Dojčatá chápu prevahu väčších
Deti sa podľa všetkého už rodia so schopnosťou pochopiť spoločenskú hierarchiu.
Najdôležitejšie postavenie podľa všetkého pripisujú väčším postavám. Podľa psychológov z Harvardovej univerzity dojčatá mladšie ako jeden rok očakávajú, že keď sa dve osoby dostanú do konfliktu, zvíťazí tá fyzicky väčšia. Výskum publikovaný v žurnále Science naznačuje, že ľudia sa už rodia alebo veľmi rýchlo získajú schopnosť orientovať sa v spoločenskej hierarchii.
"Z histórie vieme, že králi či náčelníci sedeli na vyvýšenom piedestáli oblečení do habitov, v ktorých pôsobili, že sú väčší než v skutočnosti. Podriadení si pred nimi zvyčajne pokľakli, aby prejavili voči nim rešpekt, uviedla hlavná autorka štúdie Lotte Thomsenová. "Takisto mnoho zvierat či vtákov sa naježí či roztiahne perie, aby vyzerali väčšie. Psy, naopak, preukazujú podriadenosť prikrčením. Náš výskum naznačuje, že dojčatá tiež rozumejú týmto signálom, a to ešte predtým, než zvládnu verbálne zručnosti," pokračuje psychologička.
Thomsenová s kolegami z Harvardu a Kalifornskej univerzity skúmala reakcie detí vo veku osem až šestnásť mesiacov. Púšťali im kreslené filmy, v ktorých vystupovali dve postavičky - jedna väčšia a druhá menšia.
"Také malé deti, samozrejme, ešte nevedia hovoriť, a tak ich očakávania a skúsenosti musíme posúdiť na základe ich správania," hovorí Thomsenová. "Dojčatá zvyčajne na niečo pozerajú dlhší čas, ak ich to prekvapí. Preto môžeme otestovať ich očakávania podľa toho, na ako dlho ich daná situácia zaujme. Ak na ňu hľadia dlhšie, zrejme narušila ich pôvodné očakávania," vysvetlila.
V kreslenom filme účinkoval veľký a malý objekt s očami a ústami. Skackali oproti sebe a v strede pódia sa stretli. V jednom pokračovaní sa malý objekt uhol a pustil veľký v ceste. V druhom to bolo opačne. Veľký dal prednosť malému.
"Ako sme predpokladali, batoľatá boli oveľa viac prekvapené, keď malý dostal od veľkého prednosť." Priemerne na túto scénu hľadeli až dvadsať sekúnd, kým pri očakávanom víťazstve veľkého ich udalosť zaujala len na 12 sekúnd. Viac prekvapené z vývoja situácie však boli deti staršie ako desať mesiacov, čo naznačuje, že konceptuálne chápanie situácií sa rozvíja niekedy medzi ôsmym a desiatym mesiacom života.
"Porozumenie, kedy a ako sa buduje bohatý repertoár chápania spoločenských situácií, je jednou z hlavných výziev kognitívnych vied. Náš výskum ukazuje, že už aj dojčatá chápu vznik konfliktných situácií a majú vlastný spôsob, ako odhadnúť, ktorá z postáv v konflikte obstojí," dodala Thomsenová.
Text: Miroslav Vajs pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK