Ľudia v práci strácajú schopnosť komunikovať
Práca v kolektíve si vyžaduje trpezlivosť, komunikačné schopnosti a potrebnú dávku tolerancie a nadhľadu.
Prieskum washingtonskej univerzity však ukázal, že ľudia začali uprednostňovať prácu pri počítači v samostatnej kancelárii alebo z domu. A najviac im vyhovuje komunikácia prostredníctvom e-mailu.
Spôsob komunikácie medzi ľuďmi sa postupne vyvíja. Kým v minulosti bolo samozrejmosťou, že obchody sa uzatvárali osobne, teraz možno veľa vecí vybaviť prostredníctvom telefonátu alebo e-mailu. Tento spôsob komunikácie síce šetrí čas, ale čoraz viac ľudí izoluje od vzájomného kontaktu, a to sa odzrkadľuje aj na komunikácii.
Radšej e-mail ako osobný rozhovor
Päťdesiatriročná Jana Čechová viac ako tridsať rokov pracovala ako asistentka. Za toto obdobie vystriedala len troch zamestnávateľov. Pred tromi rokmi zostala bez práce. "Trvalo mi viac ako pol roka, kým som si našla prácu, pretože prednosť dostávajú mladšie asistentky. Ale odvtedy som vystriedala ďalších troch zamestnávateľov." Stretla sa totiž s ľuďmi, ktorí nedokázali komunikovať s ľuďmi a viesť firmu. "A to bol kameň úrazu. Mladí ľudia už nedokážu komunikovať otvorene ako v minulosti, keď som začínala. Dnes chce každý všetko vybaviť za dve minúty," hovorí. "Jeden z mojich predchádzajúcich zamestnávateľov bol absolútne nespoločenský človek. Sedeli sme v jednej miestnosti a on nehovoril, všetko mi písal do e-mailu," uzatvára Jana Čechová.
Každý človek nie je predurčený na prácu s ľuďmi. Aj keď podľa slov psychoterapeutky Moniky Herdovej človek môže existovať aj sám, je predovšetkým spoločenský tvor. Svoje schopnosti, vedomosti a zručnosti potrebuje uplatniť vo vzťahu s ľuďmi. Nestačí mu, že napríklad vymyslí kreatívne dielo z pohodlia domu. Potrebuje vnímať, že jeho dielo zamestnávateľ ocenil a prijal.
Čas na správne rozhodnutie
Tatiana Tichá pracovala v minulosti v personálnej agentúre, ktorá vyberala kandidátov do zamestnania v strednej Európe. Hovorí, že mnoho ľudí si počas hľadania práce myslí, že ak má potrebné vedomosti, je tým najlepším kandidátom na akýkoľvek post vo svojom odbore. "To, že má žena výborný strojopis, neznamená, že bude výbornou asistentkou. Dobrá asistentka musí byť zodpovedná, komunikatívna, milá, usmievavá. Žiada sa od nej viac, ako len ovládanie strojopisu."
Mnohí ľudia sa pre svoje povolanie rozhodli už na konci základnej školy, teda v čase, keď mali len štrnásť rokov. Podľa psychoterapeutky je v tomto veku dôležité, či má človek dostatok sebadôvery. Tá mu pomôže rozlíšiť, či sa rozhoduje podľa vlastného názoru alebo viac podľa priania významných ľudí v jeho živote. "Človek nemá inštinkty ako zviera, ktoré by mu jednoznačne pomáhali určiť jeho cestu. Sú prehlušené obavami z rozhodnutia, pretože platí, že bez sebazaprenia, disciplíny a vytrvalosti úspešným vo svojom obore nebude. Potrebuje cítiť, že ho najbližší ľudia podporujú. Ak však človek poprie v sebe najlepšie kvality a talent na úkor druhých ľudí, bude naozaj spokojný?” pýta sa Herdová.
"Som technický typ a pri svojej práci nepotrebujem komunikovať s ľuďmi, okrem svojho nadriadeného," hovorí Tomáš Horný z Bratislavy, ktorý už viac ako desať rokov pracuje v oblasti počítačových technológií. Tento spôsob práce mu vyhovuje, ale priznáva, že občas má problémy v bežnej komunikácii. "Som zvyknutý na počítač a pracujem z domu. V minulosti som si myslel, že som spoločenský typ človeka, ale dnes sa spoločnosti skôr vyhýbam," priznáva.
Opačný typ je herec Csongor Kassai, ktorý v detstve patril k deťom, ktoré neboli stredobodom pozornosti. Neskôr si však vybral herectvo, teda povolanie, v ktorom človek musí byť tak trochu exhibicionista. "Neviem, či si introvertnosť kompenzujem herectvom. Nikdy som netúžil byť hercom, ale deťom sa v triede páčilo, ako parodujem profesorov na strednej," priznal herec.
Podľa Tatiany Tichej existujú osobnostné testy, ktoré ľuďom dokážu pomôcť a objasniť, či sú skôr typ vhodný na prácu s ľuďmi, alebo by sa mali zamerať na zamestnanie, ktoré nevyžaduje priamy kontakt s ľuďmi. Správne rozhodnutie pomôže dosiahnuť lepšie výsledky pri hľadaní budúceho zamestnania, ale aj v samotných pracovných výkonoch.
Text: Martina Habláková pre magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK