Presunúť na hlavný obsah

Začínajúca podnikateľka roka 2009: Kríza na mňa pôsobí dobre

Kariéra

Tatiana Kyseľová začala podnikať ako dvadsaťročná, keď si založila vlastnú cestovnú kanceláriu.

Po teroristickom útoku na newyorské Dvojičky v septembri 2001 sa letenky predávali čoraz horšie, keď mladá podnikateľka dostala spásonosný nápad: predávať letenky cez internet. Stávka na predaj cez internet jej vyšla. Dnes má jej firma Pelikan 45 zamestnancov a tridsaťjedenročná Kyseľová sa môže hrdiť ocenením Začínajúci podnikateľ roka 2009 od spoločnosti Ernst and Young.

Hospodárska kríza postrašila väčšinu podnikateľov a aj Táňa Kyseľová priznáva, že mala určité obavy. Na druhej strane si však uvedomila, že kríza pre ňu bola aj prínosom – naučila ju totiž efektívnejšie pracovať so zdrojmi finančnými aj ľudskými.

"Cestovný ruch prináša veľa administratívy, čo znamená vysoké náklady. Preto sme sa snažili čo najviac obmedziť administratívu investovaním do technológie. Zefektívnili sme marketing a niektoré pracovné pozície, ktoré zastávali dvaja ľudia, sme zlúčili do jednej. Namiesto znižovania platov a krátenia odmien sme radšej stavili na kvalitných zamestnancov. Pre nich to znamenalo síce viac práce a zodpovednosti, ale aj vyššiu finančnú odmenu," vysvetľuje Kyseľová.

Šťastie praje pripraveným
Mladá podnikateľka krízu dnes vníma aj ako prehnanú bublinu. "Samozrejme, aj preto, že my sme ju v pelikan.sk nepocítili. Naopak, podarilo sa nám z nej vyťažiť," hovorí Kyseľová.
Na vlastnej koži sa presvedčila, že podnikateľ krízam čelí častejšie ako zamestnanec. Za krízu, a to dlhodobú, však považuje napríklad aj nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily či niektoré zákony, ktoré jej vraj sťažujú život a oberajú ju o čas, ktorý by mohla venovať rozvoju firmy. Napriek tomu tvrdí: "Kríza na mňa pôsobí dobre. Veľa sa pri nej naučím." Nuž, mnohí slovenskí podnikatelia by potrebovali jej optimizmus.

Čo sa teda z kríz naučila? "Napríklad to, že dobrí zamestnanci znamenajú nové nápady. Tie zasa prinášajú jednak zefektívnenie procesov, jednak nových klientov, a tým aj peniaze. Panika zo strany zamestnávateľa určite nepôsobí dobre a prenáša sa na zamestnancov. Tí potom znervóznejú a rozmýšľajú len o tom, kto z nich príde o prácu, namiesto toho, aby zapojili všetky svoje mozgové bunky a spolu vymysleli, ako z krízy von," odpovedá šikovná podnikateľka.

Podľa nej je kľúčové, dať zákazníkom to, čo práve potrebujú. Ak práve hľadajú lacnejší produkt, treba ho mať k dispozícii. Kto sa nedokáže rýchlo prispôsobiť požiadavkám trhu a verí, že krízu prežije so starými pracovnými postupmi a starým produktom, ten naozaj ťažko vyjde z krízy bez odrenín. Ak ju vôbec prežije.

Adrenalínový prístup
Kyseľová sa označuje za veľmi tvrdohlavého človeka, ktorý dokáže staviť všetko na jednu kartu. Nezastaví ju ani to, ak si okolie ťuká prstom na hlavu, že jej to predsa nemôže vyjsť. "Adrenalínu nikdy nie je dosť. V kríze som pripravená na nové, alternatívne riešenia. Ako podnikateľ ich buď ponúknem a uspejem, alebo skončím. Ale inovovať treba stále, nielen počas krízy, pretože nie je nič horšie ako víťaz, čo zaspal na vavrínoch," je presvedčená Kyseľová. V tomto roku vraj jej firma chystá ďalšie novinky, ku ktorým ju tiež inšpirovala kríza.

A ako motivuje svojich zamestnancov v hospodársky ťažkých časoch? "Na každého platí čosi iné, a nie vždy sú to len peniaze. Manažérom napríklad nechávam voľnú ruku v realizovaní sa. Majú široké pole rozhodovania sa. Keď niekto príde s niečím výnimočným, snažím sa ho výnimočne odmeniť alebo pochváliť," tvrdí.

Spôsob pracovných stretnutí vo firme nemenili, ľudí však viac podnecujú k sebavzdelávaniu, posielajú ich na zahraničné konferencie. V čase, keď väčšina firiem šetrí práve na vzdelávaní zamestnancov, Kyseľovej firma práve to poskytuje ako výhodu. Verí totiž, že čím kvalitnejších zamestnancov bude mať, tým rýchlejšie dokáže rásť aj firma.

Zatiaľ pre krízu prepustila jediného zamestnanca – svoju osobnú asistentku. Jej prácu prerozdelila dvom iným ľuďom. Dnes síce firma prijímanie nových ľudí zvažuje viac, ale ľudí vraj nevyťažujú na hranu. "Naopak, vďaka kríze sme sa zamysleli nad tým, či naši zamestnanci pracujú efektívne. Snažíme sa dobrých ľudí udržať čo najdlhšie. Veď čím dlhšie u mňa pracujú, tým viac vedia o spoločnosti a jej produktoch, a tým lepšie vykonávajú svoju prácu," uzatvára Kyseľová.

Text: Katarína Sedláková pre magazín Pravdy
Foto: archív Tatiany Kyseľovej