Presunúť na hlavný obsah

Aj Google bojuje proti chrípkovej epidémii

Zdravie a relax

Internetové vyhľadávače pomáhajú poraziť chrípku. Zdá sa to pritiahnuté za vlasy, ale dokázala to štúdia tímu vedcov z koncernu Google.

Ich závery zverejnil aj uznávaný vedecký magazín Nature: keď výrazne väčší počet ľudí v určitých regiónoch na internete vyhľadáva pojmy ako "chrípka", "antibiotiká" či rôzne symptómy choroby, o dva či tri týždne v týchto oblastiach prepuknú chrípkové ochorenia. Možete na to vziať jed.

Vedieť vopred, že kdesi vypukne viac chrípkových ochorení, má pritom podľa vedcov kľúčový význam pri boji s epidémiami. Niekedy môže časový náskok zachrániť aj život. Dokonca aj nefiltrované údaje z vyhľadávača Google sú cenné práve tým, že sú získané v reálnom čase - nie je tu žiadny posun ani skreslenie údajov, aké hrozí pri iných prieskumoch. Vyhľadávanie na internete ľuďom poskytuje pocit anonymity, ktorý pri inom spôsobe prieskumu často nemajú. Napríklad muži v nich často nepriznajú, že trpia depresiami.

Internetové vyhľadávače využívajú milióny ľudí na najrôznejšie účely. Hľadajú si tu prácu, psychológa, celkom konkrétne lieky. Z vyhľadávaných slovných spojení vedia vedci zistiť vývoj nezamestnanosti, konzumného správania aj iných ekonomických veličín. Tí, ktorí skúmajú podklady z internetu, sú pred vedcami využívajúcimi tradičné metódy o krok vpred.

Výskumníci z Inštitútu pre budúcnosť práce (Institut für die Zukunft der Arbeit) v nemeckom Bonne Nikolaos Askitas a Klaus Zimmermann v minulosti napríklad zisťovali, ako často Nemci googlovali slová ako úrad práce, ponuka práce či pohovor - tie všetky totiž naznačujú hrozbu straty pracovného miesta. Napokon sa z nich vykľuli skoré indikátory skutočného vývoja.

Počítač pripomenie, ako ste žili
Vedci z Bonnu tvrdia, že s pomocou Googlu a ďalších vyhľadávačov sa dá objaviť viac, ako prezradia bežné prieskumy. Výrazy vyhľadávané na internete ponúkajú náhľad do skutočného života ľudí. Kto o tom pochybuje, tomu stačí pozrieť sa do histórie vyhľadávaných stránok na vlastnom počítači. "Pripomenie vám to, ako ste žili, na čo ste mysleli, na čom ste pracovali," tvrdí ekonóm Nikolaos Askitas.

Askitasovi a jeho kolegovi Zimmermannovi sa tak podarilo dokázať, že hospodárska kríza sa na svete prejavila aj zvýšenou chorobnosťou. Obaja výskumníci analyzovali, ako často ľudia v šiestich odlišných krajinách zadávali do internetového vyhľadávača pojmy "strach", "infarkt" či "vysoký krvný tlak". Medzi rokmi 2007 až 2010 sa objem hľadaných výrazov strojnásobil. "Časovo to súhlasí s rozšírením  krízy," tvrdí Askitas.

Chrípkové trendy na mape
V jednotlivých amerických štátoch už Google v rámci projektu Google.org Flu Trends (chrípkové trendy) v reálnom čase predpovedá rozšírenie chrípky, čím je aktuálnejší ako tradičné systémy na prehľad o chrípke. Tie totiž na zozbieranie a spracovanie potrebných údajov potrebujú jeden až dva týždne. Už počas chrípkovej sezóny 2007/8 Google porovnal svoje údaje s údajmi amerického Centra pre kontrolu chorôb (Center for Disease Control). Google aj CDC prišli k spoločnému záveru, že medzi hľadanými výrazmi z internetu a chrípkovými údajmi CDC je silná korelácia.

Po USA sa k projektu pridalo aj vyše dvadsiatky ďalších krajín - na stránke google.org/flutrends môžu aj Slováci preskúmať chrípkové trendy po celom svete. Žiaľ, Slovensko ani Česko medzi monitorovanými krajinami zatiaľ nie sú, a tak si zatiaľ na mape môžeme pozrieť len chrípkovú aktivitu v susednom Poľsku, Maďarsku, Rakúsku či na Ukrajine, nechýba Nemecko, Švajčiarsko ani Rusko. Hádam v blízkej budúcnosti pribudne skoré varovanie aj pre Slovensko - dovtedy si musíme vystačiť s tradičnejšími metódami.

Text: Katarína Sedláková pre Magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK