Presunúť na hlavný obsah

Televízne reklamy na kalorické bomby útočia na apetít detí

Zdravie a relax

Televízne reklamy na sladkosti a nezdravé kalorické bomby skutočne v deťoch prebúdzajú hlad po týchto pamlskoch, obzvlášť pokiaľ trávia pred televíznou obrazovkou veľa času.

Vyplýva to zo štúdie britských vedcov, o ktorej informuje agentúra Reuters. Toto zistenie zverejnené v odbornom časopise Pediatrics prichádza v čase, keď v rozličných častiach sveta silnie volanie po zákaze na deti zameraných reklám na nezdravé potraviny. Tento zákaz, ku ktorého propagácii sa v poslednom čase pripojil napríklad americký zväz detských lekárov, by mal prispieť k boji proti obezite.

Pri testoch so šesť- až trinásťročnými deťmi zistili vedci vedení Emmou Boylandovou z Liverpoolskej univerzity, že DVD s reklamami na potraviny reťazcov rýchleho občerstvenia alebo na sladkosti zrejme povzbudzuje hlad detí po cukrovinkách či kalorických bombách.

Deti zapojené do výskumu hlásili väčšiu chuť na sladkosti a potraviny nasýtené tukmi potom, ako sledovali reklamy na tieto druhy produktov, než v dňoch, keď sa pozerali na reklamy na hračky. To platilo obzvlášť u detí, ktoré sú zvyknuté sledovať televíziu často, pričom "často" vedci definovali ako viac než 21 hodín týždenne.

V skutočnom živote však podľa vedcov vystupuje do hry rad iných faktorov vrátane napríklad ochoty rodičov tieto druhy potravín kupovať. Napriek tomu štúdia zapadá do série ďalších vedeckých zistení, ktoré ukazujú, že deti majú tendenciu vyžadovať - a jesť - viac nezdravých potravín potom, čo na ne vidia reklamu. U starších detí, ktoré už sami rozhodujú o tom, čo si kúpia, sa tento efekt môže preklápať do väčšieho počtu čokoládových tyčiniek, čipsov či smažených hranoliek.

"Táto štúdia potvrdzuje kumulatívny, neustály dopad potravinového marketingu v televízii - čím viac detí sledujú televíziu, tým sú prístupnejší reklame," povedala agentúre Lori Dorfmanová, ktorá vedie kalifornskú organizáciu pre mediálne štúdie a analyzovala dopady potravinového marketingu na deti. K zvýšeniu dopadu reklám podľa nej prispieva aj rozvoj moderných technológií, keď deti teraz sledujú televíziu aj na počítači alebo mobilných telefónoch, čo k celkovému objemu televízneho času pridáva ďalšie hodiny.

Text: ČTK
Foto: SHUTTERSTOCK