Cestovateľom hrozí trombóza
Viete, čo je to mať syndróm ekonomickej triedy?
Nie, nie je to pocit menejcennosti z toho, že ste na tom ekonomicky horšie ako váš sused s väčším bytom a lepším autom. Ide o zdravotný problém cestovateľov v lietadlách, pri dlhých cestách autobusom, autom. Nedostatok pohybu a sedenie v stiesnenom priestore môže viesť ku vzniku krvnej zrazeniny v žile a následne až k pľúcnej embólii s fatálnymi následkami.
Trombóza znamená vytvorenie krvnej zrazeniny v žile, najčastejšie v žilovom systéme nôh. Prečo toto riziko hrozí najmä nohám? Žily na nohách to totiž majú náročné. Krv sa musí z dolných končatín doslova vyšplhať proti pôsobeniu gravitačnej sily okolo jeden a pol metra nahor, smerom k srdcu. Lenže žily patria do nízkotlakového systému tela a na rozdiel od tepien majú tenkú, svalovo slabú stenu. Transportu krvi teda pomáhajú viaceré mechanizmy, z ktorých najvýznamnejšia a najúčinnejšia je tzv. svalovo-žilová pumpa. Inými slovami: do pumpovania krvi smerom nahor sa usilovne zapájajú aj svaly, predovšetkým lýtkové.
Pri prirodzenom pohybe sa svaly v pravidelných intervaloch sťahujú a stláčajú žily, čím krv vytláčajú hore. Ak však dlho sedíme, hromadí sa krv vplyvom gravitácie na relatívne malom priestore v cievach nôh, a tým sa zvyšuje pravdepodobnosť jej zrazenia.
Trombózu dostal lekár aj pilot
Krvná zrazenina sa môže prichytiť k stene žily, ale jej časť sa môže aj uvoľniť, a keďže v žilách, ako vieme, prúdi neokysličená krv, tá putuje do pľúc. Tam môže trombus spôsobiť embóliu so smrteľným následkom. Embólia doslova znamená náhle uzatvorenie krvnej cievy, čo vedie k narušeniu krvného prúdu a v prípade pľúcnej embólie doslova infarktu pľúc. Trombóza môže vzniknúť z mnohých dôvodov. Predovšetkým hlboká žilová trombóza, ktorá znamená krvnú zrazeninu v hlbokej žile, je závažný, život ohrozujúci stav. Toto riziko sa významne zvyšuje napríklad po voperovaní náhrad bedrového či kolenného kĺbu, pretože pri zákroku sa poškodia veľké žily nôh. V prípade, ak by pacienti po takýchto veľkých operačných výkonoch nedostali preventívnu liečbu, trombóza by sa vyskytla u 40-60 % z nich. Dnes už sa v rámci takejto prevencie vzniku krvných zrazenín používajú aj lieky v tabletách, bez nutnosti pichania injekcií. Viac na www.tromboza.com.
Súvislosť medzi dlhým cestovaním a trombózou je známa viac ako 50 rokov, keď bola opísaná trombóza u 54-ročného lekára po 14-hodinovom lete. Názov "syndróm ekonomickej triedy" vznikol v roku 1977, aby sa zvýraznil fakt, že hlavným rizikovým faktorom je dlhé sedenie v nepohodlnej, stiesnenej polohe pri cestovaní v lacnejšej časti lietadla, kde nie je toľko miesta na nohy. To však neznamená, že trombózu nemožno dostať aj v biznis triede, v autobuse alebo v aute. Dokonca bol opísaný aj prípad cestovateľskej trombózy u pilota. Najdôležitejším rizikovým faktorom trombózy okrem nedostatku pohybu počas letu je totiž dehydratácia. Cestujúci pred letom i počas neho málo pije, pretože nechce stále odbiehať na záchod, a pri súčasných obmedzeniach, čo sa týka nosenia tekutín v batožine, je táto situácia ešte vypuklejšia. Okrem toho mnohí pijú alkohol, kávu a čierny čaj, ktoré odvodňujú. V lietadlách je navyše výrazne znížená vlhkosť vzduchu. Svoju úlohu zohráva aj to, že počas letu sa tlak v kabíne lietadla rovná tlaku v nadmorskej výške 1 800-2 400 metrov. To aktivuje systém tela zodpovedný za zrážanie krvi.
Pite tekutiny a hýbte nohami!
"Dnes sa ako cestovná trombóza označuje vznik hlbokej žilovej trombózy alebo pľúcnej embólie pri cestovaní v sede viac ako 5 hodín, ak chorý nemal pred cestou žiadne prejavy tohto ochorenia a choroba sa prejavila do jedného mesiaca po ukončení cesty," tvrdí vo svojom odbornom článku na túto tému angiológ (cievny špecialista) doc. MUDr. Peter Gavorník, PhD. Riziko stúpa v závislosti od prekonanej vzdialenosti.
A aké sú preventívne opatrenia? Všeobecné preventívne opatrenia ako prijímanie dostatku tekutín pred cestou a počas nej, vyhýbanie sa alkoholu, užívaniu odvodňujúcich liekov (diuretík), upokojujúcich liekov (sedatív) a liekov navodzujúcich spánok (hypnotík) by mal dodržiavať každý, aj zdravý človek. "Odporúča sa venovať každú hodinu niekoľko minút napínaniu a uvoľňovaniu lýtkových svalov, krčeniu a napínaniu palcov na nohách a krúženiu chodidiel," odporúča odborník na cestovateľskú medicínu doc. MUDr. Rastislav Maďar, PhD. "Aspoň raz za hodinu je vhodné vstať a poprechádzať sa, pričom osoby náchylné na opuchy nôh by mali pri odbavovacom pulte leteckej spoločnosti požiadať o miesto pri uličke." Niektoré dopravné spoločnosti majú na videonahrávkach dokonca pripravené súbory cvičení, ktoré v pravidelných intervaloch premietajú a motivujú pasažierov, aby sa hýbali. Cvičeniu v priebehu dlhých ciest by sa mali venovať najmä tehotné ženy, cestovatelia nad 50 rokov, pacienti s postihnutím srdca, ciev (vrátane kŕčových žíl), s poruchou zrážavosti krvi, s nadváhou, pri pokročilej cukrovke, pri užívaní antikoncepcie. Zvýšené riziko trombózy hrozí aj fajčiarom a ľuďom po operáciách a poraneniach.
Špecialisti na cievne problémy odporúčajú svojim pacientom aj kompresívne pančuchy. Tie môžu byť lýtkové, polostehnové či stehnové a rozdeľujú sa do štyroch kompresívnych tried. Zatiaľ čo zdravým ľuďom je určená preventívna prvá trieda a neprispieva na ne poisťovňa, vyššie triedy už môže predpísať cievny chirurg, chirurg, angiológ, gynekológ (tehotnej), dermatológ i internista. Dobré skúsenosti sú aj s preventívnym užitím kyseliny acetylsalicylovej (Acylpyrín, Aspirín, Anopyrín). U vysokorizikových pacientov sa pred odletom odporúča dokonca injekcia heparínu (látka riediaca krv). "Môže ju predpísať len špecialista na základe individuálneho zváženia u toho-ktorého pacienta," tvrdí angiologička prof. MUDr. Viera Štvrtinová, CSc. Injekciu do kožnej riasy si pacient podá sám 2-4 hodiny pred dlhotrvajúcou cestou.
Kedy hrozí riziko vzniku cestovnej trombózy
- pri ceste dlhšej ako 5 hodín
- nedostatočné zavodnenie organizmu pred letom a počas neho (dehydratácia)
- konzumácia ťažko stráviteľného jedla pred cestou a počas nej
- stres a nedostatok spánku pred cestou (tuhý spánok zníži potrebnú fyzickú aktivitu)
- atmosférické vplyvy (zníženie tlaku pred búrkou v prípade ľudí citlivých na počasie)
- vek nad 50 rokov, chronické ochorenia, operácie alebo úrazy pred cestou
- užívanie hormonálnej antikoncepcie a iných liečiv zvyšujúcich zrážavosť krvi
- obezita, fajčenie, kŕčové žily, poruchy zrážavosti krvi, cievne a onkologické ochorenia
Príznaky trombózy
- tŕpnutie a sčervenanie v oblasti dolných končatín
- pocit ťažoby v jednej končatine, bolesti v okolí žíl
- opuchy okolo členkov, na lýtkach, napätá lesklá koža
- vyššia teplota jednej končatiny, zrýchlený tep srdca, teplota, nevoľnosť
Tri rizikové skupiny cestujúcich
1. Nižšie riziko platí pre každého cestujúceho, ktorý musí pri cestovaní sedieť viac ako 5 hodín v nepohodlnej, stiesnenej, zúženej polohe.
2. Stredné (zvýšené) riziko vzniká pri najmenej dvoch z uvedených faktorov: vek nad 40 rokov, obezita, metabolický syndróm, užívanie hormonálnej antikoncepcie, gravidita, srdcové zlyhávanie, chronická žilová choroba dolných končatín ľahšieho stupňa.
3. Vysoké riziko je u osôb so známou tromboembóliou, pri poruchách zrážania krvi, u osôb po náhlej cievnej mozgovej príhode, po infarkte, u pacientov so zlyhávaním srdca, pri zhubných ochoreniach, u osôb po chirurgických zákrokoch s vysokým rizikom trombózy, po traumách so sadrovou či inou fixáciou, pri chronickej žilovej chorobe dolných končatín vyššieho stupňa atď.
Text: Biba Biela pre magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK