Po interiérovom architektovi sa poobzerajte čo najskôr
Najvýhodnejšie je, ak ho oslovíte už v čase, keď kúpu bytu alebo stavbu rodinného domu ešte len zvažujete.
Príchod architekta pred kúpou bytu, alebo do holobytu nie je výhodný len pre architekta, ale v konečnom dôsledku aj pre klienta, vysvetlila architektka z bratislavského L7 Ateliéru, Jana Ivanovová. Doplnila, že v takom prípade v skutočnosti ušetrí a byt/dom bude zariadený podľa jeho predstáv. Naopak, nešťastné riešenie je, ak chce klient na architektovi ušetriť, v domnení, že si svoj príbytok zariadi sám a približne na polceste to vzdá. "Vtedy nám neostáva nič iné, len spraviť kompromis medzi tým, čo už spravil on a našim profesionálnym pohľadom na danú vec. Žiaľ, znamená to niekedy náklady navyše, pretože niektoré z už zrealizovaných vecí treba dať do poriadku, ak nám ide o jeden dokonalý celok," dodala Ivanovovej pracovná partnerka, architektka Katarína Poláková.
Architektka Jana Ivanovová uviedla, ako to môže vyzerať v praxi: "Povedzme, že som si kúpila 4-izbový byt. Mám akú-takú predstavu, napríklad viem, že tam budeme bývať dvaja, máme radi časté návštevy a otvorený vzdušný priestor. Klientské zmeny podľa týchto predstáv majiteľa možno vykonať ešte predtým, ako sú postavené priečky, zrealizovaná elektrina či ostatné rozvody. Čiže priestor sa upraví na základe mojich požiadaviek."
Tvorba interiéru je podľa architektiek veľmi osobná vec. Čo musia o klientoch, ktorým interiér navrhujú, vedieť, je aj to, ako žijú, aké majú zvyky, kam si odkladajú veci, či majú knihy, klavír alebo domáceho miláčika. Interiér musí v konečnom dôsledku ladiť s návykmi a systémom, v akom zadávateľ funguje. "Snažíme sa ušiť mu ho na mieru," vraví Katarína Poláková. Nie nadarmo sa hovorí, že architekt je ako krajčír. "Krajčír vám šije na mieru šaty. Vy ich nosíte, podobne ako v interiéri, ktorý vám ušijeme, vy v ňom žijete."
Stáva sa aj to, že klient s architektom si nesadnú. Dobrý architekt by to mal zistiť na prvom, prípadne druhom stretnutí. Ak sa naše predstavy nedokážu v jednom bode stretnúť, je lepšie rozísť sa v dobrom, ako rozhádať sa uprostred projektovania či realizácie, myslí si Jana Ivanovová. Katarína Poláková dopĺňa: "Architekt musí vedieť odhadnúť aj to, či je daný klient tvárny. On totiž môže prísť s nejakou predstavou, typu: Takto som to videl v časopise alebo u suseda, no dá si vysvetliť, ak mu povieme, že jemu sa to do bytu či domu nehodí. Prípadne sa ho snažíme trochu "preklopiť" niekam inam a poradiť mu, čo je do jeho interiéru vhodnejšie. Ak je našim radám otvorený, spolupráca s ním je možná."
Text: Dana Závadová pre oŽene.sk
Foto: SHUTTERSTOCK