Presunúť na hlavný obsah

Keď sa (ne)hovorilo o umení milovať

Sex a vzťahy

Milé deti, len si predstavte takú včeličku, ako lieta z kvietka na kvietok a opeľuje... Takto nejako vyzerá typický príklad neobratného pokusu uviesť deti alebo mládež do tajov vecí sexuálnych a erotických.

Kto má vlastne takéto ponaučenie do života poskytnúť? Rodičia? Kamaráti? Internet? Viac či menej úspešne sa tejto úlohy zvykne zhostiť aj škola.

Sexuálna výchova a jej obsah sú aj dnes predmetom vášnivých diskusií. Liberáli by ju radi videli v osnovách, puritáni sa jej bránia s argumentom, že stačí poznať Desatoro. Predmet s takýmto obsahom sa však učil na školách aj v minulosti. Dokonca za režimu, ktorý len nerád pripúšťal, že okrem budovateľského nadšenia a lásky k Sovietskemu zväzu môže dušou a telom človeka hýbať aj sexualita.

Samozrejme, o sexe sa oficiálne hovorilo veľmi prudérne. Už siedmaci mali možnosť dozvedieť sa v učebnici prírodopisu, že "pre harmonický rozvoj človeka je nevhodné, predčasné a v neprimeranej miere sa zaoberať otázkami pohlavného života". Tretiaci na gymnáziu mali v učebných osnovách predpísaných šesť hodín venovaných oplodneniu, gravidite, starostlivosti o gravidné ženy a matky v ČSSR či "umelému prerušeniu gravidity a jeho nepriaznivým dôsledkom". Či sa dal takýto výchovný rámec naplniť zmysluplným, ba dokonca atraktívnym obsahom, to vo veľkej miere záviselo práve od kvality pedagóga.

Prišli aj sťažnosti
"Pedagogická činnosť znamená predovšetkým lásku k mladému človeku. Vzťah medzi žiakom a učiteľom je kľúčový. Ak je učiteľ dobrým psychológom, potom je aj dieťa schopné otvoriť sa a diskutovať o svojich citových alebo intímnych problémoch," hovorí stredoškolská profesorka Ditta Abrhámová z Gymnázia Laca Novomeského v Bratislave. Dlhé roky sa venuje zdravotnej výchove, patrí k zakladateľom Dňa narcisov a je priekopníčkou onkologickej výchovy, ktorá sa na tejto škole vyučuje.

V minulosti chodili študentom prednášať o sexuálnej výchove lekári, odborníci. Téma patrila pod predmet biológia, ale tam sa hovorí skôr o fyziologickej stránke sexuality, o pohlavných orgánoch, hormónoch... "My sme sa dostali do naozaj intímnych sfér mladého človeka. Hovorili sme otvorene o láske, ale aj o onánii či homosexualite," spomína profesorka Abrhámová. "Niekedy sme narazili aj na nesúhlas rodičov. V sedemdesiatych rokoch sme tu mali napríklad školskú lekárku a jej dcéra pôsobila v Prahe ako psychologička. Prišla k nám na besedu a rozprávala veľmi otvorene. Bolo to veľmi poučné, ale k riaditeľovi sa dostala sťažnosť. Zrejme prišiel niektorý chlapec domov, porozprával, o čom sa hovorilo v škole a rodičia boli pohoršení."

Otvorené rozhovory o sexualite narážali na odpor konzervatívnych rodičov, mnohé témy však tabuizoval aj komunistický režim. Napríklad skutočnosť, že sex okrem rozmnožovacej funkcie má pre človeka aj iný význam – že mu prináša potešenie a rozkoš. Že ide o prirodzený prejav blízkeho ba najbližšieho vzťahu medzi dvoma ľuďmi. "Umenie milovať bolo v plienkach," tvrdí Ditta Abrhámová. "Bola taká doba, že si žena ani nenárokovala na iné veci, ako je oplodnenie a rodenie detí – všetko ostatné sa považovalo za hriešne. Muž mohol mať libido, ale žena nie."

Mladí skôr starnú
Samozrejme medzi sexuálnom výchovou v minulosti a dnes je veľký rozdiel - jej obsah ostáva rovnaký, no adresát sa zásadne zmenil. Pred štyrmi desiatkami rokov ním bol študent, ktorý o sexualite nemusel vedieť takmer nič, pretože sa o nej verejne nehovorilo. Ešte aj učebnice s takouto tematikou mali "necudné výrazy" skryté tak, že sa dali čítať len pomocou špeciálnej fólie. Erotické časopisy sa pašovali zo zahraničia a internet neexistoval. Mládež nemala príležitosť dozvedieť sa o masturbácii, menštruácii, o antikoncepcii či bezpečnom sexe... Škola teda mohla naozaj slúžiť ako zdroj informácií.

Oproti tomu dnes sú médiá a predovšetkým internet plné tých najintímnejších záležitostí. Mladí ľudia vedia všetko o sexuálnych praktikách, to však neznamená, že sú dostatočne zorientovaní. "Mnohým veciam všeobecne rozumejú, ale vo chvíli, keď ide o ich vlastný problém, tak sú bezradní a veľmi potrebujú pomoc. Telefonujú mi dokonca aj cez víkendy, sedíme spolu a prekonzultujeme celé hodiny. Riešime nové vzťahy aj rozchody..." hovorí profesorka Abrhámová, ktorá je nielen učiteľkou, ale aj priateľkou svojich študentov.

Štatistiky dokazujú, že kvalitná sexuálna výchova má priaznivý vplyv na sexuálny život mladej generácie - napríklad aj na počet interrupcií. Varovným príkladom je nedávna udalosť v Poľsku, kde pri hromadných sexuálnych hrách otehotnelo päť školáčok vo veku 14 až 15 rokov. Nestačí si povzdychnúť, že za komunizmu by sa také čosi nestalo. V minulosti aj dnes platí to isté - o sexe treba rozumne a kultivovane hovoriť.

Text: Márius Kopcsay pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK