Vyhnite sa prešľapom v etikete pri návšteve reštaurácie a hotela
Dodržiavanie etikety v reštauráciách je jednoduché pre tých, ktorí ich navštevujú častejšie.
Ľudia však väčšinou varia doma. Ako sa teda správať pri príležitostných rodinných oslavách alebo pracovných večeriach?
V luxusných reštauráciách sú jedálne lístky zvyčajne bohaté na krásne a dômyselné názvy jedál, napríklad v reštaurácii Signature si môžete dať ako predjedlo foie gras patee s hruškovo-figovým dipom. Každý šéfkuchár má svoj vlastný vkus, preto volí štýlové názvy pokrmov podľa seba. Na druhej strane, hostia nemusia vždy správne identifikovať, aké jedlo sa za nádherne znejúcim pomenovaním skrýva. Často sú za sofistikovanými názvami jednoznačné a jednoducho pripravené jedlá. Pre správny výber sa treba spýtať čašníka, čo názvy v jedálnych lístkoch znamenajú a dať si poradiť. Najhorším riešením je vybrať si niečo narýchlo len preto, že čašník už stojí pri našom stole, bez toho, aby sme vedeli, čo si objednávame.
Jednoduché pravidlá stolovania
Papierová servítka alebo látkový obrúsok, ktorý je na stole, nie je iba dekoračným predmetom, má svoju praktickú funkciu. Servítku nemusíte použiť, nie je skúškou z noblesného správania, slúži jednoducho na to, aby sme zabránili fľakom na oblekoch či šatách. Dajte si ju na kolená alebo páni za kravatu, aby si chránili košeľu.
Všetko jedlo na tanieri je vaše. Keď dostanete cesnakovú polievku v bochníku, pokojne zjedzte aj bochník, pokiaľ vám chutí. Pred časom sme čelili výzvam, čo je skutočné jedlo a čo je len dekorácia. V dnešnej dobe všetko, čo dostanete na tanieri, je jedlé, napríklad listy či kvety. Napriek tomu, pokiaľ si nie ste istí a chcete vyskúšať niečo exotické, čo ste pred tým nikdy nejedli, poproste čašníka o radu. Napríklad slimáky sa jedia pomocou špeciálnych príborov, personál vám rád ukáže, akým spôsobom. Pri hydinových krídelkách alebo stehienkach dostanete aj vlhčený obrúsok, uteráčik alebo misku s vodou. Keďže ich jete rukami, vo vode si umyte ruky. Trápna situácia nastane, keď hosť takúto vodu vypije."
Pri stolovaní platí klasické pravidlo, neklaďte ruky na stôl a používajte pripravený príbor vždy zvonka smerom dovnútra. "Pokiaľ neviete, ktorý pohár je na červené alebo biele víno, na minerálku, nemajte z toho obavy, dajte sa viesť servisom. Oni vám nalejú aj minerálku do správneho pohára.
Slováci v reštauráciách
Našinci sú zvyknutí na čistotu na stole. Hostia si často sami upratujú stôl okolo seba. Napríklad, keď im padá chlieb či kvapne na obrus víno, snažia sa ho vyčistiť a poupratovať svoj stôl. Nechajte to na čašníkov, netrápte sa s tým, oni okolo vás upracú, ak je to nutné.
Hotely
Personál v hoteli je tu pre hostí, aby im pomohol, poradil. Pri vstupe do hotela vás privíta portier alebo bellboy. Ak si prajete, zaparkujú vaše auto, odnesú váš kufor až do izby. Pokiaľ im ho dať nechcete, nemusíte. Na recepcii, ale aj v reštauráciách manipuluje hotel s vašou kreditnou kartou stále pred vašimi očami. Kartu ani preukaz totožnosti na recepcii nenechávajte, hneď ako si recepční poznačia vaše údaje, kartu a doklady si vezmite.
Mobil namiesto kľúča od izby
V súčasnosti už v hoteli nedostávate klasické kľúče, ale magnetické bezdotykové kľúčové karty. Pomocou nich sa dostanete do výťahu, izby, zapnete si elektrinu v izbe. "V blízkej budúcnosti plánujeme v hoteloch siete Mercure zaviesť podobný systém ako funguje pri rezervovaní leteniek. Keď si zarezervujete izbu v hoteli cez internet, systém vám pridelí tzv. bluetooth kód, ktorý odošle na váš mobilný telefón. Pomocou tohto kódu otvoríte vašu izbu – priložíte k dverám mobilný telefón a zosnímaním kódu sa vám otvoria dvere. Hosť príde do hotela, obíde recepciu a môže ísť rovno do svojej izby. Už dnes si môžete v niektorých hoteloch otvoriť dvere kreditnou kartou," približuje novinky riaditeľ hotela Ladislav Olcsváry.
Platené služby navyše
Minibary v hotelových izbách sú zvyčajne spoplatňované extra, na viditeľnom mieste býva položený ich cenník. Niektoré hotely majú automatické minibary, to znamená, že už vo chvíli, keď otvoríte chladničku a vyberiete si pitie, systém vám jeho cenu automaticky pripočíta na účet za izbu. "Takýto systém môže byť pre hosťa frustrujúci. Rovnako pri spoplatnených televíznych kanáloch naši hostia okrem upozornenia, že ide o platený kanál, zadávajú špeciálny kód, väčšinou číslo izby a potvrdzujú, že akceptujú príplatok za doplnkové služby," hovorí riaditeľ hotela Mercure Bratislava Centrum.
Text: Jana Véghová pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK