Presunúť na hlavný obsah

Múdre deti sa občas v škole trápia

Rodinné vzťahy

Ak máte doma dieťa v predškolskom veku, ktoré siaha najradšej po encyklopédiách a zaujíma sa napríklad o pohyb planét v slnečnej sústave, treba dávať pozor.

Každý rodič by vo svojom potomkovi rád videl malého génia, ale čo ak má dieťa naozaj nadpriemerné intelektové schopnosti? Vtedy mu treba venovať špeciálnu pozornosť doma aj v škole, inak bude nešťastné.


Nie každé dieťa, ktoré vie na začiatku prvej triedy čítať, písať a počítať, musí mať mimoriadny intelekt. Ak sa však dieťa v predškolskom veku prejavuje dlhodobo ako "múdrejšie" než rovesníci, stojí za to zájsť do poradne na odborné posúdenie jeho intelektových schopností.  Asi dve percentá detí medzi rovesníkmi vynikajú nadpriemerným intelektom. V obyčajnej škole ich však často označujú za neprispôsobivé a, naopak, "hlúpejšie" deti, s ktorými sú problémy.

Nemožno sa tomu čudovať, lebo mimoriadne intelektové nadanie sa môže navonok prejavovať ako porucha učenia alebo porucha správania. Dieťa sa napríklad javí nekoncentrované, vrtí sa, vykrikuje, hrá sa so svojimi vecami, ale v skutočnosti sa nudí. Alebo nevie čítať nahlas, alebo číta veľmi rýchlo. Alebo mu vďaka hyperaktivite pripisujú poruchu správania nazývanú ADHD, hoci v skutočnosti mu nerobí problémy sústrediť sa aj dlhodobo, lenže ho činnosť musí zaujímať.

Chcú vedieť viac
V bežnej škole môže mať nadané dieťa veľké problémy. Keďže jeho rozumové schopnosti sú vyššie ako u rovesníkov, na vyučovaní sa nudí a - vyrušuje. Často sa to odhalí až v prvej triede, keď spolužiaci slabikujú z čítanky a učia sa sčitovať a odčitovať, nadané dieťa si v tomto veku aj rok-dva číta samo a ovláda malú násobilku. Nerozumejú, prečo ostatným deťom robí problémy to, čo ony už dávno vedia. Sú zvedavé, chcú vedieť ešte viac a tak učiteľke väčšinou komplikujú život, lebo ich musí zamestnať špeciálne. Navyše majú problémy s autoritami, takže ich označujú ako drzé, keď presadzujú svoje názory alebo bez problémov učiteľke dokazujú, že hovorí hlúposti.

Podľa riaditeľky štátnej Základnej školy a osemročného gymnázia pre nadané deti v Bratislave Jolany Laznibathovej intelektovo nadané deti si vyžadujú špeciálny prístup. "Potrebujú inú metodiku učenia a popri vzdelávaní viac pozornosti treba venovať ich výchove. Čím vyššie nadanie dieťa má, tým viac potrebuje podporu a starostlivosť, aby sme ich lepšie pripravili do života," zdôrazňuje Laznibatová.

Intelektové schopnosti idú totiž často ruka v ruke s problémami emocionálnymi alebo sociálnymi. Presadzujú seba, bývajú egocentrické, hyperaktívne a niekedy trpia poruchami osobnosti. Preto niektoré napriek svojmu intelektu nedokážu zvládnuť ani základné pravidlá správania sa v škole.

Na druhej strane, ak rozumovo talentované dieťa nenájde v okolí pochopenie, ak je potláčané, môže sa jeho vývoj otočiť opačným smerom - psychika sa bráni a dieťa akoby sa vrátilo o pár rokov späť. Prejavia sa napríklad problémy so zadrhávaním  reči, stane sa z neho akoby svoj mladší súrodenec.

Múdre, ale nevyzreté
Mimoriadne intelektové schopnosti neznamenajú vyššiu celkovú zrelosť, netreba vidieť v dieťati dospelého "rozumbradu", len v zmenšenom vydaní. Po citovej stránke sú na tom nadané deti rovnako ako ich rovesníci a v sociálnych kontaktoch dokonca zvyčajne zaostávajú.
Tým, že nad inými vyčnievajú, mávajú iné záujmy a často si s rovesníkmi nerozumejú. Bývajú svojské, nevedia sa prispôsobiť. Môžu byť uzavreté, utiahnuté, samotárske. Alebo, naopak, majú tendencie ostatných dirigovať, riadiť ich. Rovnocenná spolupráca im robí problémy.

Mať doma mimoriadne múdre dieťa nie je len dar, ale aj starosť. Rodičia takýchto detí by vedeli rozprávať o tom, aké náročné je vychovávať potomka, ktorý od nich vyžaduje viac ako iné deti. Sú to deti, ktoré "stále dobiedzajú", akoby sa obvyklé detské "prečo", ktoré poznáme z veku dvoch-troch rokov, ťahalo aj ďalej, ibaže v niekoľkonásobnej intenzite. Vyžadujú si svoj "intelektuálny pokrm", doma v podobe zaujímavého programu a pravidelného prísunu podnetných informácií, v škole zas potrebujú individuálny prístup, slobodnejšiu klímu a náročnejšie učivo.

Ako sa učia nadané deti
majú náročnejšie učivo, špeciálne osnovy
iná metodika učenia
menej žiakov v triede, individuálny prístup
nie autoritársky, ale viac partnerský prístup
špeciálna psychologická starostlivosť
kontinuálne vzdelávanie a výchova po maturitu

Text: Zora Handzová pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK