Desať tipov, ako sa zbaviť stresu
Neviete, kde vám hlava stojí? Úloh akoby vám stále pribúdalo a vy máte pocit, že sa v práci utopíte?
Dá sa to jednoducho zmeniť. Tu je desať protistresových tipov.
1. Oslavujte
Úspechy posilňujú sebavedomie a odolnosť voči stresu. Vždy sa oplatí, primerane odmeniť a osláviť aj malé hrdinské činy: napríklad kyticou na pracovnom stole, nejakou dobrotou, koláčom s kolegyňami či návštevou kina.
2. Neseďte na poradách
Ak pracovným partnerom zavčasu poviete, že v určitý čas musíte odísť, môžete len získať. Buď sa pousilujú skončiť poradu dovtedy, alebo môžete bez zlého svedomia poradu opustiť.
3. Vlastné PR namiesto stresu
Samochvála vedie k uznaniu rýchlejšie ako tvrdá práca. Ale musí ísť o správnu samochválu. Ženy často zdôrazňujú úsilie, ktoré vyvinuli a dúfajú v pochvalu za usilovnosť. Ale ten, kto hovorí o snahe, zožne nanajvýš súcit. Je lepšie hovoriť ako muži len o výsledkoch a úspechoch a získať si za to solídny rešpekt.
4. Nebojte sa niečo vynechať
Nikto nemôže vždy stihnúť vybaviť perfektne všetky úlohy, ktoré dostane. Nebojte sa príliš náročné úlohy s príliš nevýraznými výsledkami odložiť na neskôr alebo sa na ne celkom vykašľať.
5. Nenechajte sa tlačiť termínmi
Je dobré neustále sa pýtať, kedy presne musí byť úloha vybavená. Často sa totiž ukáže, že v skutočnosti je na ňu oveľa viac času, ako sa zdalo a teraz sa môžete venovať dôležitejším veciam.
6. Jedno, ešte viac jedno a najviac jedno
95 percent sťažností patrí do zložky: "no a čo". Je to nepríjemné, trápne, nespravodlivé a obťažujúce, ale nie je to dôvod na výčitky svedomia a už vôbec sa preto svet nezrúti.
7. Pýtajte sa
Ešte stresujúcejšia ako zlá spätná väzba od šéfa je žiadna spätná väzba, pretože u žien veľké mlčanie spôsobuje pochybnosti. Ak sa váš šéf nevyjadruje o kvalite vašej príce, radšej sa pravidelne opýtajte: Je to tak v poriadku? Čo si o tom myslíte?
8. Včas dupnite na núdzovú brzdu
Zamestnanci, ktorí pri silnom tlaku hneď žiadajú isté hranice, sú pre šéfov oveľa príjemnejší, ako tí, čo akceptujú tlak, ale potom sa topia v strese a strhávajú doň aj ostatných.
9. NIE triumfuje
Je neuveriteľne dobré pre zdravie, hovoriť svoj názor jasne, jasne stanoviť hranice a postaviť sa na odpor, ak vám niečo nepasuje. Prehltnuté nie vedie k zbytočnému stresu.
10. Kým všetko zahodíte
Premýšľajte kriticky o všetkom, čo robí zlú krv medzi vami a šéfom. To vám uľahčí odpoveď na rozhodujúcu otázku: Akého stresu sa zmenou práce vlastne zbavím?
Text pripravila: kse pre ožene.sk
Foto: SHUTTERSTOCK