Presunúť na hlavný obsah

Kondícia detí klesá, chýba im motivácia športovať

Rodinné vzťahy

Roland Kelemen je učiteľ telesnej a športovej výchovy s osemročnou praxou. Deti majú podľa neho najradšej kolektívne hry ako futbal, volejbal a basketbal, staršie dievčatá preferujú fitnes cvičenia.

Kondícia detí podľa neho klesá, mnohé školy však telocvik vnímajú ako bezvýznamný predmet. 

Sú učebné osnovy pri vyučovaní telesnej výchovy dané alebo si škola môže vyučovanie prispôsobiť? 
Učebné osnovy v rámci vyučovania telesnej výchovy sa menia. V minulosti boli osnovy striktne dané, v súčasnosti si už škola môže určiť, čo bude vyučovať. Všetko však závisí od podmienok školy. Zmenil sa aj názov predmetu telesná výchova na telesná a športová výchova.  Telesná výchova ma vytvoriť u detí pohybový návyk, úlohou športovej výchovy zase je poskytnúť deťom  základy pravidiel a techniky jednotlivých športov.

Klesá kondícia slovenských žiakov?
Testovanie pohybových schopností preukázalo, že výkonnosť  chlapcov na stredných školách je dnes porovnateľná s výkonnosťou dievčat v rovnakom veku pred dvadsiatimi rokmi. Príčinu vidím v ustavične sa zhoršujúcich podmienkach v školstve, ako aj v slabom motivovaní detí k pohybu zo strany rodičov a školy.  Za kľúčové považujem, aby na prvom stupni základných škôl učili deti telocvik kvalifikovaní učitelia telesnej výchovy.

Nosia deti často ospravedlnenky, že nemôžu cvičiť?
Ospravedlnenka je fenoménom najmä medzi stredoškoláčkami. Tie sú dokonca často oslobodené od cvičenia, a to z banálnych dôvodov. Rodičia ich v tom podporujú a pritom si neuvedomujú, že práve pohybom možno odstrániť alebo zmierniť viaceré ortopedické alebo srdcovocievne ochorenia. Za mnohé ospravedlnenky však môže aj nedostatočné vybavenie škôl. Predstava, že sedíte po prvej hodine spotení na vyučovaní, nie je príjemná. Školám chýbajú sprchy.

Čo môže robiť učiteľ telesnej výchovy, keď sa žiak z hodín ulieva?
Dobrý telocvikár by mal vedieť deti motivovať. Konzultácia s rodičmi je nevyhnutná, ale väčší efekt sa dá dosiahnuť spestrením učebných osnov a zlepšením podmienok na cvičenie. Ak sa dieťa ulieva a vymešká stanovený počet hodín, musí absolvovať komisionálne skúšky. Na mnohých školách, základných aj stredných, sa však telocvik vníma ako bezvýznamný predmet a škola nič nerieši.   

Ministerstvo predstavilo novú koncepciu podporujúcu výučbu zážitkovej telesnej výchovy. Môže zlepšiť vzťah detí k pohybu?
Myslím, že každá reforma by mala byť dôkladne zabezpečená, a to po všetkých stránkach, najmä finančnej, obsahovej, priestorovej aj personálnej. Ak bude nová koncepcia zabezpečená, tak môže priniesť nový vietor v rámci vyučovania tohto predmetu.

Sú učitelia vôbec ochotní a schopní takto telocvik učiť?
Mnoho učiteľov bude navštevovať školenia, aby zvládli novú koncepciu. Myslím, že až tam sa ukáže skutočný postoj pedagógov k zážitkovej telesnej výchove.

Je správne telocvik opäť známkovať? Neznechutia deťom známky radosť z pohybu?
Podľa novej koncepcie sa učiteľ zameria najmä na snahu žiaka, a nie výkon. Ja osobne klasifikáciu vítam. Pre mnohých učiteľov je to jediná zbraň, ako donútiť študentov, aby sa neulievali. Samozrejme najväčšou výhrou je deti presvedčiť správnou motiváciou, ale bez podpory rodičov je to ťažké.

Ministerstvo školstva plánuje zaviesť tri hodiny telocviku. Nestačia dve ako doteraz?
Tri hodiny sú síce pokrok, ale aj tak je to stále málo. Ideálne by bolo cvičiť každý deň.

Mnohé deti odradzuje, keď musia vytrvalostne behať a robiť rôzne testy zdatnosti. Nemali by sa zrušiť takéto cvičenia?  
Treba si uvedomiť, že telesná výchova má rozvíjať všetky pohybové schopnosti. To znamená, že žiak by mal dostať príležitosť na všestranný rozvoj. Zrušili by ste tvrdé a mäkké i len preto, že je ťažké si to zapamätať? Talenty by mali dostať šancu a najviac príležitostí na ich odhalenie je práve na telesnej. Som za pestré učebné osnovy. Navyše každému tematickému celku je venovaných málo hodín.

Text: Zuzana Hlavačková pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK