľky, podľa ďalších prihlášok sa však kapacita dvadsaťpäť detí naplní už tento september. "Dobrý pedagóg zvládne individuálnym prístupom asi osem detí. Postará sa samozrejme aj o dvadsaťpäť, ale už inak," tvrdí riaditeľka.
Režim je tu zariadený pre zaneprázdnených rodičov, niektorí deti potrebujú postrážiť aj po osemnástej hodine, po dohode a za príplatok. Program je zostavený tak, že stačí prísť ráno do desiatej, nie už na ôsmu.
Nie sú registrovaní v sieti predškolských zariadení, ale škôlku vedie bývala škôlkarská učiteľka a postupujú podľa osnov výchovy a vzdelávania štátnych škôlok. Riaditeľka pracovala v štátnej aj v inej súkromnej škôlke. V štátnej jej nevyhovoval prístup k deťom, súkromnú viedla majiteľka bez pedagogického vzdelania. Majiteľka nemala nijakú predstavu o vývine dieťaťa po fyzickej ani po psychickej stránke, čo by malo v akom veku zvládať a čo potrebuje, na čo sa má vzdelávanie zamerať, kedy treba dieťa odporučiť k špeciálnemu pedagógovi a podobne. To sa odrazilo aj v organizácii práce, ako určovala deťom program, vyberala hračky. Šminky pre bárbiny boli zaujímavejšie ako vzdelávacie hračky. "Ľudia majú niekedy mylnú predstavu, že s deťmi sa v škôlke iba hráme. Hra je dominantná, ale pedagóg vyberá hry a pomôcky, ktoré dieťa rozvíjajú, nielen zabavia. Ale žiadosť o prácu v škôlke si podávajú aj mladé dievčatá, ktoré robili au-pair v zahraničí a o výchove a vzdelávaní detí nevedia nič," hovorí Silvia Remeníková. Okrem hygienických noriem sa Silvia Remeníková môže preukázať aj dokladom o pedagogickom vzdelaní. Keďže v škôlke učia deti cudzí jazyk, učiteľka má z neho štátnu skúšku.
Možnosti rodičov
Barboru Zemanovú do štátnej škôlky ako dvaapolročnú neprijali. Starí rodičia ešte pracujú, nemohli sa o ňu postarať. "Proti štátnym škôlkam nemáme nič, sú dobré aj zlé. Rovnako ako súkromné. My sme sem prišli z inej súkromnej škôlky preto, že sme tieto učiteľky poznali a veľmi sa nám páčili," hovorí otec dvoch detí Peter Zeman. Barboru aj chceli po čase preložiť do štátnej škôlky, ale nevedela si zvyknúť. Tak ju vrátili späť do súkromnej a už tam chodí aj jej mladší brat Lukáš. V predošlom súkromnom zariadení bolo už priveľa detí, a keď za to človek platí, očakáva iný prístup.
Štvorročný Jarko Kovář chodil najprv do súkromnej škôlky a rodičia ho preložili do štátnej v Dúbravke na Damborského ulici. "Pre rodičov bola súkromná škôlka výborná, mohli dieťa priviezť aj vybrať kedykoľvek, ale deti tam nemali dobrý režim," hovorí matka Ivana Kovářová. Prekážalo jej, že deti nechali spať aj do pol štvrtej a že boli pomiešané mladšie so staršími, aj že zvyšovali školné. So štátnou škôlkou sú spokojní.
"Nezáleží na tom, či je to súkromné alebo štátne zariadenie, ale aká je kvalita. Rozhodujúci je učiteľ," vyhlasuje matka dvoch škôlkarov a sama učiteľka základnej školy Oľga Galandová. Jej dcéra nemala problémy zaradiť sa medzi ostatné deti a na škôlku si zvykla ľahko.
Samo Kavický chodí do škôlky v bratislavskej Dúbravke, kam chodil ešte jeho otec. "Nie som proti súkromným škôlkam, niektorí rodičia sú v práci veľmi vyťažení a potrebujú pre dieťa iný režim. Ale pre dieťa to vidím skôr ako elitárstvo, ktoré nie je veľmi zdravé," vyhlasuje otec Rastislav Kavický.
"Moja dcéra vyskúšala oba typy škôlok a lepšie sa cíti v štátnej, kde sa lepšie udržiavajú deťom hranice a majú pevný režim. V neštátnych škôlkach vládne prílišný liberalizmus," tvrdí matka Zuzana Všíčková. A v škole budú deti potrebovať aj zmysel pre poriadok a disciplínu.
Rodičia Tamary Lackovej uvažovali o súkromnej škôlke iba ak pre jazyk, ale nenašli takú, kde by boli so spôsobom výučby detí spokojní. Vybrali si štátnu škôlku na odporúčanie priateľov a dcérke sa tu na otvorenej hodine zapáčilo. Rozhodlo, že ju prijali, aj keď ešte nemala dovŕšené tri roky, hovorí matka Erika Lacková.
Súkromné škôlky sú sedemkrát drahšie
"V Senci máme štyri štátne škôlky, pričom tri z nich neberú staršie deti mamám na materskej dovolenke a jedna áno. Viem aj o mamičkách, ktorým dieťa do škôlky zobrali napriek tomu, že sú doma s mladším a, naopak, mamách, ktoré si museli predĺžiť rodičovskú dovolenku, lebo ich trojročnému dieťaťu sa v škôlke neušlo miesto a robí im to veľké existenčné problémy. Je tu aj niekoľko súkromných materských škôl, pre ktoré je táto situácia samozrejme zdrojom obživy," konštatuje Jitka Hladká z materského centra Senecké slniečko.
Čakajú najmenší a mamy na materskej
Problém s nedostatkom miest sa vyskytol už vlani. "V Dúbravke sa počas školského roka otvorili dve nové triedy, naša škôlka má teraz asi 10 - 15 neumiestnených detí, ktorým nemôžeme vyhovieť. Podľa nového zákona je maximálny počet detí v triedach nižší, trojročných prváčikov môže byť najviac dvadsať, ale do roku 2011 máme schválenú výnimku o dve deti v triede viac - ale stále je to menej ako predtým. Na jednej strane sa im pani učiteľka môže venovať viac, na druhej strane je miest nedostatok," uvádza Jana Janíčková, riaditeľka materskej školy na Damborského ulici.
Pre matky detí, ktoré sa do štátnej či obecnej škôlky nedostanú a na súkromnú nemajú dosť peňazí, to môže znamenať odklad nástupu do práce, lebo nemajú ako zabezpečiť si starostlivosť o dieťa. Alebo ak majú doma adepta na škôlku aj mladšie dieťa, uprednostnené budú zamestnané mamičky.
"U nás sme zaviedli kritériá prijímania detí, podľa ktorých uprednostňujeme najprv predškolákov a deti s odkladom povinnej školskej dochádzky podľa zákona, deti až po dovŕšení troch rokov, deti s trvalým alebo potvrdeným prechodným bydliskom v Petržalke, ale prístupní sme k riešeniu umiestnenia detí na základe preukázaných zlých sociálnych a rodinných pomerov a pre deti, ktorých starší súrodenci už navštevujú materskú školu" vyratúva Elena Poláková z Miestneho úradu v Petržalke. V tejto najľudnatejšej mestskej časti Bratislavy sa do škôlky nedostalo okolo dvesto detí, väčšinou mladších ako trojročných - lebo tie podľa predpisov "obsadzujú" dve miesta, lebo si vyžadujú viac starostlivosti. Od septembra bude situácia podobná, uprednostnené sú deti zamestnaných matiek, mamičky na materskej si musia na škôlku počkať. Ale za najdôležitejšie pri neprijatí dieťaťa k 1. septembru považujú v Petržalke ústretovú komunikáciu rodiča s riaditeľkou vybranej konkrétnej škôlky, ktorá môže prijímať deti do materskej školy počas celého roka, čo sa aj deje.
Suplujú škôlku
"Nedostatok miest v materských školách je stále aktuálny problém a niektoré materské centrá začali vyvíjať aktivity pre deti, ktoré by mali chodiť do škôlky, ale z dôvodu nedostatku miest ju nenavštevujú," uvádza Miriam Vojtková za Úniu materských centier.
"Keďže máme v materskom centre mamy, ktorým dieťa do škôlky nezobrali, urobili sme im v materskom centre špeciálny program - každý piatok doobeda, bez prítomnosti mám, sa im venuje lektorka, ktorá ich učí škôlkarským zručnostiam," hovorí Jitka Hladká z materského centra Senecké slniečko. Poslali mestu projekt a za peniaze, ktoré z neho dostanú, nakúpia potreby, pomôcky, nové veci do herne (väčšina súčasného vybavenia je pre maličkých) a zafinancujú sa z neho aj tematické výlety do okolia. "Situáciu so škôlkami to síce nerieši, ale robíme aspoň niečo," dodáva Jitka Hladká.
Text: Zora Handzová pre magazín Pravdy
Foto: Ivan Majerský pre Pravdu