Vaše dieťa a televízor - je zákaz pozerať správny?
Sú rodičia, ktorí deťom zakazujú sledovanie televízie. Patrí to k základným trestom v slovenských rodinách.
Podľa detskej psychologičky Doroty Kopasovej z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie nie je zákaz pozerania televízie správny. Zakázané ovocie totiž najviac chutí. "Je skôr dôležité, aby sa rodičia s dieťaťom dohodli podľa prehľadu rôznych televíznych staníc, ktorý program bude dieťa sledovať. Môže to byť každý deň, ale až po ukončení prípravy dieťaťa do školy na ďalší deň." Kopasová si myslí, že by to už po ôsmej večernej hodine nemalo byť, o takom čase by už malo dieťa ležať v posteli.
Ako dlho môže dieťa pozerať televízor
Dieťa do troch rokov krátko, dobu treba zamerať len na pozeranie večerníčkov
Troj - štvorročné dieťa 10-15 minút denne
Štvor - päťročné dieťa 15-20 minút denne
Päť - šesťročné dieťa 20-30 minút denne
Dieťa do 15 rokov 45 minút denne
Koncentrácia dieťaťa sa vekom zvyšuje. Psychologička upozornila aj na to, aby rodičia nenechali pozerať programy v cudzom jazyku to dieťa, ktoré ešte nezvláda svoj materinský jazyk v štyroch bodoch: nemá primeranú slovnú zásobu svojmu veku, správnu výslovnosť a nevyjadruje sa súvisle a gramaticky správne.
Rodič s dieťaťom pred televízorom
V prípade, že rodič akceptuje tieto podmienky, psychológ nemá špeciálne výhrady voči tomu, aby deti nesledovali televízor. A samozrejme tie, ktoré ho sledovať nechcú, by rodičia nútiť nemali. Sú ešte na Slovensku aj také domácnosti, v ktorých sa televízor nenachádza z princípu, že rodičia sa chcú pri výchove ratolesti orientovať iba na rozhlas, DVD s rozprávkami, či počítač s internetom. "Najlepšie je televízor sledovať spolu s dieťaťom a bez ohľadu na to, v akom je veku, spýtať sa ho: Čo sa ti najviac páčilo, čo sa ti naopak nepáčilo a prečo?", vysvetlila doktorka Kopasová a dodala, že takto rodič spozná hierarchiu hodnôt dieťaťa a má možnosť ovplyvniť ho v želanom smere.
Výchova rozprávkami
Televízia a filmová rozprávka je podľa Doroty Kopasovej iba doplnkom výchovno-vzdelávacieho arzenálu rodičov a učiteľov. "Môže pôsobiť pozitívne a rovnako negatívne, závisí to od dospelých, ktorí dieťa vychovávajú," myslí si. Rozhodne je za to, aby sa rozprávka končila dobrom. Niektoré deti totiž rozprávky, ktoré sa dobrom nekončia, nechcú pozerať. "U detí predškolského veku je rozvinutá "phantasia pseudologica" - sú veľmi vnímavé a všetko prežívajú. Nie je pre ne dobré, aby sa báli a v noci strhávali zo spánku. Deti potrebujú pokoj, pocit istoty, bezpečia a zázemia a nie zlo, prípadne násilie", skonštatovala Kopasová.
Televízor kontra počítač
Televízor, rovnako ako počítač, psychologička Kopasová nepovažuje za nebezpečenstvo. Patria k dnešnej dobe. Je len dobré, ak sa ovládať počítať učí už dieťa predškolského veku. Podobne však ako v prípade televízora, aj pri počítači platia isté limity. "Vylúčila by som bojové hry, ale to je opäť v rukách rodiča, aby to ustrážili. Násilie totiž plodí násilie a deti sa tak môžu domnievať, že treba byť násilníkom", zdôraznila psychologička. Televízor a počítač by mali byť vnímané ako vhodné prostriedky k učeniu cudzích jazykov či programovaniu.
Malá rada pre rodičov
"Uzamkla by som televízor a zaheslovala počítač, aby moje dieťa pri nich nestrávilo všetok čas, keď nie som doma", poradila psychologička Kopasová, no zároveň zopakovala, že dieťa by malo o tom vedieť, podobne ako to, že si svoj obľúbený program bude môcť pozrieť len čo bude jeho rodič doma.
Text: -dz- pre oŽene.s
Foto: SHUTTERSTOCK