Prevencia u zubára ušetrí peniaze
Existuje niekoľko spôsobov, ako dosiahnuť pekný úsmev.
Od dôslednej hygieny cez bielenie zubov až po použitie implantátov. Závisí to však nielen od nášho zdravotného stavu, ale aj od peňaženky. Aby cesta za "hollywoodskym" úsmevom bola čo najlacnejšia, je dobré vedieť, ako sa pohybujú ceny v rámci Slovenska.
Zo zákona si všetci platíme zdravotné poistenie. Aby sme mohli využiť Liečebný poriadok, musíme dodržiavať aj isté pravidlá. Medzi povinnosti pacienta patrí v každom kalendárnom roku absolvovať povinnú preventívnu prehliadku. Podľa hovorkyne Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petry Balážovej je zarážajúce, že ju absolvuje iba 25 percent dospelej populácie. "Dôvodom takejto nízkej návštevnosti je najčastejšie zaneprázdnenosť a nižšie povedomie o prevencii rizikových faktorov a hlavne pocit, že pokiaľ nemám bolesti, tak som zdravý," vysvetľuje Balážová. Ak ste však minulý kalendárny rok neabsolvovali preventívnu prehliadku, tento rok si musíte hradiť všetky výkony u zubného lekárstva sami. Zdravotná poisťovňa vám neuhradí žiadne zdravotné výkony. Zaplatiť si musíte aj preventívnu prehliadku.
Preventívna prehliadka zahŕňa vyšetrenie stavu chrupu, slizníc, mäkkých tkanív čeľustí a ústnej dutiny, kontrolu zubných náhrad, kontrolu zubnej hygieny, hygienických návykov. V prípade potreby stomatológ súčasne odstráni povlak, zubný kameň, ošetrí zubný kaz. Ak má poistenec absolvované preventívne prehliadky, odstránenie zubného kazu mu hradí zdravotná poisťovňa.
Reklamácia u zubára
V zásade platí, že pacient, ktorému vypadla korunka alebo plomba, to môže u zubného lekára reklamovať. Podmienkou je, aby si problémy nespôsobil sám napríklad pádom alebo nevhodným používaním. Ak je príčina v chybnom materiáli, zubár je povinný chybu zadarmo opraviť.
Podľa Občianskeho zákonníka sa uznáva reklamácia do dvoch rokov na materiál. Ostatné práce sa podľa vyjadrenia Jána Vanča zo Slovenskej komory zubných lekárov posudzujú individuálne. "Plomby alebo aj protetiku nasadzujeme na živý organizmus, ktorý pracuje. Preto je dôležité, ako sa ten pacient stará o svoj chrup. Čo sa týka protetiky, odporúčam podpísať Zmluvu o diele, kde by sa presne určili podmienky," dodal Vančo. So sťažnosťou na niektorý výkon alebo liečebný postup musíte ísť najskôr k ošetrujúcemu lekárovi, ktorý posúdi, či je reklamácia oprávnená. Môžete tak urobiť ústne, ale aj písomne. Nezabudnite na doklad o zaplatení, ktorý by mal byť súčasťou reklamácie, preto si ho nezabudnite vypýtať a odložiť.
Ak sa sťažujete na liečebný postup, môžete sa so sťažnosťou obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. S nespokojnosťou s cenou výkonu sa musíte obrátiť na odbor zdravotníctva príslušného samosprávneho kraja. Ten má na starosti aj cenníky výkonov zdravotnej starostlivosti, ktoré poskytuje zubný lekár. Môžete sa obrátiť aj na ministerstvo zdravotníctva, to však vašu sťažnosť na riešenie posunie na samosprávny kraj. Kontrolu sťažnosti liečebného postupu môže vykonať len iný zubný lekár poverený Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Ak je sťažnosť opodstatnená, pacient má nárok na opravu alebo vrátenie peňazí. Reklamovať sa dá použitý zdravotnícky materiál a nezáleží na tom, či výkon hradila zdravotná poisťovňa, alebo či má stomatológ zmluvu so zdravotnou poisťovňou. Posudzovanie je problematické najmä pri plombách, pretože je tam veľa vplyvov, ktoré nezávisia len od stomatológa, ale napríklad od zdravia konkrétneho človeka. Medzi reklamácie nepatrí poškodenie zdravia.
Prečo čakáme a všade platíme inak
Zubných lekárov môžeme rozdeliť do dvoch skupín. Do prvej môžeme zaradiť zmluvných, ktorí majú podpísané zmluvy s poisťovňami, a nezmluvných, ktorí ich nemajú. Zmluva okrem iného stanovuje, ktoré výkony uhrádza poisťovňa, ktoré sú so spoluúčasťou pacienta a ktoré plne hradí pacient. Poisťovňa plne hradí len základné výkony a najlacnejšie materiály. Prevažná väčšina stomatológov však používa kvalitné materiály, ktoré poisťovňa plne nehradí. Dôsledkom je doplácanie u zubárov. O výške rozhoduje vybavenosť ambulancie, lokalita a použitý materiál.
Každá poisťovňa zmluvným zubárom individuálne stanovuje objem peňazí, tzv. limity, ktoré môžu na mesiac minúť. Ak ho lekár prečerpá, musí pacient s ošetrením počkať alebo si ho celé zaplatiť. Podľa zákona lekár musí v tomto prípade ošetriť len bolestivé prípady, iné mu poisťovňa nezaplatí. "Mám určitý počet poistencov a určitý objem finančných prostriedkov, ktoré mi uvoľní poisťovňa. Aj keď zoberiem nejakých pacientov z tej istej poisťovne navyše, stále mám rovnaký objem peňazí. Nič navyše poisťovňa nezaplatí. Zmluvní lekári nechcú prijímať nových pacientov, pretože s nimi nejdú peniaze. Viac pacientov znamená dlhšie čakacie lehoty," vysvetlila zubná lekárka z Prešova.
Zubári dnes fungujú ako podnikatelia, akurát s tým rozdielom, že limity zo strany zdravotných poisťovní im neumožňujú prijímať viac pacientov, ako majú stanovené, respektíve nemôžu vykonávať väčší počet výkonov, ako im dovoľujú limity.
Ceny musia byť vypočítané podľa zákona o cenách, kde sú zahrnuté pri výpočte cien zubných výkonov ekonomicky opodstatnené náklady a priradený primeraný zisk. Každá zubná ambulancia musí mať svoj cenník podľa svojich nákladov, preto nie je možné mať jednotný cenník. Výpočet cien musí byť zdokumentovaný, dokázateľný a obhájiteľný. Existujú firmy, ktoré vypracúvajú cenníky, ale lekár si môže ceny odvodiť výpočtom sám podľa kalkulačného vzorca. "Robím cenníky približne osemdesiatim percentám zubárov na Slovensku. Aj keď im vypočítam určitú sumu, po konzultácii s lekárom ju znížime, pretože si to vyžaduje situácia," vysvetlil Vančo. Doplatky pacienta na rovnaký výkon sa teda v jednotlivých ordináciách líšia. Niekde zmluvný lekár poisťovne urobí amalgámovú plombu za 5 eur, u iného zaplatíte 10 eur. Štatistiky o priemerných cenách za zubné lekárske výkony neexistujú.
Text: Jana Čížová pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK