Aký má byť správny učiteľ? Dobrý a moderný!
Viete, aká by mala byť správna učiteľka?
"Nemala by na nás vrieskať celú hodinu."
"Mala by byť dostatočne múdra, aby nás vedela všetko naučiť."
Takto a podobne odpovedali v ankete žiaci základnej školy. Veľa z nich však na dobrých učiteľov šťastie má. Učitelia, ktorí majú k deťom vzťah, ale zároveň aj vedia na svojich hodinách využívať moderné technológie, dokážu deti viac zaujať.
Indikó Keresztesi učí na základnej škole vo Vlčanoch a naučila s počítačom pracovať nielen svojich žiakov, ale aj mnohých rodičov. Do školy priniesla videokameru, fotoaparát a diktafón, aby deti mohli zaznamenať svoje aktivity. Fotografie a zábery z projektov spracovala do videí na youtube, aby si svoje ratolesti v akcii mohli pozrieť aj rodičia.
"Dnešní rodičia nevedia dosť o svojich deťoch, pretože sa stále niekam ponáhľame. Cez našu virtuálnu nástenku spoznajú, aký je náš život v škole," hovorí pani učiteľka s úsmevom. Deti sa tak zároveň naučia prezentovať sa na verejnosti, čo podporí ich sebavedomie. Vlčany sú malá dedinka, ale aj vďaka učiteľke si 80 percent rodičov zvyklo používať webovú stránku školy.
Počítače deti motivujú učiť sa a vedú ich k väčšej aktivite. Kým pri hromadnom opakovaní násobilky či gramatiky na hodine sa plne zapája iba ten, kto práve odpovedá, jednoduchý počítačový program stačí na to, aby si učivo preopakoval každý. Počítač zároveň umožní vyučovať oveľa názornejšie a dáva priestor tvorivosti.
Deti v princípe nezaujíma to, čo bolo, ani to, čo bude, dôležité je, čo je teraz. Učiteľ Karol Rácz z Liptovského Hrádku však dokáže svojich šiestakov zaujať tak, že "suché" letopočty a zaprášené postavy z dejepisu ožívajú v príbehoch a na konkrétnych miestach. A informačné technológie učiteľovi pri tom veľmi pomáhajú.
Naštudovali divadelné predstavenie, učivo preberajú ak sa dá priamo na mieste archeologických nálezísk, na dejepise využívajú prezentácie v power pointe či interaktívnu tabuľu. Zážitkové metódy v spojení s názornosťou výučby dokážu zázraky.
"Keby som to deťom vysvetľoval klasicky, o hodinu, o dve by látku zabudli. Keď ale vidia, ako to v tej dobe vyzeralo, aké ľudia používali zbrane, aké nosili šperky, vedia si lepšie predstaviť vtedajší spôsob života," hovorí učiteľ. Jeho žiaci nielen vyhľadávali informácie, ale aj sami zhotovili štít bojovníka, ochutnali keltský chlieb, korý si upiekli podľa starej receptúry a hrali divadlo o keltských bojovníkoch.
"Rodičia by mali na učiteľov vyvíjať väčší tlak, aby učili ich deti lepšie. Škola je veľmi konzervatívna inštitúcia a bez aktivity rodičov sa to nezmení," myslí si profesor pedagogiky Ján Pišút.
Počítač v správnych rukách pomáha nielen skvalitniť výučbu, ale zbližuje učiteľov a žiakov, aj učiteľov a rodičov a môže zlepšovať aj vzťahy deti navzájom. Ako na Orave v Trestenej, kde vďaka učiteľovi Petrovi Palovi piataci spolupracovali s prvákmi na vlastnom didaktickom filme o domácich zvieratách.
Moderných učiteľov, ktorí do výučby zapájajú informačné technológie, už päť rokov oceňuje spoločnosť Slovak telecom a všetky víťazné projekty sú dostupné na www.cenast.sk ako inšpirácia pre ďalších inovatívnych učiteľov, bez kopirajtu.
Text: -zoh- pre oŽene.sk
Foto: archív