Ženy sú zdržanlivé, muži pôžitkári. Je reč o sexe? Nie, o jedle!
Vedci stanovili záadné rozdiely v tom, ako sa stravuje nežnejšia polovička ľudstva a ich mužskí partneri.
Chuť a zdržanlivosť - tak sa vraj stručne a výstižne dá vystihnúť hlavný rozdiel v prístupe medzi mužmi a ženami. Muži navyše dávajú prednosť skôr mäsitým jedlám a alkoholu, kým ženy sa pomerne skoro v jedle bohatom na kalórie obmedzujú a inklinujú skôr ku konzumácii ovocia a zeleniny. Píše o tom agentúra AFP.
Jana Rückertová-Johnová z Univerzity Hohenheim v Stuttgarte pri prednáške na tému genderových aspektov vo výžive uviedla, že na základe vykonanej štúdie nemecké ženy v priemere zjedia denne okolo 129 gramov zeleniny, muži len 112 gramov. Bádateľka upozornila, že v oboch prípadoch sú však stále veľké rozdiely medzi tým, čo je a čo by malo byť. Odborníci odporúčajú dopriať si každý deň 400 gramov zeleniny.
Ešte väčšie rozdiely panujú medzi ženami a mužmi, čo sa týka konzumácie mäsa. Kým muži ho denne zjedia približne v priemere 103 gramov, ženy si pochutnávajú len na 53 gramoch. Najväčšie diferenciácie zistil výskum vo vzťahu oboch pohlaví k alkoholu, ženy vypijú denne v priemere 81 gramov alkoholu (najmä vína a sektu), muži ich so svojimi 308 gramami (predovšetkým v pive) prekonávajú viac ako trojnásobne.
"Ženy dbajú viac na zdravú stravu a kladú pri jedle dôraz na striedmosť a disciplínu, muži dávajú prednosť chuti jedla a následky
hostiny regulujú radšej športom," uviedla Rückertová-Johnová.
Mäso je všeobecne považované za symbol moci a sily, ako ukazujú rozličné kultúrnoantropologické štúdie. Pri prechode od lovecko-zberačského spôsobu života k usadlejšiemu poľnohospodárskemu štýlu sa stala táto potravina v jedálničku pre našich predkov ešte vzácnejšia.
V modernej dobe, keď je mäso pre väčšinu populácie dostupné, odkazujú na status a bohatstvo človeka konzumované druhy mäsa - teda jeho kvalita.
Z hľadiska preferencií pohlaví je však dôležitá nielen kvalita, ale tiež kvantita. Rückertová-Johnová upozorňuje na to, že sa táto skutočnosť často odráža aj v názvoch na jedálnom lístku.
Jeden pokrm je nazvaný napríklad Steak pre ženy a hneď pod ním figuruje o niečo väčšia porcia rovnakého jedla určená pre muža s názvom Kovbojský steak. Odlišnosti v prístupe k jedlu sa prejavuje už v detskom veku, čo sa tiež následne premieta do reklamy. Jeden a ten istý puding jednej značky tak existuje vo verzii pre chlapcov ako červený piratský krém a vo verzii pre dievčatá ako ružovočervený krém pre princezné.
K umiernenosti v konzumácii potravy majú sklon už mladé dievčatá. Askéza diktovaná rôznymi nezdravými diétami potom často ústia do patologických porúch príjmania potravy, ako je bulimia alebo anorexia.
Text: ČTK
Foto: SHUTTERSTOCK